Spring naar content

Waarom klantbeoordelingen onmisbaar zijn voor jouw bedrijf

Hoe vaak laat jij je in jouw aankoop leiden door een review of beoordeling? Maar liefst 90 procent van alle consumenten leest reviews. Daarnaast beschouwt 52 procent van alle consumenten beoordelingen zelfs als één van de belangrijkste bronnen van informatie. Dit is dan ook één van de redenen waarom wij bij onze klanten vaak hameren op het belang van tevreden klanten en klantbeoordelingen. Want je kan als bedrijf nog wel zo hard roepen hoe goed je bent, als jouw klantbeoordelingen dat niet ondersteunen, zal niemand je geloven. In dit artikel geef ik je verschillende tips met betrekking tot online klantbeoordelingen.

Waarom Klantbeoordelingen Onmisbaar Zijn Voor Jouw Bedrijf

10 september 2021 • 2 minuten leestijd

Schrijf referenties, maar vraag ook om beoordelingen

Een belangrijk punt van aandacht is het verschil tussen referenties (ook wel testimonials genoemd) en beoordelingen. Referenties worden geschreven door jouzelf. Je kiest daarbij uiteraard zorgvuldig uit welke klanten je interviewt en welke verhalen je online zet. Beoordelingen (of reviews) daarentegen zijn onafhankelijk van het bedrijf. Mensen kunnen hun beoordeling over jouw bedrijf plaatsen zonder dat zij daar toestemming voor nodig hebben. Uiteraard kan je tevreden klanten wél vragen om een beoordeling. Doe dat ook zeker en combineer referenties met beoordelingen. In je referenties kun je een groter verhaal kwijt, terwijl beoordelingen bijdragen aan de geloofwaardigheid en authenticiteit. Bekijk hier voorbeelden van referenties van Buro Koorts.

Reageer altijd op beoordelingen

Vroeg of laat krijg je een negatieve review, hoe goed je ook bent. Dat kan gebeuren. Belangrijk is de manier waarop je omgaat met negatieve beoordelingen. Want ook al ben je het misschien niet eens met de review, blijf altijd respectvol. Probeer contact te zoeken met de klant en probeer het probleem op te lossen. Negatieve beoordelingen worden vaak geplaatst vanuit frustratie, dus toon begrip en kom met oplossingen. Kom je er écht niet uit en weet je zeker dat jouw klant ongelijk heeft? Geef dat dan aan in de reactie, maar ook hier geldt: blijf respectvol. En trouwens… wist je dat mensen té perfecte bedrijven wantrouwen? Het is dus helemaal niet zo erg om af en toe een lagere beoordeling te hebben. Vergeet tot slot ook niet de positieve beoordelingen. Bedank deze tevreden klanten voor hun beoordeling. Hiermee laat je zien dat je naar jouw klanten luistert.

Online reviews zijn onmisbaar!

Klantbeoordelingen zijn ontzettend van belang. Naast dat ze je geloofwaardigheid vergroten, dragen online beoordelingen ook bij aan je online zichtbaarheid. Het hebben van beoordelingen is één van de aspecten die Google meeneemt in jouw positie. Zo toont Google altijd jouw Google-beoordelingen. In sommige gevallen zijn jouw beoordelingen zelfs te zien in de ‘preview snippets’. Zo zijn online reviews niet alleen een leuke toevoeging, maar één van de grootste pijlers voor een klant om een aankoop wel of niet te doen. Neem daarom beoordelingen altijd mee in je marketingstrategie!

Wil je weten hoe wij dit aanpakken en kan je wel wat hulp gebruiken met jouw marketingstrategie? Je bent van harte welkom voor een goed gesprek, wij helpen je graag!

De cijfers uit dit artikel zijn afkomstig van Capterra, die onderzoek deed naar 700 Nederlandse consumenten.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Nicole de Ruiter

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings