0318 - 742106
Buro Koorts
  • Marketing Abonnementen
  • Werkwijze
  • Over ons
    • Werken bij Buro Koorts
  • Referenties
  • Nieuws
  • Marketing Wiki
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
Continu Marketing

Effectiever communiceren met Klantkleuren

‘Daar ben ik het hartgrondig mee oneens,’ blaft Edo. ‘Je bent succesvol zodra je de top bereikt.’ Ida kijkt hem met vertrokken gezicht aan. Allerlei gedachten schieten door haar hoofd. Alléén succesvol als je de top bereikt? Volgens mij is dat niet zo. In elk geval bedoelde ik iets heel anders. Voorzichtig hervat Ida haar verhaal. Ze probeert Edo’s uitbarsting naast zich neer te leggen, maar haar hoofd is er niet meer bij.

Voor een sterke klantverbinding is het essentieel om zo te communiceren dat anderen jou begrijpen. Maar hoe doe je dat? Voor de één betekent ‘succes’ dat hij zijn vlag bovenop de berg plant, terwijl het voor een ander betekent dat iedereen veilig thuiskomt. Als zo’n betekenisverschil verborgen blijft dan praten die twee langs elkaar heen, vaak zonder het direct door te hebben. Hoe voorkom je dat zoiets gebeurt?

In dit artikel ga ik in op de manier waarop wij bij Buro Koorts teksten schrijven. We doen dit aan de hand van onze Klantkleuren. Daarmee wil ik laten zien dat het mogelijk is om verschillende mensen aan te spreken op hun persoonlijke voorkeur, waardoor er een directere verbinding ontstaat tussen wat je wilt vertellen en hoe de ander dat ontvangt.

‘Iets’ vertellen

Als ik vertel dat ik communicatie heb gestudeerd denken mensen vaak dat taal, zeg maar, echt mijn ding is. Dat alle tekens en woorden goed moeten staan. Maar eerlijk gezegd ben ik niet zozeer geïnteresseerd in de technische kant van taal. Jawel, grammatica en spelling zijn absoluut belangrijk voor een verzorgd verhaal. Kromme zinnen en slordig schrijfwerk blokkeren de boodschap. Maar mijn interesse gaat veel meer uit naar dat laatste, die boodschap. Want dat is uiteindelijk waarvoor we woorden gebruiken: om iets te vertellen.

En dat iets, dát vind ik interessant.

Wat ik spannend vind is wat er zich ‘tussen de regels’ door afspeelt. Hoe je iets op zo’n manier vertelt dat iemand anders het begrijpt en zich aangesproken voelt. Om dat te bereiken moet je kunnen inschatten hoe die ander de wereld bekijkt. Want als je wilt dat iemand jou begrijpt, dan moet jij diegene eerst begrijpen. … hè? Nog een keer. Als je wilt dat iemand jou begrijpt, dan moet jij diegene eerst begrijpen. Je hebt inzicht in die ander nodig. Inzicht in hoe zij denkt of wat hem beweegt. In wat haar raakt of hoe hij de wereld ziet. Daarmee komen we uit bij de waarden achter woorden.

De waarden achter woorden

We hebben allemaal een eigen kijk op de wereld, op basis van verschillende waarden. Bij Buro Koorts  verdelen we die manieren van kijken over vier kleuren, waarvoor we Jung’s psychologie hanteren als uitgangspunt. Elk van die vier kleuren staat voor een eigen manier van kijken. We noemen ze ook wel Edo, Eva, Ivo en Ida.

Deze vier karakters hebben ieder hun eigen gedachten bij verschillende woorden. Bijvoorbeeld het woord ‘duurzaam’:

  • Wij lopen voorop door te investeren in duurzame oplossingen.
  • Met slimme innovaties helpen wij onze klanten op weg naar een duurzame toekomst.
  • Al sinds de oprichting zit duurzaam ondernemen in de vezels van ons bedrijf.
  • Onder ‘duurzaam’ verstaan wij de focus op lange termijn.

Of ‘succes’:

  • We hebben succes als we aantoonbaar het beoogde resultaat halen.
  • We hebben succes als we onderweg samen verrassende inzichten tegenkomen.
  • We hebben succes als alle betrokkenen tevreden zijn over het proces.
  • We hebben succes als alles volgens plan verliep, ongeacht de uitkomst.

Welke waarden gaan hierachter schuil?

  • Vooroplopen is belangrijk voor de winnaarsmentaliteit van Edo. Duurzaamheid is voor hem een statussymbool, omdat de maatschappij daar waarde aan hecht. Als het over succes gaat dan komt zijn focus op resultaat sterk naar voren. Dat resultaat moet wel ergens op ‘lijken’. Met andere woorden, het resultaat moet voldoen aan de algemene norm waarmee succes gemeten wordt.
  • Eva voelt aan wat iemand nodig heeft en hoe ze het moet aanpakken om dat voor elkaar te krijgen. Voor haar is duurzaamheid een manier om sociaal geaccepteerd te worden door nieuwe mogelijkheden te bieden. Bij succes wordt ze niet zozeer gedreven door het resultaat, maar meer door het verlangen naar nieuwe en inspirerende ervaringen.
  • Ivo wil in relatie staan met zijn omgeving. Dat hoeven niet per se relaties met mensen te zijn, dingen en ideeën hebben ook een gevoelswaarde. Daarom gaat het Ivo bij duurzaamheid om het gevoel van vertrouwen en de verankering in de maatschappij. Succes gaat voor hem minder om het resultaat, hij hecht meer waarde aan de mensen die betrokken waren bij het proces.
  • Niet uiterlijke feiten, maar eigen gedachten en ideeën sturen Ida’s denken. Als het om duurzaamheid gaat moet je weten wat je bedoelt en welke lijn je volgt. Succes wordt voor haar bepaald vanuit het innerlijke vertrekpunt. Belangrijk is de bedoeling die in het plan verwerkt zit, de uiteindelijke impact van het resultaat is daaraan ondergeschikt.

Objectieve werkelijkheid versus Subjectieve ervaring

Wat je misschien opviel is dat Edo en Eva zich meer bezig houden met de buitenwereld en Ivo en Ida met hun binnenwereld. Dat komt doordat de rode en gele voorkeuren extravert georiënteerd zijn en de groene en blauwe voorkeuren introvert.

Doordat de extravert zich oriënteert op basis van de wereld om hem heen, is zijn omgeving de maat waarmee hij meet. Wat algemeen geldt als goed of mooi, is voor hem de norm. Daar bestaat geen twijfel over. Een extravert type spreekt vooral in objectieve termen: ‘Dat is goed.’ Of: ‘Dat is mooi.’ Hij is ook sneller aangesproken door zulke waarheidsuitspraken, ze helpen hem om snel te beslissen.

Introverte types zijn subjectiever in hun uiting: ‘Dat vind ik goed.’ Of: ‘Dat vind ik mooi.’ Hoe de introvert iets ziet of ervaart is van belang, wat algemeen ‘vaststaat’ is voor hem minder bepalend. Hij oriënteert zich in de wereld op basis van zijn innerlijke beleving. Daarom helpt het om de gedachten van de introvert te voeden voor hij een beslissing kan maken.

Verschillende gradaties

Niemand voldoet voor 100% aan één kleur. Iedereen bestaat uit een samenstelling van de vier kleuren, in verschillende gradaties.

MapsTell

Onze klantkleuren zijn gebaseerd op typische verschillen die zich voordoen. Daardoor kunnen ze wat overdreven lijken. Onthoud dat de klantkleuren een hulpmiddel zijn om verschillende manieren van kijken te verhelderen, zodat je de klantverbinding méér kunt laten voldoen aan alle uiteenlopende persoonlijke voorkeuren van mensen.

Tot slot

Onze eigen kijk op dingen beïnvloedt hoe we elkaar verstaan. Als je iets wilt vertellen is het dus de kunst om zo te communiceren dat de ander jou begrijpt. Daarvoor helpt het om de dingen te zien zoals de ander ze ziet. Want zoals deze bekende uitspraak ook leert:

We zien de dingen niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn.

Creëer een sterkere klantverbinding, ga effectiever communiceren met behulp van onze klantkleuren. We helpen je graag verder om hierin te ontwikkelen.

Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Google Partner
© Copyright - Buro Koorts
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Als je onze website gebruikt, mogen wij in ruil daarvoor cookies plaatsen. We maken gebruik van cookies om onze website te optimaliseren. Ook gebruiken we cookies om data te verzamelen en onze online advertenties gericht te kunnen tonen.

Dat snap ikMeer info

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacybeleid
Accept settingsHide notification only