Bouncepercentage
Het bouncepercentage is een statistiek die je terugvindt in Google Analytics 4. Met behulp van het bouncepercentage kun je de betrokkenheid van gebruikers op jouw website of app meten én analyseren. Het helpt je inzicht te krijgen of een pagina betrokkenheid (engagement) uitlokt, of dat een bezoeker direct de aandacht verliest. Het bouncepercentage is onlosmakelijk verbonden met het engagementpercentage. Het is namelijk precies het tegenovergestelde. Heb je een bouncepercentage van 20%? Dan is je engagementpercentage 80%. Beide statistieken worden samengesteld aan de hand van sessies met engagement.
Wat zijn sessies met engagement?
Het bouncepercentage wordt berekend door te kijken naar sessies met engagement. Een sessie is volgens Google ‘een periode waarin een gebruiker engagement met een website of app heeft’. Een sessie met engagement is een sessie die voldoet aan één van de volgende criteria:
- De sessie duurt langer dan 10 seconden
- De sessie bevat een conversiegebeurtenis (bijvoorbeeld een formulier invullen)
- De sessie heeft 2 (of meer) paginaweergaven
Wat is het bouncepercentage?
Het bouncepercentage is het percentages sessies zonder engagement op jouw website, afgezet tegen alle sessies. Hebben dus 20 procent van jouw bezoekers niet voldaan aan één van bovenstaande criteria? Dan is dat het betrokkenheidspercentage. Het engagementpercentage is precies het tegenovergestelde. Dit is het percentage sessies mét engagement.
Waar vind je het bouncepercentage?
Houd er rekening mee dat Google Analytics niet altijd het bouncepercentage laat zien. Wil je deze statistiek tóch in je rapporten tonen? Dan zul je het rapport moeten aanpassen of gebruik moeten maken van de ‘Verkennen’-optie in Google Analytics 4. In deze heldere uitleg geeft Google aan hoe je precies je rapporten kan aanpassen.
Wat is een hoog bouncepercentage?
Het is niet exact te zeggen wanneer iets een hoog bouncepercentage is. Dit is namelijk volledig afhankelijk van de context. Wat is bijvoorbeeld het doel van je website? En wat is het gemiddelde bouncepercentage op jouw website? Wel zijn er partijen zoals Semrush die stellen dat een goed bouncepercentage onder de 40% ligt en een hoog bouncepercentage boven de 60% ligt.
Wat als je een hoog bouncepercentage hebt?
Stel dat je merkt dat bepaalde pagina’s een hoger bouncepercentage hebben, dan kun je kijken waar dat door komt. Interessant is om je eens te verdiepen in de bronnen: zijn er specifieke kanalen die zorgen voor het hoge bouncepercentage, zoals een advertentie in Facebook? Dan kan het zijn dat jouw advertentie onvoldoende aansluit op de landingspagina. Ook kun je gebruik maken van externe tools, zoals Hotjar of MouseFlow, om in kaart te brengen hoe mensen die pagina bezoeken, hoe ze scrollen en waar ze precies afhaken. Houd er rekening mee dat een hoog bouncepercentage een indicatie kan zijn van bijvoorbeeld een trage pagespeed, een onleesbare lay-out of een slechte mobiele webpagina. Zeker de moeite waard om uit te zoeken waar dit vandaan komt!
Wat is het verschil tussen het bouncepercentage en het uitstappercentage?
Het bouncepercentage is iets anders dan het uitstappercentage. Het uitstappercentage is het percentage bezoekers dat een bepaalde pagina verlaat vanuit jouw website. Dit kan zijn na één webpagina, maar ook na een sessie met vijf webpagina’s en het invullen van een offerteaanvraag. Het uitstappercentage is dus niet meer en minder dan het percentage mensen dat op een specifieke pagina jouw website verlaat.
Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!