
Samen naar de finish
Volgde u de Giro d’Italia ook op de voet? De liefhebbers, inclusief Herman, zaten er begin deze maand klaar voor om de fietsers uit volle borst aan te moedigen in ons eigen land. Tot het laatste moment was het een spannende tocht. Uiteindelijk ging Vincenzo Nibali met de roze trui naar huis, nadat Steven Kruijswijk vijf dagen lang in het roze had gereden.
Wie Herman een beetje kent, weet dat fietsen één van zijn grootste hobby’s is. Elke maandag hoor ik over de tochten die hij gefietst heeft. Eén verhaal is me erg bijgebleven. Zo vertelde Herman dat hij zich had geërgerd aan een fietser die achter hem bleef fietsen en zo profiteerde van zijn snelheid.
Er zijn nu eenmaal ongeschreven fietsregels en één daarvan is dat je maximaal 1 kilometer aan kop fietst en een ander het daarna overneemt. Zo vang je om en om de wind op en help je de ander en jezelf naar de ‘finish.’ Dit vind ik wel een mooie metafoor voor ondernemingen. Waarom ik dat vind? Dat zal ik aan de hand van enkele fietsregels uitleggen.
Er wordt altijd in clubkleding gereden
Ik hoor je denken, clubkleding? Dat hebben wij niet. Nee, dat heeft Buro Koorts ook niet. En dat is maar goed ook, want hoe mooi ik roze ook vind, een geheel roze outfit is niet helemaal mijn ding geloof ik. Maar ieder bedrijf heeft wel een eigen cultuur, een kenmerk waar je als bedrijf om bekend staat.
Wat is jullie ‘clubkleding’?
Zijn jullie überhaupt wel herkenbaar? En zo ja, wat valt dan zo op? Een mooi groot pand met logo waar moeilijk overheen te kijken valt? Vriendelijk personeel dat opvalt door de goede service? Jouw kennis over bepaalde zaken? Weten je medewerkers eigenlijk wel wat het bedrijf zo bijzonder maakt? Lees hier meer over de ‘why’ van organisaties en het belang ervan.
Iedereen houdt rekening met de ander en helpt elkaar bij problemen onderweg
Als onderneming ben je samen met je werknemers onderweg. Onderweg naar de doelstellingen die je voor ogen hebt. Weet iedereen wat de ‘finish’ is? Wanneer heeft jouw bedrijf de roze trui gewonnen? Als jij én je collega’s goed weten wat de doelstellingen zijn, geef je iedereen de ruimte om dezelfde kant op te fietsen.
Buro Koorts heeft veel ervaring in het geven van workshops over deze doelstellingen, de ‘stip aan de horizon.’ Na zo’n workshop kunnen bedrijven verder met het bepalen en ontwikkelen van de strategie, de route. Onderweg is het belangrijk dat iedereen elkaar helpt. Heeft iemand een lekke band? Dan help je elkaar, met één gezamenlijk doel: Samen naar de finish.
Aan de kop wordt er elke kilometer gewisseld
Heb je het gevoel dat je steeds aan kop fietst en dat er niemand met je wisselt? Even voel ik de ergernis van Herman weer. Alleen aan kop blijven maakt je moe en geeft het gevoel dat je er alleen voor staat.
Zorg er daarom altijd voor dat je een sparringpartner hebt!
Het lijkt vaak aantrekkelijk om alles in je eentje te bepalen, maar het is goed en het geeft rust om ook eens achter iemand aan te fietsen. Iemand die met andere ogen naar de weg kijkt en kan zien of de route die gereden wordt nog wel de juiste is. Buro Koorts kijkt graag met een roze bril naar jouw onderneming, omdat wij geloven dat het altijd beter kan.
Doe altijd rek en strekoefeningen na een lange fietsdag
Je hebt je doel gehaald, wat fijn! Vaak houdt het hier dan op en worden er nieuwe doelstellingen geformuleerd. Maar vergeet niet eerst feest te vieren! Goede prestaties mogen beloond worden. Ook is het belangrijk om rek en strekoefeningen te blijven doen. Even bijkomen en evalueren.
- Wat is er goed gegaan tijdens de rit en waar kan nog wat aan gedaan worden?
- Hoe hebben we de finish gehaald?
- Was dat met z’n allen of zijn er mensen onderweg afgehaakt?
- Wat kun je de volgende rit beter doen om de volgende finish te halen?
Wij zetten ons graag in om samen met jou de finish te halen. Door veel te sparren en samen op weg te gaan, haal je jouw doel. De finish. De roze trui. Mogen we je hierbij helpen?