Spring naar content

Wat zijn jouw kernwaarden?

Kernwaarden zijn de bouwstenen van jouw bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Wat drijft jou om uit bed te stappen, naar je werk te rijden en aan het werk te gaan? Waar sta je voor? Kernwaarden vormen daarmee de basis van jouw bedrijf. Maar waarom? En wat kunnen jouw kernwaarden dan zijn? Dat vertel ik je in dit blog.
Wat Zijn Jouw Kernwaarden

6 mei 2021 • 3 minuten leestijd

Waarom kernwaarden?

Kernwaarden laten zien waar jouw organisatie voor staat. (Potentiële) klanten kunnen zien wat ze van jou en jouw collega’s kunnen verwachten. Maar ook intern zijn ze ontzettend belangrijk. Als je kernwaarden hebt waar iedereen achter staat, staan alle neuzen dezelfde kant op. En dat is zo belangrijk voor het succes van jouw organisatie! Daarnaast zijn je kernwaarden een leidraad voor alle externe marketing- en communicatie-uitingen.

Wat kunnen kernwaarden zijn?

Er zijn heel veel verschillende kernwaarden. Wij proberen met onze klanten tot de top drie te komen, zodat je echt de kern te pakken hebt. Wat is nu écht jouw drijfveer? Is dat… Avontuur? Betrouwbaarheid? Duurzaamheid? Flexibiliteit? Zorgvuldigheid? Wat enorm belangrijk is, is dat je termen benoemt die écht bij jou en het bedrijf passen. Elke relatie moet de kernwaarden ervaren in het contact met jouw bedrijf. Heb je bijvoorbeeld de kernwaarde klantvriendelijkheid? Dan moet dit merkbaar zijn in het klantcontact. Is dit niet zo? Dan moet je terug naar de basis.

Hoe bepaal je de kernwaarden?

Ieder bedrijf heeft kernwaarden, of deze nu al zijn benoemd of niet. Toch is het belangrijk om dit ergens expliciet te beschrijven. Én het is belangrijk om te checken of de kernwaarden die de ondernemer voor ogen heeft ook wel leven in de organisatie. Vraag daarom ook altijd medewerkers naar hun mening. Je kunt als bedrijf nog wel zo hard schreeuwen dat je ontzettend flexibel bent, maar als dat in de praktijk niet zo is, val je ontzettend door de mand. Zorg er daarom altijd voor dat je lading geeft aan de kernwaarden. Neem als voorbeeld de waarde betrouwbaarheid. Hoe uit zich dat dan? Beschik je bijvoorbeeld over specifieke certificaten?

Helpen, ontwikkelen en enthousiasme

Uiteraard hebben wij ook kernwaarden. Het zijn kernwaarden waar iedereen zich prettig bij voelt en die ook passen bij ons allemaal. Deze kernwaarden laten zien wie wij zijn en wat klanten van ons kunnen verwachten.

  1. Onze eerste kernwaarde is helpen. Wij willen bedrijven écht helpen verder te komen. Dat doen we met marketing waar zij beter van worden. Dit uit zich door nauw contact te hebben met onze klanten en activiteiten te ondernemen die bij hen passen.
  2. Onze tweede kernwaarde is ontwikkelen. Door onze klanten en onszelf te ontwikkelen, lopen we voorop. Bij Buro Koorts heeft iedere medewerker jaarlijks een ruim opleidingsbudget wat besteed wordt aan uiteenlopende cursussen, opleidingen en webinars. Hiermee ontwikkelen we onszelf als marketeers, maar ontwikkelen we ook onze klanten.
  3. Onze derde kernwaarde is enthousiasme. Als het leuk is, moeten we het doen. Dat zie je terug in de vele acties die we doen voor en met onze relaties.

Kunnen wij je helpen?

Wat zijn jouw kernwaarden? En staat iedereen daarachter? Eén van de werksessies die wij bieden aan klanten met een ‘beter’ of ‘best’ pakket, is de sessie kernwaarden. In deze werksessie laten we een lijst met mogelijke kernwaarden zien en dagen we je uit om als team na te denken over de kernwaarden van het bedrijf. Samen kom je dan tot de drijfveren en dit vormt vervolgens de basis van al je handelen. Kun je ook wel wat hulp gebruiken met jouw kernwaarden? Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie!

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Nicole de Ruiter

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings