Spring naar content

Call-to-action

Een call-to-action (ook wel CTA) is letterlijk een oproep om mensen aan te zetten om een bepaalde actie te doen. Er zijn verschillende soorten call-to-actions, maar allemaal hebben ze hetzelfde doel: call-to-actions willen de aandacht trekken om een conversie op de website te behalen. Wat die conversie precies is, hangt af van het doel van de call-to-action. Voorbeelden van call-to-actions zijn knoppen of teksten zoals ‘Bestel nu’ of ‘Neem contact op’.

Waar vind je call-to-actions?

Bij een call-to-action zul je misschien direct denken aan de buttons op een website, maar je kunt call-to-actions op veel meer plekken tegenkomen. Bijvoorbeeld:

  • In een nieuwsbrief
  • In een fysieke advertentie in een krant
  • Op televisie (denk maar eens aan de Tel Sell reclames)
  • In online advertenties of advertorials
  • Op social media

Tips voor een goede call-to-action

Laten we voorop stellen er geen goed en fout is rondom call-to-actions. Wat voor de ene website werkt, zal voor een andere website minder werken. Het is dan ook aan te raden om goed te testen met de call-to-actions op jouw website. Dat kan bijvoorbeeld met een A/B test. Wel zijn er bepaalde principes waar je rekening mee kan houden:

  • Begin jouw call-to-action met een werkwoord (zoals ‘Schrijf je hier in’) of kies voor een call-to-action met alleen een werkwoord (zoals ‘Inschrijven’).
  • Maak jouw call-to-action opvallend. Heb je een tekstuele call-to-action? Kies dan voor bijvoorbeeld dikgedrukt, gekleurde of onderstreepte tekst. Heb je een button? Kies dan voor een opvallende kleur.
  • Houd je call-to-actions eenvoudig. Zorg ervoor dat de lezer snapt wat er gaat gebeuren als hij of zij op de call-to-action klikt. Heb je bijvoorbeeld een offerteformulier? Kies dan niet voor een button met de tekst ‘Verstuur’, maar kies voor ‘Vraag een offerte aan’.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings