0318 - 742106
Buro Koorts
  • Marketing Abonnementen
  • Werkwijze
  • Over ons
    • Werken bij Buro Koorts
  • Referenties
  • Nieuws
  • Marketing Wiki
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
blog over klant centraal stellen

De klant als middelpunt van je bedrijf

Klanten zijn essentieel voor het bestaansrecht van iedere onderneming. Zonder klanten geen bedrijf, dat klinkt vrij logisch. De meeste bedrijven claimen dan ook dat de klant bij hen in het middelpunt staat.

In werkelijkheid ligt het vaak anders en is de rol van de klant niet zo groot als men doet voorkomen. In dit blog schetsen wij daarom het verschil tussen aandacht voor de klant en de klant centraal stellen. Daarnaast gaan we in op het belang van het werven van ambassadeurs voor je bedrijf.

Aandacht voor de klant

Bedrijven die aandacht hebben voor de klant, houden min of meer rekening met de klantbehoeftes, maar zetten klantbelang niet op nummer één. Ze horen wel, maar willen of kunnen niet echt luisteren. Een fictief voorbeeld ter illustratie:

Je gaat naar de banketbakker en je vraagt om negen roze glacé koeken. De bakker zegt: “sorry ik kan je alleen maar tien koeken verkopen, want ze zijn per twee verpakt.” Jij zegt: “nee, ik wil er echt toch maar negen.” Je tweede poging is tevergeefs en je loopt ontevreden en zónder roze koeken de winkel uit…

Dit is natuurlijk een fictief voorbeeld, maar het illustreert wel het gevoel dat wij soms kunnen hebben als klant.

De klant centraal stellen

Als onze fictieve banketbakker de klant centraal had gesteld, dan had hij eerst gevraagd waarom je negen roze glacé koeken nodig had. Vervolgens had hij je een alternatief kunnen aanbieden of nog beter hij had één roze glacé koek voor je apart kunnen leggen.

Veel bedrijven vergeten dat extra stapje te zetten om de klant het gevoel te geven dat hij belangrijk is. Bedrijven die dat wel doen vallen op, presteren daardoor beter en worden beter gewaardeerd.


Een bedrijf dat heel goed is in het centraal stellen van de klant is Coolblue. Zij hebben begin dit jaar WhatsApp geïntroduceerd als één van de communicatiekanalen met de klant. Als gevolg hiervan is hun NPS (Net Promotor Score) aanzienlijk gestegen. Het aantal ambassadeurs van Coolblue is hiermee ook gegroeid.

NPS wordt veel gebruikt door bedrijven om te meten in hoeverre klanten het bedrijf willen aanbevelen aan vrienden, familie of collega’s.  Klanten worden dan gecategoriseerd in ‘detractors’ (tegenstanders), ‘passives’ en ‘promotors’. In die laatste categorie zitten de echte fans en ambassadeurs van je bedrijf.


Hoe worden jouw klanten ook ambassadeurs?

Ambassadeurs zijn belangrijk omdat zij je bedrijf ‘kosteloos’ promoten bij potentiële klanten. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk klanten ook ambassadeur worden, maar hoe doe je dat precies? Hier volgen een aantal tips:

  • Luister naar je klant

Zoals we eerder hebben beschreven gaat dat niet vanzelf. Eerst zal je als bedrijf goed moeten leren luisteren. Wat wil onze klant nu echt en wat zijn de problemen waar hij tegen aanloopt? En willen of kunnen wij dat oplossen? Het doen van klantonderzoek is een manier om hier mee te beginnen.

  • Doe wat je zegt

Vervolgens zal je bedrijf ook moeten waarmaken wat het beloofd aan haar klanten. Wat we in het begin al stelden: alleen roepen dat je de klant centraal stelt is niet voldoende, je moet het ook laten zien. Als dat lukt, dan komen ambassadeurs vanzelf.

  • Versterk je sociale bewijskracht

De volgende stap is om je ambassadeurs in te zetten om de sociale bewijskracht van je bedrijf te versterken. Sociale bewijskracht is een psychologisch beïnvloedingsmechanisme dat de kans vergroot om potentiële klanten voor je te winnen. Als derden namelijk vertellen dat zij een goede ervaring hebben gehad met jouw bedrijf, dan vinden potentiële klanten dat meer waard, dan als het op de website van je bedrijf staat. Een manier om sociale bewijskracht te gebruiken is om ambassadeurs te vragen om referenties te geven over hun ervaringen met jouw bedrijf.

Een kritische noot

Het centraal stellen van de klant wil niet zeggen, dat je alles moet doen om iedere klant die bij je aanklopt tevreden te stellen. Kader van te voren goed af, wie je gedroomde klanten zijn en waarom je hen als klant wilt hebben. Focus voor 100% op deze klant en minder op klanten die niet bij je passen.

Even sparren?

Wil je binnen jouw bedrijf de klant meer centraal stellen, maar weet je nog niet precies hoe je dit wil aanpakken? We sparren graag met je over jouw vragen en ambities.

Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Google Partner
© Copyright - Buro Koorts
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Als je onze website gebruikt, mogen wij in ruil daarvoor cookies plaatsen. We maken gebruik van cookies om onze website te optimaliseren. Ook gebruiken we cookies om data te verzamelen en onze online advertenties gericht te kunnen tonen.

Dat snap ikMeer info

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacybeleid
Accept settingsHide notification only