
Persoonlijkheid en motivatie gaan vóór competenties
Laatst zag ik op LinkedIn een quote voorbijkomen over de motivatie van medewerkers. Volgens deze ‘quote’ is het beter om gemotiveerde mensen aan te nemen en ze daarna competenties aan te leren, dan andersom. Dus motivatie vóór competenties. Daar zit wat in dacht ik. Daarnaast lijkt deze gedachte erg op de manier waarop we binnen Buro Koorts mensen werven.
Dit bracht mij op het idee om dit blog te gaan schrijven over het werven van medewerkers. Hoe doen andere bedrijven dat? En wat is vandaag de dag belangrijk in het werven van nieuwe medewerkers? Benieuwd naar mijn bevindingen? Lees dan snel verder.
Nieuwe manieren van werven
Traditioneel gezien worden nieuwe medewerkers vaak geworven op basis van competenties en vaardigheden. Maar zijn ze dan in staat om de gevraagde functie goed uit te voeren? De laatste jaren zien we een verschuiving van focus op competenties naar een focus op drijfveren. Bedrijven kijken niet meer alleen naar het ‘kunnen’ van nieuwe medewerkers, maar ook steeds vaker naar het karakter en de achterliggende motivaties.
Er zijn zelfs bedrijven waar het sollicitatiegesprek is afgeschaft en waar ze de kandidaat uitnodigen voor een potje tafeltennis. Ja echt. Ze gebruiken de informele sfeer om er achter te komen of de persoon past bij het type bedrijf. De gedachte is dat men in een informele setting meer van zichzelf laat zien. Competenties zijn hierin dan duidelijk ondergeschikt. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de manier waarop Pieter Zwart (CEO Coolblue) zijn secretaresse (c.q. Pieter Manager) weet te werven.
Waar word je blij van?
Bij Buro Koorts gaan we mee in het werven van nieuwe medewerkers op basis van persoonlijkheid en drijfveren vóór competenties. De eerste vraag die je bij ons krijgt is dan ook: “waar word je blij van?”. Want waar je blij van wordt, daar wil je goed in worden en daar ben je van nature ook door gemotiveerd. We zijn van mening dat competenties zijn aan te leren en drijfveren niet. De kunst is vervolgens om er achter te komen wat iemand zijn drijfveren zijn.
Het belang van de juiste medewerkers
De mensen binnen jouw bedrijf kunnen het verschil maken. Zijn ze gemotiveerd of ‘doen ze gewoon hun werk’. Of ze wel of niet gemotiveerd zijn heeft een duidelijke impact op het succes van je bedrijf. Medewerkers die vanuit zichzelf gemotiveerd zijn, zijn blijer, werken harder en zetten net even dat stapje extra voor het bedrijf én de klant. Daarom zijn competenties alleen niet voldoende, iemands karakter en zijn motivatie moeten ook aansluiten bij de functie en het bedrijf.
Meer weten over het enthousiasmeren en het aanspreken van de drijfveren van medewerkers? We komen graag bij je langs om van gedachte te wisselen over onze ervaringen. Uiteraard ben je ook van harte welkom bij ons op kantoor.