Een chatbot is slimme software die als een pop-up of een chatvenster op een website wordt geplaatst. De chatbot simuleert gesprekken tussen mensen en software. De invoer kan zowel via getypte berichten als via spraakberichten plaatsvinden. Er zijn AI-gestuurde chatbots die grotendeels zelfstandig opereren op basis van een Large Language Model, zoals (Chat)GPT van OpenAI, en regelgebaseerde chatbots die vraag- en antwoordgestuurd zijn. AI-chatbots maken gebruik van machine learning en natuurlijke taalverwerking.
Intentie achter de vraag
In tegenstelling tot ChatGPT kan een bedrijf de kennis van een AI-chatbot naar eigen wens aanpassen. Hierdoor is een AI-chatbot in staat de intentie achter een vraag te begrijpen en kan zodoende het meest passende antwoord geven. De grens wordt bepaald door de informatie die de AI-chatbot ter beschikking krijgt.
Voordelen chatbot
Het inzetten van een chatbot biedt veel voordelen. Een AI-chatbot kan 24/7 antwoorden, meerdere vragen tegelijkertijd beantwoorden en in wel honderd talen reageren. De chatbot is goed te trainen zodat deze een specialist voor jouw bedrijf kan worden. De antwoorden worden snel gegeven en zijn consistent. De bot vermindert de werkdruk op de klantenservice en kan het salesteam ondersteunen.