Spring naar content

Return on investment

Return on Investment (ROI) is een meetmethode die aangeeft hoeveel winst een investering heeft opgeleverd in verhouding tot de kosten. Binnen marketing wordt de ROI gebruikt om te bepalen welke campagnes effectief zijn. Een hoge ROI betekent dat een campagne veel heeft opgeleverd ten opzichte van de kosten. Een lage ROI betekent dat de opbrengsten ten opzichte van de kosten laag zijn.

Hoe bereken je ROI?

De basisformule voor ROI is als volgt: Return on investment = (Verwachte) opbrengst /  Investering (kosten) * 100%. Stel: je investeert € 10.000 in een Google Ads-campagne. Dit resulteert in € 30.000 extra winst – dus na aftrek van alle kosten. De ROI-berekening is dan € 30.000 delen door € 10.000 keer 100%. Je komt dan uit op 300%. Dit betekent dat elke geïnvesteerde euro zich driemaal heeft terugbetaald.

Waarom is ROI belangrijk in marketing?

De ROI helpt je bij het maken van beslissingen over je budget. Je kunt het geld immers maar één keer uitgeven en je wilt natuurlijk wel dat het zo goed mogelijk wordt besteed. Door je ROI te meten, kun je bepalen welke kanalen en campagnes het meest effectief zijn. ROI wordt dan ook meestal beoordeeld op basis van de directe winst die wordt behaald uit de campagnes. Heb je geen harde cijfers over de directe winst, dan kun je ook kijken naar het aantal leads of conversies – al is dat natuurlijk minder exact.

Op welke marketingkanalen kun je de ROI meten?

De Return on Investment kan op allerlei verschillende marketingkanalen gemeten worden. De ROI is het meest duidelijk te meten bij Google Ads campagnes en betaalde social media campagnes die gericht zijn op directe verkopen. Het wordt lastiger bij bijvoorbeeld SEO of de onbetaalde social media berichten, hoewel je daar ook inschattingen kunt doen over bijvoorbeeld de stijging in het aantal conversies of de engagement. Werk je met influencers? Dan kun je bijvoorbeeld kijken naar de directe verkopen via een unieke kortingscode of via affiliate linkjes.

Wat heb je nodig om de ROI in marketing te meten?

Meten begint bij het verkrijgen van inzicht. Zorg er dus op zijn minst voor dat je Google Analytics goed hebt ingesteld en duidelijk kunt meten welke doelen je behaalt. Werk ook met UTM-tags, die je helpen om een specifieke campagne te kunnen volgen. En maak ook zeker gebruik van CRM-systemen, waarin je de marketinginspanningen kunt koppelen aan de resultaten.

Het verschil tussen ROI en ROAS

Wellicht heb je de term ROAS wel eens gehoord in combinatie met ROI. ROAS (Return on Ad Spend) en ROI (Return on Investment) meten verschillende dingen. ROAS focust puur op de directe omzet uit advertentie-uitgaven en wordt berekend als (omzet uit advertenties / advertentiekosten) * 100%. ROI geeft een breder beeld door alle kosten en opbrengsten mee te nemen, inclusief productiekosten, personeel en operationele uitgaven. Een hoge ROAS betekent dat advertenties efficiënt omzet genereren, maar dit zegt niets over de totale winstgevendheid. ROI houdt daarentegen rekening met alle investeringen en laat zien of een campagne daadwerkelijk winst oplevert.

Waarom is Customer Lifetime Value (CLV) belangrijk?

De Customer Lifetime Value (CLV) mag zeker niet vergeten worden bij het analyseren van de ROI. Een CLV geeft aan hoeveel een klant gedurende zijn hele relatie met het bedrijf waard is. Dat is vooral belangrijk bij ondernemers die een langetermijnrelatie opbouwen met hun klanten, zoals wij bij Buro Koorts zelf doen of bijvoorbeeld onze klant Safeinspect, waar bhv-cursisten elk jaar terug moeten komen. Een campagne kan dan op korte termijn een lage ROI hebben (bijvoorbeeld slechts één nieuwe klant die direct iets afneemt), maar op de lange termijn wel een hoge ROI. Als de klant namelijk elk jaar terugkomt en uiteindelijk zelfs de diensten uitbreidt, is de investering uiteindelijk veel meer waard.

Hoe verbeter je ROI van je marketinginspanningen?

Wil je de ROI van marketingactiviteiten verhogen? Dan kun je verschillende strategieën toepassen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Slimmere targeting. Maak gebruik van data en klantinzichten om campagnes op de juiste doelgroep af te stemmen. Doe vooraf bijvoorbeeld onderzoek naar je doelgroep en waar deze te vinden is.
  • Automatisering en personalisatie. Gepersonaliseerde e-mails en dynamische advertenties verbeteren conversies. Ook hiervoor is het belangrijk dat je goed inzicht hebt in wat je klant wil.
  • A/B-testen. Test verschillende advertenties, landingspagina’s en call-to-actions om te zien wat het beste werkt. En optimaliseer je campagnes op basis van de resultaten.
  • Retargeting of remarketing. Richt advertenties specifiek op bezoekers die al interesse hebben getoond.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak