Spring naar content

Waarom bestaat jouw bedrijf?

Hoe ontwikkel je een visie? Regelmatig komt deze vraag op tijdens gesprekken met onze klanten. Meestal stellen wij dan de wedervraag: ‘Waarom bestaat jouw bedrijf?’. Deze waarom-vraag lijkt heel eenvoudig, maar hem beantwoorden is in de praktijk een stuk moeilijker.

7 augustus 2020 • 3 minuten leestijd

Bij Buro Koorts hebben we er bijvoorbeeld enkele jaren over gedaan om helder te krijgen waarom we bestaan. Keer op keer aanscherpen bracht ons tot die ene zin. Hier komen we later op terug. Ondanks dat het een lastige vraag is, levert het veel voordeel op om te weten waarom je als bedrijf bestaat.

Waar gaat het nu werkelijk om?

Na wat aandringen blijken de meeste bedrijven er niet echt over na te denken waarom zij bestaan. Aan de ene kant logisch, omdat ze vaak bezig zijn met de waan van de dag. Of het bedrijf is overgenomen van de ouders en alles is zoals het is. Aan de andere kant vreemd, omdat de bestaansreden de kern van het bedrijf raakt.

Wanneer je beseft waarom je bedrijf bestaat en wat de drijfveer is, is alles wat je doet een stuk makkelijker in context te plaatsen. Werknemers hebben dan een kader waarbinnen ze duidelijk weten waarom ze doen wat ze doen. Ze weten dan waar hun werk werkelijk om draait.

Hoe kom je achter de bestaansreden van jouw bedrijf?

Sommige ondernemers weten al voor ze hun bedrijf beginnen wat hun drijfveer is. Voor hen is het de reden dat ze ondernemer worden. Wanneer je een familiebedrijf hebt overgenomen, of wanneer je als directeur in een bestaand bedrijf bent gestapt, kan het lastiger zijn. Dan neem je de drijfveren van de oprichters of vorige eigenaren over. Of je ontdekt jouw eigen Why: de reden waarom je bedrijf bestaat.

Dan begint de zoektocht naar de Why van het bedrijf met praten en vragen stellen. Als leidraad hierbij kun je de volgende vragen gebruiken:

  • Waarom doen we wat we doen?
  • Hoe doen we dat dan?
  • Wat doen we?

Deze methode is uitgewerkt door Simon Sinek, hij noemt het ‘Golden Circle’. Bekijk hier Simon’s inspirerende Ted Talk:

Wat is de Why van jouw bedrijf?

Het mooie is, de ‘Wat’-vraag kan iedereen wel beantwoorden. Bij Buro Koorts is dat bijvoorbeeld sparren over je businessmodel, een marketingplan ontwikkelen of hulp bij je online marketing. Bij het ‘Hoe’ gaat het in ons geval over onze methodiek: Dankzij onze abonnementen hebben we langdurige afspraken met onze klanten. Samen werken we dagelijks aan hun marketing om hen te helpen een beter bedrijf te worden.

Maar dan komt de moeilijke ‘Waarom’-vraag. Waarom doe je wat je doet? Wat is de Why van jouw bedrijf?

De Why van Buro Koorts

Waarom helpt Buro Koorts ondernemers met hun marketing? Wat is de Why van Buro Koorts?

Wij willen bedrijven helpen beter te worden.

Wij willen bedrijven helpen beter te worden. Dat is onze drive. Geen enkel bedrijf is uitontwikkeld. Wij niet, jouw bedrijf niet. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk waardoor jij als ondernemer je klant nog beter kunt bedienen. Met een nog beter product of betere dienst, met meer oog voor de maatschappij, tegen een betere prijs met meer winst, de mogelijkheden zijn onbeperkt. En iedereen kan daar wel wat hulp bij gebruiken.

Onze drijfveer sluit naadloos aan bij de kernwaarden die we als team hebben gekozen. We hebben drie kernwaarden;

  • Helpen > Wij willen bedrijven echt helpen verder te komen
  • Ontwikkelen > Door onze klanten en onszelf te ontwikkelen lopen we samen voorop
  • Enthousiasme > Als het leuk is, moeten we het doen

Dankzij onze gedeelde kernwaarden en een drijfveer waar het hele team zich prettig bij voelt, is het makkelijk keuzes te maken en werkt het heel prettig samen. Iedereen weet wat we willen en hoe we dat gaan doen.

Neem contact op met ons

Verbetermogelijkheden zijn er altijd, ook voor jouw bedrijf als je ervoor openstaat. Durf jij ons uit te nodigen om nieuwe ontwikkelkansen voor je bedrijf te ontdekken?

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings