Miljarden mensen, ieder met zijn eigen voorkeur
Miljarden mensen betekent miljarden wensen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en behoeften. Hoe bereik je jouw doelgroep dan op een manier die hen aanspreekt? Ons antwoord daarop is:
‘Door met Klantkleuren te bedenken hoe je mensen aanspreekt op wat hen drijft in het leven.’
Oké, maar wat betekent dit voor jouw onderneming? Dit betekent dat je simpelweg eerst stil moet staan bij de verschillende drijfveren die mensen hebben. Wanneer je dit weet, kun je je marketing en misschien zelfs wel je product of dienst afstemmen op deze drijfveren.
Welke behoeften heeft jouw doelgroep?
Nu we weten dat we moeten stilstaan bij de verschillende drijfveren binnen je doelgroep, kunnen we aan de slag met de klantkleuren. Onze klantkleuren baseren we op de psychologische voorkeuren die Carl G. Jung beschreef. De kleuren zijn blauw, rood, groen en geel. Voor het gemak noemen wij de blauwe voorkeur Ida, rood noemen we Edo, Ivo is groen en Eva is geel.
Ida
Ida wil weten waarom en wil overtuigd worden van de noodzaak. Ook wil ze het liefst risico’s uitsluiten.
Edo
Edo wil controle en wil nut en noodzaak zien. Snelle actie is daarbij wenselijk. Niet lullen, maar poetsen.
Ivo
Ivo vindt persoonlijke waarden en respect belangrijk. Hij wil zich gehoord voelen. Daarbij wil hij zekerheid.
Eva
Eva wil graag de touwtjes in handen hebben. Ze hecht waarde aan interactie en wil betrokken worden. Ze is vooral toekomstgericht.
Aan de slag!
Nu je weet welke behoeften de verschillende klantkleuren hebben, kun je aan de slag. Geen idee hoe? Ik geef je een kort voorbeeld.
Een voorbeeld
Stel, je hebt een fietsenwinkel. Welke behoeften heeft je doelgroep binnen elke klantkleur?
Ida wil weten waarom iets zo is en vindt kennisdeling daarom belangrijk. Geef haar alvast zoveel mogelijk informatie op de website, voordat ze in jouw winkel komt. Dit geeft haar de zekerheid dat ze goed zit als ze bij jou een fiets komt kopen. Waarom moet zij voor een bepaalde fiets kiezen? Wat zijn de specificaties precies? En wanneer wordt ‘ie geleverd? Maak geen beloftes die je niet waar kunt maken, want Ida houdt niet van risico’s.
Edo houdt van actie. Hij wil het liefst dat jij aan een paar woorden genoeg hebt. Hij heeft een aantal punten in zijn hoofd waar een fiets aan moet voldoen en hoort van jou graag wat de beste opties zijn. Wees hierin bondig en laat de controle bij Edo. Op de website kan dit door een duidelijk keuzemenu toe te voegen, waarbij de klant met vinkjes aangeeft wat voor hem belangrijk is.
Ivo heeft waarschijnlijk al dagenlang nagedacht over de perfecte fiets en heeft het internet al afgepluisd naar referenties. Hij is het meest enthousiast over de fiets waar anderen vol lof over zijn. Zorg dus dat deze referenties op jouw website staan. Klantbelevingen doen het goed voor Ivo.
Eva heeft waarschijnlijk al allerlei foto’s bekeken van fietsen en weet al precies in welke kleuren de fiets te verkrijgen is. Eva wil foto’s zien en geïnspireerd raken door andere fietsers. Geef jij haar daar de mogelijkheid voor?
Klantbehoeften vertalen naar marketing
Misschien is je idee wel goed, maar komt het niet juist over bij anderen. Wij geloven dat je nog succesvoller wordt als je inzicht hebt in de doelgroep en dit vertaalt naar jouw marketing. Daar helpen we graag bij. Door de combinatie van onze marketingervaring en kennis van psychologie maken we bedrijven klantgerichter. Met aantoonbare resultaten!