Bedrijfscultuur (soms ook wel organisatiecultuur genoemd) is het geheel van gedeelde waarden, normen, overtuigingen en gewoonten binnen een organisatie die bepalen hoe medewerkers samenwerken. De bedrijfscultuur wordt zichtbaar op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld hoe het werk wordt uitgevoerd, hoe besluiten worden genomen en hoe collega’s met elkaar communiceren.
Hoe wordt een bedrijfscultuur gevormd?
Een bedrijfscultuur is een ‘ongrijpbaar’ iets wat zich vormt in de loop van de tijd. Wel zijn er een aantal elementen die invloed hebben op de bedrijfscultuur, zoals:
- Het type leiderschap. Hoe gedragen managers en leiders binnen het bedrijf zich? Zijn ze erg hiërarchisch of bijvoorbeeld juist heel open en toegankelijk?
- De geschiedenis van het bedrijf. Welke tradities en gewoonten zijn er binnen het bedrijf? Is het een familiebedrijf of is het een NV?
- Het beleid. Welke systemen en processen zijn er? Wat zijn de richtlijnen voor bijvoorbeeld het salaris, thuiswerken en andere beloningen?
- Hoe wordt er gecommuniceerd, zowel intern als naar klanten? Zijn collega’s onderling heel open, of werkt iedereen op hun eigen ‘eiland’?
- Gedrag van medewerkers. Hoe gaan collega’s met elkaar om? Is dat heel vriendelijk en amicaal, of zijn ze formeel?
De vier bedrijfsculturen volgens Buro Koorts
Bedrijfscultuur is soms lastig te definiëren. Daarom maken wij gebruik van een bedrijfscultuurscan. Dit is een scan die door iedereen ingevuld kan worden. Onze klanten kunnen er zelf voor kiezen wie ze de scan laten invullen, maar in de ideale situatie vult iedere collega deze scan in. De bedrijfscultuurscan geeft inzicht in hoe werknemers de bedrijfscultuur ervaren. We karakteriseren vier bedrijfsculturen:
- Helder blauwe (Hiërarchiecultuur): Deze organisaties zijn zeer gestructureerd en gedreven door regels en procedures. Succes wordt gemeten in termen van efficiëntie, goede planning en lage kosten. Continuïteit en stabiliteit zijn cruciaal, maar op slechte dagen kan de focus te veel intern gericht zijn.
- Zacht groene (Familiecultuur): Dit type organisatie benadrukt een vriendelijke, familie-achtige werkomgeving. Loyaliteit, traditie en personeelsontwikkeling zijn belangrijk. Succes wordt gemeten in klantgerichtheid en zorg voor mensen. Op slechte dagen kan dit leiden tot overmatige druk op betrokkenen.
- Stralend geel (Adhocratiecultuur): Deze organisaties zijn dynamisch en gericht op innovatie en experimenteren. Het succes wordt bepaald door het ontwikkelen van nieuwe producten en het behouden van een technologische voorsprong. Op slechte dagen kan de organisatie blijven steken in experimenten zonder beslissingen te nemen.
- Vurig rood (Marktcultuur): In deze resultaatgerichte organisaties draait alles om competitie, marktaandeel en prestaties. Succes wordt gemeten aan de hand van marktpenetratie en het verslaan van de concurrentie. Op slechte dagen kan de organisatie te veel gefocust zijn op winnen ten koste van alles.
Buro Koorts wordt bijvoorbeeld gekenmerkt door een groene en gele werkwijze.