Spring naar content

Blue Ocean Strategy

De Blue Ocean Strategie is in 2005 bedacht en beschreven door geschreven door W. Chan Kim en Renée Mauborgne van het The Blue Ocean Strategy Institute van INSEAD.

Het idee achter deze marketingstrategie is het vermijden van bloedige concurrentie (de red ocean) door als bedrijf blue oceans te zoeken. Met blue oceans bedoelen ze markten waar geen concurrenten actief zijn. Op het moment dat een bedrijf een blauwe oceaan vindt, creëren ze een nieuwe markt waar concurrenten en zelfs potentiële klanten nog geen weet van hebben. Doordat er nog niemand actief is in dit nieuwe segment ontbreken er concurrenten, is er geen prijs bepaald en weten de klanten nog niet van het bestaan. Doordat er (nog) geen concurrentie is zal de prijs laag kunnen worden gehouden. Hierdoor is instappen voor concurrenten nog lastiger.

In de blue ocean ligt alles nog open. Hierdoor is de kans op een onderscheidend vermogen en goede marges groot. In een notendop draait de blue ocean strategie om het creëren van een waarde-innovatie waardoor er een nieuwe markt ontstaat. Voorbeelden van bedrijven die deze strategie inzetten zijn Nintendo en Cirque du Soleil.  Een nieuwe manier van een circus door er een hele grootse show van te maken die je in een theater zou verwachten. De Wii was een compleet nieuwe manier van games vergeleken met wat er toen was.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings