Meer conversies? Verbeter de formulieren op je website!

GESCHREVEN OP 28 MAART 2022 DOOR
HERMAN KOOT
Wist je dat je meer conversies kunt krijgen door jouw contactformulier te optimaliseren? In dit blog deel ik graag wat tips met je.
GESCHREVEN OP 28 MAART 2022 DOOR
HERMAN KOOT
Wist je dat je meer conversies kunt krijgen door jouw contactformulier te optimaliseren? In dit blog deel ik graag wat tips met je.
Bijna elke website en webshop heeft ze; formulieren of check-outs. Cruciaal voor het genereren van leads of verkopen. Hoe meer mensen deze formulieren succesvol invullen, hoe meer aanvragen je krijgt. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken of jouw formulieren beter kunnen converteren. Want meer leads of verkopen met hetzelfde aantal bezoekers; wie wil dat nu niet?
‘Mensen kunnen toch gewoon bellen of mailen?’ Dat horen we vaak als het gaat over contactformulieren. En inderdaad; uiteindelijk gaat het erom dat potentiële klanten contact met je opnemen. Waarom dan toch een formulier? Omdat bezoekers van jouw website zo min mogelijk moeite willen doen. In het geval van leads: in zo weinig mogelijk klikken een vraag stellen. De omweg naar een mailprogramma kan al zorgen voor afvallers. Daarnaast is bellen vaak een hoge drempel voor mensen. Een bericht is wat afstandelijker en daarom sneller gedaan.
Ook willen we meten hoeveel mensen echt contact opgenomen hebben en of een bepaalde campagne extra contactaanvragen heeft opgeleverd. Dat kan alleen via een contactformulier op je eigen website. Dus ja: contactformulieren zijn zeker belangrijk. Een goed contactformulier is eenvoudig en drempelverlagend.
Jouw websitebezoekers willen zo min mogelijk moeite doen. Alles wat breincapaciteit kost gaat uiteindelijk tegenwerken in je resultaten. Hieronder benoemen we enkele vragen die je jezelf kunt stellen over je formulier om het eenvoudiger te maken:
Sommige formulieren vragen je het hemd van het lijf. Maar heb je echt dat klantnummer nodig? En is het adres persé nodig in deze fase van het proces? Sommige dingen kun je prima vragen in een later stadium. Laat bijvoorbeeld iemand een account aanmaken met alleen een emailadres en wachtwoord. Als het account eenmaal opgezet is, kun je rustig adres en andere gegevens vragen. Het account is al gemaakt en mensen hebben de neiging om af te maken wat ze begonnen zijn. Dat is één van de zeven principes van Cialdini: commitment.
Wil jij in jouw CRM systeem graag de data schoon houden? Dan wil je alles het liefst in het zelfde format registeren. Bijvoorbeeld datums in dit format: dd/mm/jjjj. Maar frustreer de invuller niet door hem een dikke foutmelding te geven als hij toch 1-3-98 invult.
Of wat dacht je van deze: niets is erger dan dat al je gegevens kwijt zijn omdat je even naar de vorige pagina ging. Vermoei je klant niet met deze technische onvolkomenheden.
Laat je bij accountaanmaak een wachtwoord dubbel invullen? Waarom? Dit vraagt namelijk veel breincapaciteit. Er is relatief veel kans dat er iets misgaat met kopiëren of overtypen. En daar heb je het afhaakmoment al gecreëerd. Het alternatief is eenvoudig: de klant kan prima een nieuw wachtwoord aanvragen als hij toch per abuis een fout maakt.
Dat er spam binnenkomt via jouw formulier is jóúw probleem. Maak het niet de klant z’n probleem. Ken jij iemand die zin heeft om zebrapaden of lantaarnpalen te tellen?
Samenvattend: zorg dat jouw formulier, website en CRM-systeem technisch zo goed zijn dat de klant geen enkele frustratie ervaart tijdens het invullen van het formulier.
Heb je ooit wel eens om advies gevraagd bij de tv-afdeling van een grote elektronicazaak? Je zou raar opkijken als dit het gesprek was:
Klant: “Hallo verkoper, ik heb een vraag.”
Verkoper: “Wat is je voornaam? Wat is je achternaam? Wat is je e-mailadres? Wat is je telefoonnummer?”
Klant: “…..??”
Verkoper: “En als laatste, wat is eigenlijk je vraag?”
Waarom houden we dan wel deze volgorde bij onze contactformulieren aan? Probeer juist zo menselijk mogelijk te zijn bij je contactformulieren.
Een ander voorbeeld. Wat vind je fijner om te lezen?
E-mailadres is foutief ingevoerd!
Of
Het lijkt erop dat je de @ vergeten bent in je e-mailadres. Kijk je het nog even na?
Blijf altijd positief. Dan blijft de websitebezoeker dat ook.
Het kan zelfs nog erger. Hoe frustrerend is het om pas na het invoeren van je wachtwoord instructies te krijgen over de eisen daarvan? Wachtwoord moet minimaal 8 tekens, een hoofletter, een cijfer en een speciaal teken bevatten.
Bovenstaande boodschap komt bij je bezoeker binnen als een tik op de vingers. Je doet het fout! En dan mag hij ook nog eens zelf uitzoeken aan welke van de eisen z’n wachtwoord nog niet voldoet. Je kunt z’n gedachten al raden: *&$3#% – laat maar!!!
Onze tips: blijf altijd positief, gebruik spreektaal en behandel je websitebezoeker zoals je zelf ook in een winkel behandeld zou willen worden.
Natuurlijk is contactformulieroptimalisatie niet de enige factor die jouw website beter laat scoren. De hele flow moet goed zijn. Hoe vinden mensen jouw website? En vinden ze het aanbod wat aansluit op hun behoeften? Heeft de website genoeg bewijskracht om te overtuigen dat dit het beste aanbod is?
Toch kan een optimalisatie van een checkout wel eens de slimste investering zijn. Want het is de verdubbelaar van je investeringen in Google Ads, Google zoekoptimalisatie of naamsbekendheid. Het is gunstig voor elk kanaal waar bezoekers vandaan komen.
Wij zijn continu bezig om de websites van onze klanten te optimaliseren om het gebruiksgemak te verhogen. Wil jij ook dat er continu gewerkt wordt aan jouw website? Gebruik ons (zeer gebruiksvriendelijke ) contactformulier en wij laten snel van ons horen. Tot sprekens!
Met mijn kennis en ervaring kunnen mensen mij met een gerust hart in de arm nemen. Ik sta naast de klant en denk strategisch mee. Ik zie al snel kansen en zet me vol enthousiasme in voor marketing waar je beter van wordt.
De stalen deuren van De Rooy zijn een hit. De omzet van dit familiebedrijf is in enkele jaren verdrievoudigd. Wat is er precies gebeurd? Naast dat De Rooy een prachtig product heeft en het juiste moment zich aanbood, hielpen wij dit familiebedrijf door in te zetten op marketing. Het aantal leads nam toe, de conversie steeg en het offertetraject verloopt soepeler.
Buro Koorts werkt al sinds 2011 voor Skyliner. In 2011 kwam Skyliner naar ons toe met de vraag of wij wilden meedenken over de lange termijn strategie voor het bedrijf. Dit hebben we met veel plezier en succes gedaan. Eind 2018 besloot Skyliner om een duidelijker onderscheid te maken tussen de diensten van haar twee werkmaatschappijen Skyliner Automatisering B.V. en Skyliner Software B.V. en opnieuw schakelden ze onze hulp in.
INM adverteerde offline, maar deed verder niets aan hun online zichtbaarheid. Ze zagen om hen heen dat concurrenten online actief werden en realiseerden zich dat het toch echt essentieel werd om hierin mee te gaan. En zo kwamen ze bij Buro Koorts. Inmiddels werken we alweer sinds juni 2017 samen met INM en hebben we mooie resultaten bereikt. We spreken Wouter Burgerhart, mede-eigenaar van INM over zijn ervaringen met Buro Koorts.
Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Voorkeuren" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Cookies toestaan".
Cookies toestaanVoorkeurenDeze cookies zijn noodzakelijk om de kernfunctionaliteit van de website te kunnen gebruiken.
Deze cookies stellen ons in staat om het gebruik van de website te analyseren, zodat we de prestaties van onze websites kunnen meten en verbeteren.
Deze cookies worden gebruikt om advertenties beter af te stemmen op uw interesses, zowel binnen als buiten onze websites. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy statement