Spring naar content

Hoe werken wij met gedrags­voorkeuren?

Bij Buro Koorts gebruiken we gedrags­voorkeuren voor doeltreffende communicatie. gedrags­voorkeuren verklaren hoe mensen de wereld ervaren en hierop reageren. In onze dagelijkse werkzaamheden zetten we gedrags­voorkeuren in voor tal van activiteiten. Wij maken hiervoor gebruik van ‘de wereld van verschil’ van MapsTell.

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Neem contact op
Gedragsvoorkeuren Buro Koorts

Een uitleg van de gedrags­voorkeuren

De rijken uit de wereld van verschil zijn gebaseerd op het DISC model: daadkrachtig, invloedrijk, stabiel en consciëntieus. Echter,  deze vier gedefinieerde gedragsstijlen van Marston door MapsTell zijn onderverdeeld in 16 kleinere types, met elk hun eigen specifieke kenmerken: ‘de wereld van verschil’. Het unieke van de wereld van verschil is dat MapsTell deze 16 gedragskenmerken letterlijk in kaart heeft gebracht. MapsTell is dus eigenlijk het DISC-model geplot op een kaart. Iedereen heeft elke stijl in meer of mindere mate in zich. Elke stijl komt met voor- en nadelen. Of je stijl effectief is, ligt aan de context en hoe jij jouw stijl inzet. Hier komen vaardigheden en competenties om te hoek. Competenties die dicht bij je voorkeur liggen, zullen je minder energie kosten om te leren en gebruiken in de regel. Andersom geldt hetzelfde. Onderstaan een korte uitleg per voorkeur.

Korte uitleg per gedragsvoorkeur:

  •  Daadkrachtig (rood) ‘doorzetter’:

Kwaliteiten: Resultaatgericht, Direct, Snelle denker en beslisser, Competitief, Vasthoudend, Probleemoplossend en Avontuurlijk

Valkuilen: Drammerig, Dominant, Controlerend, Ontoegeeflijk, Neemt teveel risico’s en Agressief

 

  • Invloedrijk (geel) ‘de enthousiasteling’:

 Kwaliteiten: Optimistisch, Motiverend, Enthousiasmerend, Netwerker, Innovatief, Overtuigend en Visionair

Valkuilen: Chaotisch, Dra-ma-tisch, Breedsprakig, Neemt veel ruimte in, Impulsief en Veranderlijk

 

  • Stabiel (groen) ‘Behulpzame’:

Kwaliteiten: Harmonieus, Betrouwbaar, Degelijk, Geduldig, Normen en Waarden en Luisteraar, Toewijding

Valkuilen: Weinig initiatief, Terughoudend, Afhankelijk, Star, Bekennen geen kleur en Te toegeeflijk

 

  • Consciëntieus (blauw), ‘de analyticus’:

Kwaliteiten: Kwaliteit, Nauwkeurig, Realistisch, Brengt orde aan, Analytisch, Rationeel en Tactisch

Valkuilen: Pietluttig, Besluiteloos, Te veel en onnodige details, Afstandelijk, Betweter en Voorzichtig

Deze vier gedrags­voorkeuren zijn gebaseerd op twee assen met op de horizontale as introvert en extravert. En op de verticale as taakgericht en mensgericht. Zoals eerder ook vermeld is ieder persoon een combinatie van alle factoren. Op die manier komt dus alles samen.

Vier gedragsvoorkeuren

Hoe zet Buro Koorts gedrags­voorkeuren in?

In marketing draait alles erom je doelgroep zo goed mogelijk te begrijpen. De vier gedrags­voorkeuren bieden prachtige handvaten om je doelgroep op een diepere laag te kunnen begrijpen. Het gaat verder dan bijvoorbeeld demografische gegevens.

Om de gedragsstijlen eenvoudig te maken voor dagelijks gebruik, geven we ze elk een eigen kleur: rood, geel, groen en blauw. Niemand voldoet overigens volledig aan één kleur. In principe heeft ieder mens alle kleuren in zich, in meer of mindere mate. Zo kan iemand heel uitgesproken rood zijn, terwijl een ander wat gematigder rood is, in combinatie met wat blauw. De meeste mensen hebben twee dominante kleuren die hun meest zichtbare gedrag verklaren.

Iedereen heeft een eigen verdeling van gedragsstijlen in zich.

gedrags­voorkeuren in de praktijk

Het inzetten van gedrags­voorkeuren komt niet alleen van pas bij het communiceren met gedrags­voorkeuren. Wij maken namelijk ook bij het maken van persona’s gebruik van de verschillende kleuren.  Dit doen we om de doelgroep van onze klanten zo goed mogelijk te begrijpen. Want welke overwegingen maakt een persoon in een aankoopproces? Dat is per gedragsvoorkeur anders. Wanneer je een bepaalde kleur wilt aanspreken als het gaat over ‘succes’, kun je op basis van bovenstaande ideeën bijvoorbeeld de volgende definities van succes formuleren:

  • We willen aantoonbaar het beoogde resultaat behalen.
  • Door samen bezig te gaan komen we misschien wel tot verrassende inzichten.
  • Zorg ervoor dat alle betrokkenen tevreden zijn over het proces.
  • Het is van belang de voortgang te bewaken zodat alles volgens plan verloopt.

Content spreekt mensen aan. De tone-of voice spreekt daarbij bepaalde mensen aan met een specifieke gedragsvoorkeur. Op deze verschillende gedrags­voorkeuren sluiten de beïnvloedingsprincipes van Cialdini ook geweldig aan, dat lees je in een ander artikel.

 Naast persona’s en teksten passen we de gedrags­voorkeuren ook toe tijdens sollicitaties en ook bij de teamsamenstelling. Bij strategische klanten brengen we ook de organisatie van de klant in kaart door middel van een cultuurscan. Ook kijken we naar de klanten van onze klanten. Als we namelijk weten welke gedrags­voorkeuren deze mensen hebben, kunnen we daar gerichter op schrijven in onze teksten en advertenties. Maar denk ook aan vacatures, brochures en fotomateriaal. Waar mensen met een gele en groene gedragsvoorkeur meer waarde hechten aan het gevoel op een foto, zijn het rode en blauwe mensen die juist feiten en cijfers willen zien. Allemaal factoren waar je rekening mee kunt houden. Je kunt in feite in de gehele communicatie rekening houden met de verschillende gedrags­voorkeuren.

 

Waarom gebruiken wij Mapstell?

Deze methodiek is uiteraard een ruwe indeling voor menselijk gedrag, wat in werkelijkheid veel complexer en niet zo vastomlijnd is. Bedenk daarom dat deze methode een hulpmiddel is wat wij gebruiken – en neem het zeker af en toe met een korreltje zout.

“Het grootste probleem van communicatie is de illusie dat het heeft plaatsgevonden.” – George Bernard Shaw

Als het over gedrags­voorkeuren gaat, is het eerste model waar mensen vaak aan denken het DISC-model. Daar is onze werkwijze ook op gebaseerd. Deels dan, de werkwijze die wij gebruiken: ‘de wereld van verschil’ van MapsTell is iets anders. Het grote verschil tussen deze modellen is dat MapsTell en verdieping is op het traditionele DISC-model. MapsTell heeft namelijk een visuele weergave in de vorm van een wereldkaart. Hierin vind je de verschillende gedrags­voorkeuren met de plaatsen en steden die typerend zijn voor deze gedragsvoorkeur (zie video).

 

 

Nieuwsgierig geworden?
Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings