0318 - 742106
Buro Koorts
  • Marketing Abonnementen
  • Werkwijze
  • Over ons
    • Werken bij Buro Koorts
  • Referenties
  • Nieuws
  • Marketing Wiki
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
Beantwoord de ‘waarom’ vraag van jouw bedrijf

Beantwoord de ‘waarom’ vraag van jouw bedrijf

Waarschijnlijk weet je heel goed ‘wat’ jouw bedrijf doet, het zijn je producten en diensten die dat zichtbaar maken. Ook ‘hoe’ je het doet kunnen we vaak wel uitleggen. Het is de ‘waarom’ vraag waar het antwoord nog wel eens hapert.

Volgens Simon Sinek (Start with the why, 2009) raak je mensen alleen als je de ‘waarom’ vraag kunt beantwoorden en als het geloof daarin overeenkomt met het geloof (hoop) van de mensen. ‘Waarom’ draait niet om winst maken. Dat is alleen het resultaat. Bij ‘waarom’ draait het om je ‘purpose’, dat is je doel of bestaansreden. Waar doe je het voor? Waarom bestaat je organisatie? Pas als het duidelijk is waarom een organisatie iets doet, kunnen mensen erin geloven.Little Rebel

Want je bedrijf communiceert constant vanuit het karakter. Denk aan medewerkers, leveranciers, klanten en online. Het is daarom van belang om dicht bij jezelf te blijven en te laten zien wie je echt bent.

Als mens heb je een karakter dat ontstaat uit jouw normen, waarden en drijfveren. Op dezelfde manier hebben ook organisaties een eigen karakter. Wat vind je als organisatie belangrijk en waar komt dat vandaan? Oftewel, wat zijn de drijfveren van de organisatie? Als we alle (onderscheidende) zaken die een organisatie belangrijk vindt in een smeltkroes gieten, welk karakter ontstaat er dan?

Archetype

Wij omschrijven zo’n karakter van een bedrijf in de vorm van een archetype. Archetypen komen voort uit de psychologie van Carl Jung. Hij ontdekte dat er symbolische voorstellingen bestaan in het onderbewustzijn van alle mensen. Onze karakters zijn opgebouwd uit deze archetypes. Wij kunnen ons daarom onbewust aangetrokken voelen tot verschillende archetypes.

Door een merk te positioneren dat gebaseerd is op een archetype versterk je de herkenbaarheid van het merk, omdat mensen er onbewust al bekend mee zijn. Wereldwijd onderzoek heeft aangetoond dat merken met een sterke associatie met één specifiek archetype succesvoller zijn dan merken die van alle karakters een beetje hebben. Toch maken veel bedrijven die fout, waardoor het merk juist minder aanspreekt.

Authentiek zijnBuro Koorts Gelato

Een sterk merk communiceert in lijn met zijn archetype. Zo blijf je authentiek, herkenbaar en transparant. Dat helpt je succesfactor te verhogen. Het archetype vormt de identiteit voor alle marketing- en communicatiemiddelen. Of het nu gaat om een (intern) magazine, een reclamecampagne, de website of een social-media-strategie, het archetype moet erin herkenbaar zijn. Als je bedrijfsnaam authentiek is voor wie je bent, dan sluit je aan bij het publiek dat bij je past. Zo creëer je duurzame relaties.

Op basis van de smeltkroes visie, doelstellingen, kernwaarden en enkele vragen, stellen wij een archetype vast dat voortkomt uit ons Deeper Discovery model. Dat is een praktisch model waarin 72 unieke archetypes omschreven staan die allemaal hun eigen kenmerken en drijfveren hebben.

Zo hebben we ook het archetype voor Buro Koorts bepaald.

Ons archetype

Wij geloven dat we door anderen én onszelf te ontwikkelen we kunnen laten zien dat het altijd beter kan. Op basis van deze drijfveer hebben wij voor Buro Koorts gekozen voor het archetype de Rebel.

“De Rebel is iemand die de gevestigde orde uitdaagt met als doel om los te breken van bestaande ideeën, verplichtingen en (ongeschreven) afspraken. Een Rebel is ook niet bang om autoriteit uit te dagen en de confrontatie aan te gaan. Een Rebel zet vraagtekens bij de status quo en kan degene zijn die de noodzakelijke ‘wake-up-call’ geeft, waardoor foute beslissingen kunnen worden voorkomen.

Een mogelijk valkuil van de Rebel (en dus van Buro Koorts) is, dat hij alles ter discussie wil stellen en daardoor minder graag wordt gezien als sparringpartner. Soms is het beter om niet tegen de gevestigde orde in te gaan. Het is dan beter om te luisteren en om juist moeite te doen om de ander te begrijpen.”

Door het juiste archetype te kiezen voor jouw bedrijf kan je consistent zijn in je uitingen en gedrag en creëer je fans van je merk. Een fan beloont jou met loyaliteit, is bereid meer te betalen en promoot jouw merk vrijwillig omdat het een goed gevoelt geeft.

Wil jij ook je succesfactor verhogen met jouw archetype? Onze rebellen worden graag uitgedaagd.

GESCHREVEN DOOR

HERMAN KOOT
Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Google Partner
© Copyright - Buro Koorts
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Als je onze website gebruikt, mogen wij in ruil daarvoor cookies plaatsen. We maken gebruik van cookies om onze website te optimaliseren. Ook gebruiken we cookies om data te verzamelen en onze online advertenties gericht te kunnen tonen.

Dat snap ikMeer info

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacybeleid
Accept settingsHide notification only