Spring naar content

Persbericht

Wat is een persbericht

Heb je belangrijk nieuws dat verspreid moet worden? Dan is het schrijven en vervolgens versturen van een persbericht de manier om het te delen. Een persbericht is een geschreven tekst die de pers kan gebruiken als input. Het is een communicatiemiddel om nieuws onder de aandacht te brengen. In dit artikel duiken we dieper in de wereld van persberichten, bespreken we wat het belang en doel van een persbericht is, wat de voordelen en nadelen ervan zijn en hoe je een persbericht nu eigenlijk het beste schrijft. 

Wat is het doel van persberichten?

Er zijn verschillende doeleinden van persberichten. De belangrijkste doelen van persberichten zijn:

  • Het creëren van interesse bij je publiek of het overtuigen van je publiek, maar ook simpelweg informeren. Door een persbericht te plaatsen, heb je de regie in eigen hand. Bepaalde onderwerpen kunnen belangrijk gemaakt worden, of sommige communicatie kan met opzet niet gecommuniceerd worden. Dit zorgt er ook voor dat specifieke doelgroepen bereikt kunnen worden, door bijvoorbeeld de meest relevante mediatitels te kiezen.
  • Een persbericht is een nuttig communicatiemiddel om nieuws onder de aandacht te brengen, vaak een product of een bedrijf. Het doel hiervan is om ‘free publicity’ te genereren in de media. Free publicity of gratis publiciteit is media-aandacht waar niet voor betaald is.
  • Deze ‘free publicity’ zorgt voor een grotere geloofwaardigheid bij de lezer dan bijvoorbeeld een advertentie. Dit komt doordat de organisatie of het bedrijf zelf niet aan het woord is, maar een onafhankelijke krant of tijdschrift.

Het belang van persberichten

Een persbericht is een krachtig hulpmiddel in de wereld van marketing voor bedrijven. Het is voor bedrijven niet alleen een manier om hun nieuws of aankondigingen te verspreiden, maar het kan ook gebruikt worden om een te communiceren en om informatie te verspreiden.

SEO-voordelen

SEO, (Search Engine Optimization) oftewel zoekmachine-optimalisatie, is een groot en belangrijk onderdeel van online marketing. Persberichten spelen hierin een essentiële rol. Door persberichten te publiceren op verschillende websites en platforms geeft dit bedrijven waardevolle backlinks. Deze backlinks kunnen de SEO van een bedrijf verbeteren, wat weer voor een hogere ranking in Google zorgt. Een hogere ranking betekent meer zichtbaarheid en meer verkeer naar deze website. Daarom is het belangrijk dat bedrijven geregeld persberichten publiceren van hoogwaardige kwaliteit.

De nadelen van een persbericht

De wereld van persberichten is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Er zijn een paar dingen waar je goed op moet letten bij het publiceren van een persbericht:

  • Veel persberichten worden niet opgepikt door de media. Dit kan komen doordat de inhoud niet als relevant wordt gezien. Zo belanden deze berichten dus simpelweg in de prullenbak.
  • Als je een persbericht naar de media stuurt, is er geen controle over de redactie. Dit zorgt ervoor dat een redacteur veel informatie kan schrappen, of juist kan toevoegen. Zo kan je denken dat je de regie in eigen handen hebt over wat je schrijft, en voor een deel is dat ook wel zo, alleen neemt een redacteur de tekst niet altijd volledig over. Hierdoor kunnen er dus veel veranderingen komen in de tekst.

Hoe schrijf je een perfect persbericht?

Nu je iets meer informatie weet over een persbericht, kunnen we nu gaan kijken hoe een persbericht geschreven moet worden. Houd rekening met de volgende tips.

 Een pakkende titel

Een titel is misschien wel het allerbelangrijkste van je hele persbericht. Zonder titel heeft de lezer hoogstwaarschijnlijk geen aandacht voor je persbericht. De titel is het eerste wat een lezer ziet. Nadat de lezer deze heeft gelezen wordt bepaald of hij/zij het lezen van de tekst de moeite waard vindt. Deze titel moet weerspiegelen waar het persbericht over gaat. Het moet prikkelend zijn wat ervoor zorgt dat de lezer verder leest.

Structuur = key

Zonder structuur is er geen goede tekst. De standaard opbouw die het best gevolgd kan worden gaat als volgt:

  • Top: PERSBERICHT-plaats-datum.
  • Kop: een opvallende titel.
  • Intro: een korte en bondige samenvatting (de 5 W’s, zie hieronder).
  • Uitwerking: de achtergrondinformatie.
  • Afsluiting: noot voor redactie; voor meer informatie ga naar…

Benoem je afbeeldingen

Stel je voegt een afbeelding toe – wat overig heel goed is voor het persbericht, want dit trekt lezers aan – zet dan in de bijlage wie erop staan zodat de lezer weet waar hij naar kijkt.

Wie, wat, waar, waarom en wanneer?

De 5 W’s van een goed persbericht:

  • Wie: Over wie gaat het persbericht?
  • Wat: Wat is de situatie, wat is er precies gebeurd?
  • Waar: Waar speelt het nieuws zich af (plaatsnaam)?
  • Waarom: Waarom gebeurt er iets? Waarom is het belangrijk om dit nieuws te publiceren? (Het is belangrijk om aan de redacteur te laten zien dat het persbericht wat je hebt geschreven gepubliceerd moet )
  • Wanneer: Wanneer is het gebeurt (datum, tijd)?

Zorg dat al deze vragen beantwoord zijn in je persbericht. Het liefst elke ‘W’ verwerkt in één  alinea.

Doelgroep

Het is belangrijk om te bepalen wat de doelgroep is voor je persbericht voor onder andere de stijl, bijvoorbeeld voor het taalgebruik in het persbericht. Ook heb je te maken met de redacteur die uiteindelijk jouw bericht de wereld in brengt. Probeer je bericht te schrijven voor de uiteindelijke doelgroep. Dat zijn immers de mensen die je wilt bereiken. Maar doe het zo, dat je ervoor zorgt dat de redacteur zich niet gepasseerd voelt.

Verplaats je in de redacteur maar ook in de lezer!

Doe alsof je in de schoenen staat van een redacteur en stel jezelf de volgende vragen:

  • Is het onderwerp waar ik over schrijf in mijn persbericht interessant genoeg voor mijn doelgroep? Wat nieuws is voor de één, is volkomen onbelangrijk voor de ander.
  • Als ik een redacteur was, zou ik dan dit persbericht publiceren?
  • Wie zijn mijn uiteindelijke lezers? Verzamel zo veel mogelijk informatie over ze: waar wonen ze, wat drijft ze, hoe oud zijn ze, wat weten ze al over dit onderwerp. Maar vooral; wat voor meningen hebben ze?

Een goed persbericht schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan dus!

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings