Spring naar content

In 5 stappen naar succesvolle marketing

Wij doen bij Buro Koorts alles met marketing. Wij vinden dat leuk, we weten er veel van en we praten en schrijven er graag over. Én we geloven in het delen van kennis. Samen kom je namelijk verder. Daarom hebben we hieronder vijf tips om jouw marketing te verbeteren en succesvoller te maken.

In 5 Stappen Naar Succesvolle Marketing

Gepubliceerd op 12 januari 2020 • 4 minuten leestijd

1. Maak een (marketing)plan

Persoonlijk denk ik dat alles een reden heeft. Voor succesvolle marketing geldt dat ook. Succesvolle marketing komt niet uit de lucht vallen. Het is een combinatie van een plan en inzet. Je streeft naar een doel, je wilt iets bereiken. Daarom is een plan zo belangrijk. Je plan is namelijk je routebeschrijving die ervoor zorgt dat ook anderen weten waar de reis naar toe gaat, hoe je de reis maakt en waarom je die reis maakt.

Een plan alleen is niet genoeg. Je werkt het plan (de waarom) uit naar de manier waarop je je doelen wilt realiseren (hoe). Dit doe je door te bepalen welke (marketing)middelen je in gaat zetten (wat) .

Wij vinden dat een plan bestaat uit meer dan alleen een document vol doelen, ambities en ideeën. Een plan moet aantrekkelijk én begrijpelijk zijn. Alleen zo creëer je draagvlak voor jouw plan. Zo’n aantrekkelijk en begrijpelijk plan maken wij door tekst te vertalen naar beeld. Een marketingplan ziet er bij ons uit als een cartografische kaart. In één opslag heb je dan jouw wereld en route in beeld.

2. Zorg dat je marketing er toe doet

Wanneer stond jij ’s morgens op en dacht je: ‘Ik ga iets kopen bij een bedrijf dat ik nog niet ken’? Zo werkt het volgens mij niet. Kopen is een proces, een traject dat je aflegt. Jouw marketing moet op dat traject aansluiten. Zo wordt het product of de dienst die je verkoopt relevant voor je beoogde klant. Dit is klantrelevante marketing.

In alle marketingactiviteiten staat bij ons daarom de behoefte van de (potentiële) klant centraal. We springen in op wat deze klant bezig houdt. Zo heeft een klant die jouw bedrijf nog niet kent een andere behoefte dan iemand die al klant is en een herhalingsaankoop wil doen. In onderstaand schema laten we je zien hoe het aankoopproces van een ‘koper’ er volgens Buro Koorts uit ziet en hoe je die kunt beïnvloeden. Meer weten over het beïnvloeden van consumenten? Bekijk dan Cialdini’s zeven beïnvloedingsprincipes.

Beïnvloeden Klantreis

3. Meten is weten om te verbeteren

Onze klanten zijn ondernemers  in het MKB. En de gemiddelde ondernemer heeft vaak maar één vraag als we als we het over hun marketing hebben: ‘Hoeveel gaan we extra verkopen?’. Niet alleen omdat ze meer omzet willen, vooral omdat dit resultaat het beste meetbaar is. Toch is er veel meer meetbaar dan omzet, wat ook van belang is voor duurzame groei. Denk aan klantonderzoek, zoekwoordposities, volgers op social media, (terugkerende) bezoeken op je website, bereik van (offline) advertenties, bezoekers aan je showroom, offerte aanvragen, etc, etc.

En dan komt de valkuil. Als je eenmaal kunt meten, wil iedereen alles weten. Ook hier geldt ‘overdaad schaadt’. Wij stellen aan onze klanten altijd de vraag: ‘Wat ga je écht doen met deze informatie?’. En: ‘Wie gaat er iets merken van de uitkomsten?’ Als je de kennis niet gebruikt om te verbeteren, dan is het verspilling. Uiteindelijk moet het bijdragen aan het doel dat je nastreeft.

Als je dat doet, is het alsof je je voorraadkast vult met allemaal producten die je eens per jaar gebruikt. Dat doe je niet, je koopt het wanneer je het nodig hebt. Zo is het ook met het meten van marketingdata. Je zet in de kast wat je gebruikt.

4. Werk continu aan je marketing

Hier ga je het verschil maken! Omdat je marketing ertoe moet doen voor elke klant in elke fase van zijn of haar aankoopproces, vraagt het continue aandacht. Wat zijn trends waar je op in kunt springen? Wat speelt er bij de doelgroep? En welke problemen spelen er waar jij een oplossing voor hebt? Kortom, je werkt elke week aan je marketing en elke dag aan je interactie op social media. Als je beoogde klant op zoek is naar informatie, dan moet jij er zijn met antwoorden. Het is als topsport. Op de Olympische Spelen moet je presteren en hoeveel talent je ook hebt, om het podium te bereiken moet je heel veel trainen.

5. Stuur tijdig bij

Je hebt een plan gemaakt, je hebt relevante marketing uitgewerkt, je meet en verbetert de resultaten en werkt er continu aan. Top, je bent goed bezig. Er zijn ook nog een paar andere factoren waar je rekening mee moet houden die misschien buiten jouw invloed liggen. Denk aan nieuwe concurrenten of aan wetgeving die verandert.

Je plan moet daarom flexibel zijn. Je moet het regelmatig nakijken. Vervolgens stuur je het plan bij, daar waar nodig. Maar let op: bijsturen is iets anders dan het plan veranderen. Je hebt namelijk nog steeds dezelfde stip aan de horizon, alleen de weg ernaartoe wijzigt iets. Denk aan een navigatiesysteem. Het doel staat vast, maar als er files of wegwerkzaamheden op jouw route zijn, dan kun je een andere weg kiezen. Bekijk daarom minstens één keer per maand de resultaten en bespreek dit om, waar nodig, bij te sturen.

Succes en geniet van de reis naar resultaat. Vind je dit allemaal te veel werk? Dan kun je altijd Buro Koorts bellen om je marketing aan uit te besteden.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Nicole de Ruiter

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak