Spring naar content

Meer leads binnenhalen met marketing automation

Bruikbare en waardevolle leads binnenhalen is waar marketing in het algemeen om draait. Je wilt immers dat jouw potentiële klant inziet dat wat jij aanbiedt aansluit op hun behoeften. Makkelijker gezegd dan gedaan, zul je zeggen. En dat is ook zeker waar. We zeggen niet voor niets dat marketing een continu proces is waar je dagelijks mee aan de slag moet. Gelukkig is er wel een handige werkwijze om je te helpen bij het verkrijgen van deze waardevolle leads: marketing automation! Benieuwd wat dit inhoudt en wat jij er aan kan hebben? Ik vertel het je graag!

28 mei 2019 • 2 minuten leestijd

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een softwareplatform dat wordt gebruikt om content aan jouw potentiële klant aan te bieden. Dat gebeurt aan de hand van regels en leadscoring. Dit betekent dat je een bepaalde score toekent aan een potentiële klant. Zo kan je 20 punten toekennen wanneer iemand jouw contactpagina bekijkt en nog eens 10 punten wanneer diegene precies binnen jouw doelgroep past. Vervolgens bepaal je wanneer een lead klaar is om direct benadert te worden via bijvoorbeeld een belletje of directe mail. Dit kan bijvoorbeeld bij 50 punten zijn.

Binnen marketing automation bied je deze potentiële klant geautomatiseerde content. Dit betekent dat deze persoon op precies het juiste moment de juiste content krijgt te zien. Dit zorgt ervoor dat je specifiek kunt inspelen op vragen en behoeften én dat je jouw potentiële klant steeds meer laat inzien dat jouw producten of diensten dé oplossing zijn.

Voor wie is marketing automation waardevol?

Marketing automation past goed bij bedrijven die werken met ‘ingewikkelde’ producten of waarbij het aankoopproces weken, maanden of zelfs jaren duurt. Een voorbeeld daarvan zijn de diensten die wij aanbieden. Een bedrijf kiest over het algemeen niet zomaar voor de hulp van een marketingbureau. Dat proces duurt lang. Marketing automation kan helpen om de potentiële klant steeds weer kennis te laten maken met jouw bedrijf. Zeker binnen de business-to-business sector kan marketing automation van waarde zijn.

Wat zijn de uitdagingen?

Marketing automation is dus een mooie tool om leads binnen te halen, maar er gaat wel veel werk inzitten. Allereerst zul je moeten kiezen voor de juiste software. Er zijn veel aanbieders in de markt met elk zijn eigen voor- en nadelen. Wij maken zelf gebruik van Active Campaign, maar daarover vertel ik je in een volgend blog graag meer! Daarnaast gaat er veel tijd zitten in het opzetten van marketing automation. Je moet personas opstellen, doelstellingen kiezen, je strategie bepalen, beschrijven wat jouw ideale doelgroep is en op welke momenten zij in contact met jou kunnen komen (de zogenaamde touchpoints). Ook zul je content moeten ontwikkelen die waardevol is voor jouw klant. Al met al een pittige klus!

Wij helpen je graag!

De conclusie? Marketing automation is enorm waardevol, maar kost veel tijd. Uiteraard kunnen wij je helpen met marketing automation als onderdeel van jouw complete marketing. Wij doen er alles aan om van jouw potentiële klant een fan van jouw bedrijf te maken! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Nicole de Ruiter

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings