Spring naar content

404 pagina

Ook al weet je niet precies wat de term ‘404-pagina’ betekent: de kans is groot dat je al eens op een 404-pagina bent geweest. Wanneer je een pagina op een website probeert te bezoeken die niet (meer) bestaat, dan krijg je een foutmelding te zien. Deze foutmelding noemen we een 404-error, wat ertoe leidt dat je op een 404-pagina terecht komt.

Voor bezoekers van jouw website is het vervelend als zij terecht komen op een 404-pagina. Dit betekent namelijk dat zij niet zien wat ze wilden zien. Bijna 74 procent van alle mensen die terecht komt op een 404-pagina, verlaat direct die website. Het is daarom belangrijk dat je als bedrijf probeert te voorkomen dat er 404-pagina’s ontstaan. Ook is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat wanneer bezoekers wél uitkomen op een 404-pagina, zij de juiste richting op gaan.

Wat is een 404-pagina?

Een 404-pagina wordt zichtbaar bij een 404-error. Technisch gezien is dit een HTTP (Hypertext Transfer Protocol) errorcode. Deze statuscode vertelt dat de opgevraagde pagina niet bereikt kan worden, terwijl er wél verbinding is met de servers en de website. Een 404-pagina is dus een melding van de server dat een pagina niet (meer) bestaat en dat de server dus niet kan opleveren waar de bezoekers om heeft gevraagd.

Hoe ontstaat een 404 error? En hoe los je een 404-error op?

Een 404 error kan over het algemeen ontstaan door drie redenen. Hieronder lees je de drie redenen en geven we per reden een oplossing.

Reden 1: De bezoeker maakt een typefout

De eerste reden is dat de bezoeker een typefout maakt in de URL. Hierdoor wordt er een pagina opgevraagd die niet bestaat. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer iemand burokoorts.nl/abonement in plaats van burokoorts.nl/abonnement intypt. Hier kun je als bedrijf en webbouwer weinig aan doen, het is immers een menselijke fout. Toch is het goed om dit te monitoren. Zie je dat iets structureel fout wordt getypt? Bijvoorbeeld omdat het een lastig woord is dat regelmatig verkeerd wordt geschreven? Dan is het aan te raden om de URL een redirect naar de juiste URL te geven. Daarmee help je jouw bezoeker alvast een handje.

Reden 2: Er is geen redirect ingesteld

De tweede reden is iets technischer. Het kan zijn dat jij de URL van een pagina hebt veranderd, maar dat je de oude URL niet laat doorverwijzen naar de nieuwe URL. Dit wordt redirecten genoemd. Wanneer je geen redirect instelt en mensen de oude URL gebruiken, dan ontstaat er een 404-error en komen zij op de 404-pagina. Bij deze reden is het goed om te beoordelen of je alsnog een redirect wil toevoegen. Als dat het geval is, stel dan een redirect in of vraag jouw webbouwer om dit voor jou te doen.

Een 404-error kan tot slot ook opkomen wanneer er op jouw website (of op een verwijzende website) een verkeerde interne of externe link staat. Bij deze reden is het altijd aan te raden om de verkeerde link aan te passen. Dit is eenvoudig op te lossen door de juiste link te plaatsen, dus doe het dan ook!

Hoe controleer je of je 404 errors hebt (gehad)?

Er zijn verschillende manieren hoe je kunt controleren of jouw 404-pagina is getoond. Je kunt daarvoor verschillende gratis of betaalde tools gebruiken, zoals Google Search Console. Log in bij Google Search Console en klik op ‘Overzicht’. Hier zie je een blok met ‘Indexeren’. Klik vervolgens op ‘Volledig rapport’ en dan op ‘Niet gevonden (404)’. Hier zie je welke pagina’s de afgelopen periode een 404 error hebben gehad. Heb je geen Google Search Console? Dan kun je het ook via Google Analytics opzoeken. Ga daar naar het rapport ‘Alle pagina’s’ en zoek bij paginatitel op de titel die toont op een 404-pagina, zoals bijvoorbeeld ‘Niet gevonden’.

Onze tip: maak je 404-pagina aansprekend!

Het kan altijd gebeuren dat er een 404-error ontstaat en dat jouw bezoeker terecht komt op een 404-pagina. Zorg er daarom voor dat je aandacht besteed aan de inhoud en opmaak van je 404-pagina. Hiermee help je jouw bezoekers op weg. Zorg er in ieder geval voor dat de pagina aansprekend is en dat je jouw bezoekers opvangt en de juiste richting op stuurt. Neem dus de tijd om ook jouw 404-pagina te optimaliseren!

We geven je aantal tips waar je direct mee aan de slag kunt:

  • Geef aan dat de pagina niet gevonden kan worden. Doe dit in menselijke taal. Het heeft geen zin om groot ‘404-pagina’ in beeld te zetten, want de gemiddelde bezoeker van jouw website zal niet weten wat hiermee wordt bedoeld.
  • Plaats een interne zoekmachine op je 404-pagina. Je wilt dat mensen wél kunnen vinden waar ze naar zoeken. Maak dat makkelijk met een interne zoekmachine.
  • Biedt een alternatief aan. Plaats links naar bijvoorbeeld de meeste bezochte pagina’s. Zorg er wel voor dat het niet té veel opties zijn. Je wilt je bezoekers niet in verwarring brengen!
  • Gebruik aansprekende afbeeldingen of video’s. Gebruik afbeeldingen of video’s om de pagina vorm te geven. Kies voor foto’s die jouw bedrijf of merk versterken en representeren.
  • Een 404-pagina mág humor bevatten. Zelf gebruiken wij een foto van kantoorhond Pip. Probeer niet te lollig te zijn, het moet wel passen bij jouw bedrijf.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings