Positionering: wat maakt jouw bedrijf uniek?

Misschien heb je het woord ‘positionering’ wel eens voorbij zien komen. Veel marketinggoeroes hameren er op dat het belangrijk is om je positionering op orde te hebben. Maar wat houdt dit precies in en waarom is het zo belangrijk? Dat leggen we je graag uit.

Wat is positionering?

Hoe wil jij dat jouw doelgroep over jou denkt? Hoe wil je dat zij jou vergelijken met jouw concurrent? Wil je bijvoorbeeld gezien worden als dé prijsvechter of wil je uitblinken in kwaliteitsproducten? Het antwoord op deze vragen helpt je jouw positionering te bepalen. Een positionering is namelijk  de positie die je in wilt nemen in het brein van je doelgroep en waarmee jij je wilt onderscheiden van concurrentie. Buro Koorts helpt bedrijven graag met het inzichtelijk maken van hun positionering. Wij hebben namelijk ervaren dat bedrijven met een duidelijk onderscheidende positionering het beste presteren.

Waar kun je je in onderscheiden?

Bij Buro Koorts maken we gebruik van vijf pijlers, die gebaseerd zijn op het klantrelevantiemodel van Capgemini. Je kunt je als bedrijf onderscheiden op prijs, product, beleving, service of toegang.

Positionering

  • Prijs: Onderscheid je je door een lage prijs? Of door een transparante, betrouwbare prijs?
  • Product: Bied je een uniek product of dienst? Of heeft het bijzondere kenmerken als de kwaliteit, eigenschappen of productmogelijkheden?
  • Service: Hoe is je dienstverlening en begeleiding naar de klanten toe, offline én online?
  • Toegang: Op welke plaats, op welke tijd en via welk kanaal of medium bied je je product of dienst aan en is dat onderscheidend?
  • Beleving: Welke emotie roept jouw product of dienst op, wat spreekt aan in jouw merk? En hoe uniek is dit?

Op welke pijler domineert jouw bedrijf en op welke onderscheidt jouw bedrijf zichzelf? Je domineert op één aspect, onderscheid je in een andere en de overige factoren horen marktgemiddeld te zijn. In dit voorbeeld zie je dat het bedrijf domineert in hun product en differentieert in beleving. Dit betekent dat dit bedrijf de nieuwste en beste producten heeft en zich wil differentiëren als een bekende en betrouwbare partij.

Positionering

En wat kun je dan met zo’n positionering?

Als je je positionering duidelijk hebt, is het belangrijk dat dit herkenbaar wordt voor klanten. Want als je zegt dat de beleving van je product jou uniek maakt, moet je klant dit dus kunnen voelen. Is dit nog niet zo? Dan loop je klanten mis. Ook presteer je als bedrijf beter als je weet waar je voor staat en waar je anders in bent.

Bepaal jouw positionering en draag het uit!

Wij helpen je graag om jouw gewenste positionering uit te dragen naar buiten toe door aantoonbaar werkende marketing. Want jouw bedrijf ís uniek en iedereen mag dat weten. Neem voor meer informatie contact met ons op.