Spring naar content

Google Tag Manager: Nog preciezer meten op je website

Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van Google Analytics, maar ben je ook bekend met Google Tag Manager? Met behulp van Google Tag Manager kun je namelijk nóg preciezer het gedrag van je websitebezoekers meten. In dit blog lees je wat je met deze tool kunt en wat de voordelen zijn.

1 juli 2021 • 2 minuten leestijd

Het belang van precies meten

De website van je bedrijf is, als het goed is, met een doel gemaakt. Bijvoorbeeld leads genereren zodat je uiteindelijk meer gaat verkopen. Als je wilt weten of dit doel gehaald wordt zul je moeten meten wat er op je website gebeurt. Hoeveel leads komen er op je website? Hoeveel contactformulieren zijn er ingevuld? Hoe vaak is er op een e-mailadres of een telefoonnummer geklikt?

Als je dit precies meet, kun je ook kijken of eventuele wijzigingen in de website invloed hebben op de cijfers. Op deze manier verbeter je je website op de juiste manier. Namelijk met het doel voor ogen en op basis van gemeten data.

Verschil Analytics en Google Tag Manager

Met Google Analytics kun je al heel veel meten. Bijvoorbeeld welke pagina’s bekeken worden en hoelang de bezoekers op een pagina blijven. Om te meten hoeveel mensen een contactformulier ingevuld hebben, kun je bijvoorbeeld een webpagina aanmaken met de naam www.[jouwsite].nl/contactformulier-ingevuld. Deze pagina wordt alleen getoond aan de mensen die het formulier hebben ingevuld. Vervolgens zie je dan in Analytics hoe vaak die pagina bekeken is en daarmee ook hoe vaak het formulier is ingevuld. Dat zijn waardevolle inzichten!

Google Analytics kan alleen niet meten waar bezoekers specifiek op klikken. Daar hebben we Tag Manager voor nodig.

Voordelen Google Tag Manager

Met Google Tag Manager kun je zelf bepalen welke actie je op de website wilt meten. Je bent daarbij dus niet gebonden aan paginabezoeken zoals bij Google Analytics. Je kunt kliks op knoppen, start van video’s, start van slideshows en nog veel meer meten.

De werking van Google Tag Manager

Laten we als voorbeeld het meten van kliks op telefoonnummers nemen. In Google Tag Manager maak je een trigger aan. We stellen deze trigger zo in dat hij alleen afgaat als mensen klikken op een knop die een link bevat die begint met tel:. Alle telefoonnummerlinks beginnen namelijk met tel:.

Als deze trigger goed ingesteld is, geven we een tag aan deze actie. Deze noemen we ‘klik op telefoonnummer’. In Google Analytics wordt deze tag zichtbaar als gebeurtenis. En voilà, je meet vanaf nu ook hoe vaak er op jouw telefoonnummer geklikt wordt binnen jouw website.

Echt aan de slag met Google Tag Manager?

Met bovenstaande informatie weet je nu wat de functie is van Google Tag Manager. Als je echt aan de slag wilt met Google Tag Manager heb je wel wat meer kennis nodig. Wil je meer weten over het instellen van Google Tag Manager? Of wil je graag dat wij het voor je doen, zodat we gericht aan jouw marketing kunnen werken? Neem dan contact op. We helpen je graag verder!

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Myra Gerrits

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings