
Hoe word je succesvol op social media?
Ook het Nationale Social Media onderzoek 2020 van Newcom bevestigt het weer: we maken allemaal nog meer gebruik van social media. Bedrijven zien steeds meer in dat ze iets met social media moeten doen, maar dat ‘iets’ is vaak het probleem. Wat moeten we ermee en hoe doen we dat dan? Deze vragen horen wij vaak voorbij komen. En sorry, hier is geen kant en klaar antwoord op te vinden. In dit blog geef ik je wel wat tips hoe je met social media marketing aan de slag kunt.
Een goed gevoel
Ik kwam in het nieuws tegen dat social media succesvol is door dopamine. Dopamine? Ja dopamine, een stofje dat voor een goed gevoel zorgt. Mensen liken en delen berichten omdat ze verslaafd zijn aan een goed gevoel.
Berichten delen en liken activeert namelijk het beloningsysteem van ons brein, waardoor dopamine vrijkomt en we blij worden. Dit lekkere gevoel schijnt vergelijkbaar te zijn met heerlijk eten, seks of sporten. Nu kan ik me dat gevoel bij sporten wat minder voorstellen, maar dat terzijde. Mij gaat het erom dat met dit nieuws in ons achterhoofd, we eens kritisch moeten kijken naar de berichten die we op social media plaatsen.
Zorgt jouw content wel voor een goed gevoel bij de doelgroep?
Goede content
Welke content op jouw website geeft een goed gevoel bij je doelgroep? Of ga ik nu al een stap te ver? Jouw doelgroep bepalen gaat hier natuurlijk aan vooraf. Wie wil je blij maken met jouw product of dienst? Wanneer je de doelgroep hebt bepaald, kun je aan de slag met goede content.
Goede content schrijven is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Want goede content moet niet alleen inhoudelijk goed zijn, maar ook een goed gevoel teweeg brengen op social media. Wat komt er veel bij kijken! Je vraag was misschien alleen maar hoe je succesvol wordt op social media…
De vier gedragsvoorkeuren
Als we het over social media hebben, wil ik niet voorbij gaan aan de vier gedragskleuren.
Want wat geeft wie nou een goed gevoel?
Persoonlijk krijg ik een goed gevoel bij een frikandel speciaal, maar als je geen snackbar hebt is dat niet erg relevant. Dat wat ik bedoel, gaat toch wat dieper.
Mensen met een rode gedragsvoorkeur zijn vastberaden, doelbewust en intuïtief. Content die hen blij maakt gaat bijvoorbeeld over het resultaat dat zij kunnen behalen met jouw product of dienst. ‘What’s in it for me?’ is de hamvraag.
Expressief, spontaan en dynamisch zijn woorden die passen bij de gele gedragsvoorkeur. Deze gedragsvoorkeur krijgt een goed gevoel als ze veel aandacht en erkenning krijgen. Laat veel keuzes zien, bied mogelijkheden en inspireer hen met foto’s en afbeeldingen.
De groene gedragsvoorkeur bevat de kenmerken: zorgzaam, relatiegericht en sfeer. Deze mensen zullen kijk-ons-plezier-hebben-op-ons-bedrijfsuitje berichtjes leuk vinden. Wat anderen van jouw bedrijf vinden, vindt deze voorkeur ook belangrijk. Ze zullen daarom altijd op zoek gaan naar je referenties.
Als laatst hebben we de blauwe gedragsvoorkeur. Woorden als nauwkeurig, analytisch en objectief passen hier goed bij. Content waar zij blij van worden, bevat veel details en is uiterst nauwkeurig. Laat daarom zien welke certificaten je in huis hebt en toon je deskundigheid.
Terug naar social media
Ik hoor je denken, leuk dat verhaal over content, maar we hadden het toch over social media? Ja, dat klopt. Social media is de perfecte manier om jouw content, zoals hierboven genoemd, te delen! Pas je content aan op de verschillende gedragsvoorkeuren en deel het op de social media accounts van jouw bedrijf. Plaats geen ellenlange verhalen op social media, maar verwijs altijd naar de content op je website.
Welke social media kanalen je kunt gebruiken hangt af van je doelgroep en je content.
Social media accounts
Er zijn veel social media mogelijkheden. Ik noem in dit blog voor het gemak even de accounts waar wij voor onze klanten het meest mee doen.
Facebook
Facebook is sterk gericht op beeld en sociale berichten. Facebook is ideaal om dingen te laten zien en de interactie aan te gaan met volgers. Perfect voor mensen met een groene en gele gedragsvoorkeur.
Twitter
Twitter is de ideale keuze voor nieuwsverspreiding. Twitter is meer dan Facebook gericht op inhoudelijk nieuws. Een goede trigger in de 140 lettertekens en een link naar het hele verhaal zijn vaak al effectief. Mensen met een blauwe en rode voorkeur zullen hier over het algemeen een voorkeur voor hebben.
LinkedIn
LinkedIn is het zakelijke netwerk waarmee je een betere band kan opbouwen met zakelijke contacten en potentiele klanten. Op LinkedIn kan er sterk met blogs op de inhoud en doelstellingen van je bedrijf worden gecommuniceerd. Dit spreekt zowel mensen met een rode als een blauwe gedragsvoorkeur aan.
Pinterest en Instagram
Pinterest en Instagram zijn zeer geschikt voor het delen van afbeeldingen en foto’s. Is jouw bedrijf sterk gericht op producten of diensten waar foto’s van gedeeld kunnen worden, doe dat dan op Pinterest en Instagram. Vooral mensen met een gele gedragsvoorkeur kunnen uren scrollen door alle afbeeldingen om inspiratie op te doen.
Help!
Enthousiast geworden om iets te doen met social media marketing? En heb je hulp nodig met dat ‘iets’? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag met goede content die we vervolgens delen op jouw social media accounts!