0318 - 742106
Buro Koorts
  • Marketing Abonnementen
  • Werkwijze
  • Over ons
  • Referenties
  • Casussen
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug

Kan jouw bedrijf zonder baas? (Deel 2)

In december hebben we het kort gehad over ‘Holacracy’, een vernieuwende manier van organiseren zonder managers. In dit tweede deel gaan we verder in op wat ‘Holacracy’ voor jouw bedrijf kan betekenen.

Waarom kies je voor Holacracy?

De wereld om ons heen verandert voortdurend en ook de manier waarop wij ons werk inrichten ontwikkelt mee met de tijd. We verwachten van onze medewerkers meer verantwoordelijkheid, flexibiliteit en zelfredzaamheid, maar passen onze organisatiestructuur daar vaak nog niet op aan. In de praktijk zien we veel hiërarchische organisaties waar politiek en informele invloeden bepalen wie invloed heeft en wie niet. Holacracy gaat juist uit van de kracht van ieder lid van de organisatie.

Dus laat het traditionele hiërarchische model los en benut de kracht van je medewerkers om meer positieve energie in je organisatie los te maken. Deel je bevoegdheden en loop ver uit op je concurrenten door de principes van Holacracy toe te passen in je bedrijf.

De principes van Holacracy

Op het moment dat je Holacracy gaat toepassen, gelden de volgende principes:

  • Transparant en duidelijk wat er van je verwacht wordt.
  • Focus op wat er werkt in plaats van wat er niet zal werken.
  • Samen de organisatie leiden in plaats van het management volgen.
  • Iedereen draagt bij aan het doel, waarbij ieders potentie wordt benut (kracht van de groep).
  • Gaten tussen ‘wat is’ en ‘zou kunnen zijn’ worden overbrugd door spanningen te bespreken.
  • Meer vrijheid met een heldere structuur.

Holacracy is een werkbare methode waarbij je organisatie constant vernieuwt op een praktische manier. Leiderschap is verweven in de gehele organisatie en in teams, niet in één persoon. Medewerkers werken niet vanuit functies, maar vanuit rollen in zelforganiserende cirkels. Holacracy geeft medewerkers ruimte en inspiratie om te doen wat het beste voor je bedrijf is. Kortom, je bouwt betere bedrijfsresultaten.

Hoe werkt Holacracy?

Holacracy maakt onderscheid tussen werken aan de organisatie (strategisch) en werken in de organisatie (operationeel). Beide onderdelen kennen een eigen overleg met hun specifieke vergadervorm. Zo komen de juiste onderwerpen en mensen aan bod en draag je continu bij aan het ontwikkelen van je organisatie en je medewerkers. Het geeft ruimte om vrij te spreken en niet aan de oppervlakte te blijven. Kort samengevat, als het werkbaar is, bijdraagt aan het doel van de organisatie en binnen de verantwoordelijkheid van je eigen rol valt, staat het je vrij om er mee aan de slag te gaan.

Werkt dit zo in jouw bedrijf? Waarschijnlijk niet. Eerst moet een manager goedkeuring of nog even overleggen voor hij een besluit neemt. En ondertussen kan de concurrentie op ons vooruit lopen.

Is Holacracy eenvoudig toepasbaar?

Ja en nee. Holacracy kent een zeer toepasbare werkwijze met een duidelijke ‘handleiding’ en set regels. Met de juiste begeleiding kan je er dus snel mee van start. Wat maakt het dan lastig? Om je organisatie verder te brengen is het nodig om slechte gewoontes af te leren, dat geldt soms ook voor een goede gewoonte en dat voelt tegennatuurlijk.

Holacracy vraagt ook een andere vorm van leiderschap. Het persoonlijk leiderschap van de directeur/eigenaar als leidinggevende functie vervalt. Hij of zij vervult ook een rol en kan niet meer op basis van macht een zelfstandige beslissing afdwingen. Als eigenaar moet je dat willen en kunnen. Als je het aandurft om Holacracy toe te passen, krijg je er bewegingsvrijheid voor terug en een organisatie die minder afhankelijk is van één persoon. Het toepassen van Holacracy brengt talent en organisatie tot bloei.

Wil en durf jij de stap te maken om je concurrentie voor te zijn en je medewerkers te inspireren door ze in hun kracht te zetten? Bel of mail ons voor een gesprek of een kennismakingsworkshop.

Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Marketing Wiki

© Copyright - Buro Koorts
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Voorkeuren" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Cookies toestaan".

Cookies toestaanVoorkeuren

Cookie Instellingen



Functionele cookies

Deze cookies zijn noodzakelijk om de kernfunctionaliteit van de website te kunnen gebruiken.

Analytische cookies

Deze cookies stellen ons in staat om het gebruik van de website te analyseren, zodat we de prestaties van onze websites kunnen meten en verbeteren.

Overige externe diensten

Deze cookies worden gebruikt om advertenties beter af te stemmen op uw interesses, zowel binnen als buiten onze websites. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy statement
Instellingen opslaanAlle cookies weigeren