Spring naar content

Earned media

Met earned media bedoelen we alle vormen van publiciteit die een merk of bedrijf zelf heeft ‘verdiend’ zonder ervoor te betalen. Je deelt bijvoorbeeld een post op social media die vervolgens massaal wordt gedeeld. Een blogger schrijft erover, een influencer noemt jouw product spontaan in een story of je merk wordt besproken in een podcast. Je betaalt er niks voor, maar de bal begint te rollen. En dat is precies de kracht van earned media.

4 voordelen van earned media

Het grootste verschil met andere marketingvormen zoals paid of owned media, is dat earned media afkomstig is van onafhankelijke derden. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee.

Geloofwaardigheid en vertrouwen

Voordat iemand tot aankoop overgaat, moet er vertrouwen zijn. Het gaat dan om vertrouwen in zowel het merk als in het product. En niets wekt zoveel vertrouwen als een aanbeveling van iemand anders. Earned media voelt net als een tip van een vriend of vriendin. Klanten nemen deze aanbevelingen serieus, juist omdat ze niet uit de mond van het merk zelf komen.

Verhoogd bereik en grotere merkbekendheid

Earned media kan je helpen om nieuwe doelgroepen te bereiken. Omdat klanten de media betrouwbaar vinden, zijn ze bereid om een merk een kans te geven. Denk aan Kate Middleton die haar Burberry-jas droeg, wat de verkoop van het kledingstuk een boost gaf. Of Taylor Swift die Olive Garden, een Italiaans restaurant uit Amerika, in een liedje noemde. Beide gevallen gaven het merk en het bedrijf een ongekende boost.

Klantloyaliteit

Consumenten worden steeds kritischer. Ze doorzien marketingtrucjes en hechten steeds meer waarde aan echtheid en transparantie. Via earned media bouw je die oprechtheid op. Omdat de boodschap vrijwillig vanuit anderen komt, ontstaat er sneller een oprechte connectie.

Kostenbesparingen

Earned media is niet per se gratis. Denk bijvoorbeeld aan de tijd en inspanning die je investeert in een PR-strategie. Maar in vergelijking tot de kosten van grote advertentiecampagnes is het vaak aanzienlijk goedkoper. Daarbij levert het oprechte, positieve connecties op die met geld niet te kopen zijn.

De keerzijde van earned media

Earned media is krachtig, maar het heeft ook zijn uitdagingen.

  1. Geen grip. Je hebt als bedrijf of merk geen invloed op wat mensen over je zeggen. Het kan positief zijn, maar ook negatief. En dat kan impact hebben op je reputatie. Je hoopt op een enthousiaste review, maar je weet het nooit zeker.
  2. Je moet het wel verdienen. Earned media is iets wat niet vanzelf ontstaat. Klanten moeten zó enthousiast zijn of je campagne moet zó goed zijn dat ze uit zichzelf over je gaan praten.

Bekende voorbeelden van earned media

Dove – ‘The Code’

In 2024 lanceerde Dove de campagne The Code, waarin de invloed van AI op schoonheidsidealen centraal stond. De video ging viraal, leidde tot discussies en tot talloze ‘verdiende’ publicaties.

Always – like a girl

In 2014 lanceerde het merk Always hun campagne ‘like a girl’. In deze video worden mensen van verschillende leeftijden gevraagd om handelingen zoals rennen, vechten of gooien “als een meisje” uit te beelden. Volwassenen en oudere kinderen beelden dit vaak overdreven zwak of klungelig uit. Maar wanneer jongere meisjes dezelfde opdracht krijgen, voeren ze de acties met volle kracht en zelfvertrouwen uit. Tien jaar na lancering leeft de campagne nog voort op platformen als TikTok.

ALS ice bucket challenge

Deze challenge is niemand ontgaan. De ice bucket challenge waarbij mensen een emmer met ijswater over zichzelf heen goten om aandacht te vragen voor de ziekte ALS, ging wereldwijd viraal. Het leverde miljoenen aan donaties én wereldwijde media-aandacht op. Dat allemaal zonder dat het begon als een betaalde campagne.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak