Spring naar content

E-E-A-T

E-E-A-T staat voor Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthiness. E-E-A-T is een richtlijn die Google gebruikt bij het bepalen of de inhoud van een pagina geschikt is voor lezers en hoe goed het moet ranken in de zoekresultaten. De richtlijn E-A-T is in 2014 gestart, in 2022 is Experience hieraan toegevoegd. Deze onderwerpen spelen een grote rol in de Quality Rater Guidelines en worden gebruikt om de algoritmes van Google aan te meten en evalueren. Semantiek (samenhang) en kwaliteit van content staat centraal en zijn steeds belangrijker voor Google.

De onderdelen van E-E-A-T hebben de volgende uitgangspunten:

  • Expertise: Dit gaat over de kennis die je van een onderwerp hebt. Hierbij kijkt Google naar de kennis van de auteur van de content. In de YMYL, dat hierna uitgelegd wordt, speelt dit een belangrijke rol.
  • Experience: Naast de kennis die de auteur heeft, is ook de ervaring belangrijk. Bovendien speelt dit in op de ontwikkelingen op het gebied van AI, aangezien deze generieke content zonder echte ervaringen produceert. Het is mogelijk om ergens ervaring mee te hebben zonder dat je kennis ervan hebt. Experience en Expertise zijn dus twee verschillende onderdelen in deze richtlijnen.
  • Authoritativeness: Als je door anderen als autoriteit gezien wordt, ziet Google dat ook.
  • Trustworthiness: Is de website betrouwbaar? De technische veiligheid, maar ook transparantie over voorwaarden en manier van contact opnemen hebben hier invloed op.

Belangrijk te vermelden is dat de E-E-A-T richtlijnen belangrijk zijn voor de prestaties van je website, maar het zijn geen rankingfactoren. Dit komt omdat het geen harde cijfers zijn maar inschattingen van Google.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings