Spring naar content

Ankertekst

Wanneer je op een website bent, kom je ankertekst eigenlijk altijd tegen. Een ankertekst is een zichtbare tekst die wordt gebruikt om door te linken naar een andere webpagina. Dat kan zowel een eigen webpagina zijn als een webpagina van een ander bedrijf. Een ankertekst is de klikbare tekst die je ziet op een webpagina. Een ankertekst wordt ook wel een anchor text genoemd.

Zoekmachines zoals Google gebruiken ankerteksten om te begrijpen waar een webpagina over gaat. Ook worden ankerteksten gebruikt om te kijken hoe webpagina’s aan elkaar gerelateerd zijn. Ankerteksten zijn dan ook ontzettend belangrijk voor SEO, maar worden vaak vergeten in de SEO strategie.

In dit artikel lees je meer over ankerteksten en leggen we uit hoe ankerteksten werken. Ook vertellen we hoe je ze op een goede manier kunt gebruiken, geven we voorbeelden van ankerteksten én benoemen we veelvoorkomende fouten.

Wat zijn ankerteksten?

Een ankertekst is de tekst die je ziet wanneer er op een webpagina een link naar een andere webpagina staat. Een ankertekst is de klikbare hyperlink die je ziet op een webpagina. Meestal zijn ankerteksten herkenbaar aan hun blauwe kleur of doordat ze onderstreept zijn. Op onze Buro Koorts website herken je ankerteksten aan de roze kleur. Ook zijn onze ankerteksten onderstreept. Wanneer je op een ankertekst klinkt, door je doorgestuurd naar een andere pagina.

Een ankertekst kan veel verschillende vormen aannemen. Zo kan het bestaan uit één woord, één zin of zelfs een volledige alinea. Veelvoorkomende voorbeelden van ankerteksten zijn woorden als ‘Klik hier’ of ‘Lees hier meer over’.

Ankerteksten kunnen doorlinken naar zowel interne als externe webpagina’s. In het eerste geval verwijst een ankertekst naar een pagina op dezelfde website. Een voorbeeld: in dit artikel zie je het woord SEO staan. Dit is een ankertekst die verwijst naar een pagina op onze eigen website met uitleg over wat SEO precies is. In het tweede geval verwijst de ankertekst naar een pagina op een andere website. We zouden bijvoorbeeld kunnen doorlinken naar een Wikipedia-pagina over ‘SEO’.

Welke soorten ankerteksten zijn er?

Grofweg zijn ankerteksten in te delen in vijf soorten. Hieronder bespreken we deze vijf ankerteksten én geven we voorbeelden hoe je deze ankerteksten in kunt zetten.

Exacte match ankerteksten

Een exacte match ankertekst is een ankertekst die exact overeenkomt met het onderwerp waarop de pagina is gericht. Een exacte match ankertekst helpt om de relevantie van die pagina aan te geven. Een voorbeeld: wanneer jouw pagina gericht is op het zoekwoord ‘kinderschoenen’, dan kun je de exacte match ankertekst ‘kinderschoenen’ gebruiken om te linken naar deze pagina.

Let wel op: het gebruik van exacte match ankerteksten moet je niet overmatig gebruiken. Het gevolg daarvan is dat jouw artikel gezien kan worden als spammy content. Gebruik het daarom alleen wanneer het logisch is!

Gedeeltelijke match ankerteksten

Bij een gedeeltelijke match ankertekst bevat de ankertekst een deel van het zoekwoord. Het voordeel hiervan is dat deze ankertekst nog steeds de relevantie aangeeft, zonder dat de pagina snel gezien wordt als spammy content. Een voorbeeld: wanneer jouw pagina gericht is op het zoekwoord ‘kinderschoenen’, dan kan een gedeeltelijke match ankertekst ‘schoenen voor kinderen’ zijn.

Merkankerteksten

De naam zegt het eigenlijk al: in een merkankertekst gebruik je de naam van het merk of het gebruik. Deze type ankertekst helpt om merkbekendheid te vergroten. Ook kan het ingezet worden om het vertrouwen van bezoekers te versterken wanneer jouw merk al een geode naam heeft opgebouwd. Een voorbeeld is een ankertekst met daarin ‘Nike-kinderschoenen’ of ‘Adidas-kinderschoenen’. Belangrijk is ook hier dat je de merkankerteksten op een natuurlijke manier gebruikt. Zet het niet overmatig in, want ook dan loop je het risico op spammy content.

Generieke ankerteksten

Generieke ankerteksten zijn niet specifiek gericht op de inhoud van de gelinkte pagina. Deze vorm van ankerteksten hebben weinig tot geen SEO-waarde. Een voorbeeld van een generieke ankertekst is ‘Klik hier’ of ‘Lees meer’. Gebruik in plaats van een generieke ankertekst het liefst een andere soort ankertekst.

Image ankerteksten

Tot slot bestaan er image ankerteksten. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van een afbeelding. Een voorbeeld hiervan is een product waarin wordt gelinkt naar de pagina waar het product kan worden gekocht. Gebruik image ankerteksten op een natuurlijke manier. Zorg ervoor dat er een match is tussen beeld en tekst.

Hoe gebruik je ankerteksten?

Ankerteksten zijn ontzettend belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het is daarom belangrijk dat je aandacht besteed aan de ankerteksten die je op je website gebruikt. Kies voor relevante ankerteksten die de inhoud van de pagina waar je naartoe linkt nauwkeurig beschrijft. Hierdoor kunnen zoekmachines als Google de relevantie en kwaliteit van de pagina beter bepalen. Stel dat je door wil linken naar een webpagina over ‘SEO’, gebruik dan geen ankertekst zoals Lees hier meer. Maar gebruik een ankertekst als ‘Lees in dit artikel alles over het belang van SEO’.

Veelgemaakte fouten bij het gebruik van ankerteksten

Hieronder benoemen we enkele veelgemaakte fouten bij het gebruik van ankerteksten:

  1. Overmatig gebruik van exacte match ankerteksten. Zoals genoemd kan het gebruik van teveel exacte match ankerteksten gezien worden als spammy content, wat weer kan leiden tot een lagere ranking in bijvoorbeeld Google. Gebruik dit type ankertekst alleen wanneer de verwijzing logisch is.
  2. Gebruik van generieke ankerteksten, zoals klik hier en lees meer. Deze ankerteksten bieden geen waarde. Gebruik hier relevante én specifieke teksten die de inhoud van de pagina beschrijven.
  3. Gebruik van te veel ankerteksten op één pagina. Dit kan leiden tot overmatig intern linken. Ook dat kan de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Beperk daarom het aantal ankerteksten en kies alleen de meest relevante.
  4. Gebruik van irrelevante ankerteksten. Ook dit kan de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Wanneer je bijvoorbeeld klikt op ‘kinderschoenen’, wil je niet uitkomen bij damesmode. Gebruik daarom enkel ankerteksten die de pagina waar de tekst naartoe linkt goed beschrijven.
  5. Gebruik van te lange ankerteksten. Deze kunnen moeilijk leesbaar zijn. Het is daarom ook zeker niet nodig om hele alinea’s te gebruiken als ankerlink. Houd ze kort én bondig, maar zorg er wel voor dat ze relevant zijn.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings