0318 - 742106
Buro Koorts
  • Marketing Abonnementen
  • Werkwijze
  • Over ons
    • Werken bij Buro Koorts
  • Referenties
  • Nieuws
  • Marketing Wiki
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
hoe sociaal is-social media

Hoe sociaal is social media eigenlijk?

Niet lang geleden heb ik tranen gelachen bij een theatervoorstelling van Pieter Derks, genaamd “Van Nature”. Eén liedje in zijn show inspireerde mij om deze blog te schrijven. Het geniale lied “Likes” gaat over de tijd die social media dagelijks in beslag neemt, waardoor we simpelweg vergeten écht te leven. Daarnaast gaat het liedje indirect ook over de zoektocht naar waardering en erkenning. Iets waar we allemaal naar op zoek zijn en in de essentie ook de reden is waardoor sociale media groot zijn geworden. Via social media uit waardering zich in de vorm van een “Like” of een “Plusje”, maar is dat inmiddels geen gewoonte geworden? Hoeveel sociale waarde kun je hechten aan een “duimpje”? Waarop ik vervolgens bij mezelf te rade ging met de vraag: hoe sociaal is social media eigenlijk?

Social Media van trend naar routine

Social Media is allang geen trend meer, maar een onderdeel geworden van onze dagelijkse routine. Tijdens het tandenpoetsen even snel Facebook checken, onder het familiediner even een Tweet eruit gooien over hoe geweldig het eten smaakt. Zelfs op het toilet is onze smartphone niet meer veilig voor overmatig social media gebruik. Tegelijkertijd verlaagd social media ook de sociale drempels. Mensen durven eerder commentaar te gegeven en even reageren op een leuke post van je vriend is in twee tellen gedaan. Ook bedrijven gebruiken steeds vaker deze sociale ‘tools’ om hun (online)marketingstrategie te ondersteunen. “Dicht bij de klant staan en een ‘persoonlijke’ relatie met hen aangaan” zijn voorbeelden van achterliggende motieven. Het is wel duidelijk dat wij onze tijd en aandacht steeds meer besteden aan ‘sociaal’ zijn, maar is dat in werkelijkheid wel zo?

“1000 vrienden op Facebook en niemand om mee naar de kroeg te gaan”

Kijk maar eens rond in je vriendenkring. Ook in mijn sociale omgeving zijn tal van voorbeelden te vinden van onbewuste ‘sociale’ media invloeden. Ik merkte bijvoorbeeld laatst dat mijn gespreksstof met vriendinnen in de loop der jaren toch wel minder is geworden, omdat ik in principe alles al heb gelezen op hun tijdlijn. Het valt mij ook op dat alleen echt goede vrienden nog de moeite nemen om mij een ‘smsje’ te sturen als Watssapp er weer eens uit ligt. Het valt ook meer op als ineens een verre kennis een ‘gefeliciteerd’ op mijn tijdlijn zet, dan dat ik een telefoontje krijg van een goede bekende die altijd belt, terwijl een belletje veel persoonlijker is, toch?

Niet alleen in ons privéleven, maar ook in het zakelijke leven hechten bedrijven veel waarde aan erkenning in de zin van zoveel mogelijk ‘Likes’. De rangorde op de sociale ladder wordt bepaald door het aantal volgers en bloglezers. Maar hoeveel zijn 1000 volgers waard als niemand je berichten leuk vindt, of als er nooit gereageerd wordt op je content? En hoe persoonlijk is een reactie op een klacht als er staat “Eén dezer dagen nemen wij contact met je op!” Van spontaniteit is dan geen sprake meer.

Is Social Media helemaal niet sociaal dan?

Naar aanleiding van mijn eerste vier alinea’s lijkt het net alsof ik denk dat social media helemaal niet sociaal kán zijn. Dat is natuurlijk onzin. Social Media kan namelijk wél sociaal zijn, maar niet iedereen heeft dat begrepen. Er zijn gelukkig een heleboel mensen en bedrijven die het wel hebben begrepen en die hun fans op een leuke en oprechte manier willen raken en daardoor ook een zeer betrokken fanbase kunnen creëren. Enkele voorbeelden:

1) Bedrijven en berichten die het goed doen, haken in op de actualiteit. Kijk bijvoorbeeld het bericht van Koffietijd naar aanleiding van de “Oscar Selfie”*.

koffietijd facebookpost

2) Opmerkingen of klachten van klanten worden snel en op een persoonlijke manier behandeld. Zie bijvoorbeeld de reactie van een IKEA medewerker op een Valentijnspost*.

IKEA valentijnsdag

3) Echte goede post zijn herkenbaar en hebben iets menselijks in zich. Zie bijvoorbeeld de Hi! post over oma’s*.

Hi post

4) Plaats niet alleen je eigen content, maar reageer ook op anderen. Gebruik daar het liefst ook een beetje humor bij. Zie de NS tweet met Arie Boomsma*.

NS tweet

Deze organisaties hebben met elkaar gemeen, dat zij iets menselijks in hun boodschap proberen achter te laten. Iets dat voor volgers herkenbaar is en waar ze graag op willen reageren. Dan is het aantal ‘likes’ misschien niet eens zo belangrijk meer, maar gaat het meer om de impact van je berichten en de waarde van je content. Hiervoor is lef nodig. Bedrijven moeten het aandurven om die menselijk kant te laten zien, anders wordt het nooit ‘persoonlijk’. Durf jij dat aan?

Mijn antwoord op de vraag

Om even terug te komen op het liedje van Pieter Derks en de vraag “Hoe sociaal is social media eigenlijk?” Ik ben er van overtuigd dat social media wel degelijk sociaal kan zijn. Social media is sociaal zolang de intenties oprecht zijn en organisaties niet alleen maar willen halen (zoals ‘likes’) maar ook echt iets willen brengen (zoals relevante content). Dus steek aandacht in je volgers, reageer op hun reacties, maak berichten persoonlijk, wees af en toe ook eens spontaan en heb er echt plezier in. Gebruik social media met mate en bedenk ook dat het échte leven niet alleen maar plaatsvindt in de digitale wereld. Dus social media sociaal? Ja het kan!

Hoe gaan wij om met social media?

Bij Buro Koorts willen we graag met social media omgaan, door persoonlijk en onderscheidend te zijn. “Dicht bij de klant staan en een ‘persoonlijke’ relatie met hen aangaan” kan namelijk alleen als je de klant ook iets van waarde kunt geven. Zo hebben we voor één van onze klanten, die toen 90 jaar bestond, een speciale appeltaartenactie in het leven geroepen. Als Nieuwjaars bedankje kregen klanten een blik ingrediënten voor een heerlijke appeltaart: “Ouderwets lekker!”. Door een foto op de Facebookpagina te posten met de zelf gemaakte appeltaart kon de maker van de mooiste appeltaart een diner voor twee personen winnen bij restaurant ‘Vroeger’. Het resultaat mocht er wezen.

Achterberg Schilders

* Deze social media berichten komen van www.debestesocialmedia.tumblr.com

Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Google Partner
© Copyright - Buro Koorts
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Als je onze website gebruikt, mogen wij in ruil daarvoor cookies plaatsen. We maken gebruik van cookies om onze website te optimaliseren. Ook gebruiken we cookies om data te verzamelen en onze online advertenties gericht te kunnen tonen.

Dat snap ikMeer info

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacybeleid
Accept settingsHide notification only