Spring naar content

Warme acquisitie

Warme Acquisitie

Warme acquisitie is het benaderen van bedrijven of ondernemers die jou of je bedrijf al kennen. Dat kunnen bestaande klanten zijn, iemand die een aanvraag bij je heeft gedaan, maar ook relaties die je al kent van je netwerkclub of oude klanten. De mensen of bedrijven die je benadert kennen jou en jouw bedrijf dus al en mogelijk ze hebben al aangegeven dat er interesse is in jouw product of dienst. Er zijn verschillende manieren om het eerste contact te creëren.  Netwerken is een veelgebruikte methode voor warme acquisitie. Maar ook e-mailmarketing, social media marketing, content marketing en online adverteren kunnen de eerste aanzet geven tot een proces waarin een relatie wordt opgebouwd. Door langzaam een relatie op te bouwen verlaag je de drempel tot een aankoop.

Wat er op lijkt, maar toch anders is, is lauwe acquisitie. Bij lauwe acquisitie heeft men al wel eens van je gehoord, maar er is geen koopsignaal afgegeven door die persoon. Bijvoorbeeld, je hebt iemand leren kennen op de tennisclub. Jij wilt wat gaan verkopen, maar je weet nog niet of er werkelijk een behoefte is aan jouw product.

In het geval van koude acquisitie heeft men nog nooit van je bedrijf gehoord. Jij hebt een vermoeden dat het bedrijf dat je kiest jullie hulp goed kan gebruiken. Maar eerst moet je zien dat ze je bedrijf leren kennen, ze ontdekken wat je doet en dan proberen aan tafel te komen voor een kennismaking.

Kansen voor warme acquisitie

In geval van warme acquisitie zijn er vele mogelijkheden om in gesprek te komen. De meest eenvoudige variant is gewoon even bijpraten. Je belt je relatie op om weer eens af te spreken en uit te wisselen hoe het gaat en of er ontwikkelingen zijn. De eerste insteek van het gesprek is meer sociaal dan commercieel. Van het een komt mogelijk het ander.

Je maakt het jezelf nog makkelijker tijdens het gesprek wanneer je een nieuwtje hebt. Een product of dienst die je relatie nog niet kent, maar mogelijk interessant is voor van het bedrijf. Zoiets kan ter sprake komen wanneer het gesprek zo loopt. Het is een kwestie van aanvoelen of de relatie er op dat moment voor open staat.

Een andere reden is het activeren van relaties waarmee het contact verwaterd is. In dat geval wordt het vaak lauwe acquisitie genoemd. In tegenstelling tot koude acquisitie is de doelgroep al bekend met jou of je bedrijf. Warme en lauwe acquisitie zijn vaak makkelijker dan koude acquisitie, omdat je al een relatie hebt met de mensen. Het rendement van de inspanning is dan ook veel hoger dan bij koude acquisitie.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings