Spring naar content

Marketingmix

De marketingmix is een veelgebruikt marketingmodel dat helpt om inzicht te krijgen in de marketinginstrumenten die een bedrijf inzet om omzet te realiseren. In eerste instantie werd de marketingmix vanuit de 4 P’s bekeken. Deze bestaan uit Prijs, Product (of dienst), Plaats en Promotie. Deze zijn later uitgebreid naar 6 P’s, met Personeel en Proces als aanvullingen, om de eerdere tekortkomingen en de ontbrekende focus op diensten aan te pakken. Inmiddels wordt er meestal zelfs gesproken over de 7 P’s, met als laatste aanvulling ‘Physical evidence’.

Hoe werkt de marketingmix?

Wanneer je de zeven P’s in balans brengt en integreert, kun je beter begrijpen waarom een product (of dienst) op een bepaalde plek een hogere prijs heeft dan een vergelijkbaar product op een andere plek. Is je product van de hoogste kwaliteit, heb je een winkel die beleving biedt op een aantrekkelijke locatie en ben je beïnvloed door een aansprekende reclame? Dan accepteert je klant mogelijk een hogere prijs, omdat het gevoelsmatig meer waard is.

Ter illustratie: als je een ijsje bij de ijssalon in je dorp koopt is deze goedkoper dan wanneer je deze net naast de Ponte Vecchio brug in Florence koopt. Dit komt omdat het ‘echt Italiaans’ ijs is en de locatie een andere belevingswaarde heeft. Zo kan (en moet) er een hogere prijs gevraagd worden. De huur van een vergelijkbaar pand op een andere locatie kan veel verschil maken. Echter, bij een beroemde brug als de Ponte Vecchio, die veel toeristen trekt, loont het ook.

De ideale marketingmix draait om balans en samenhang

De verschillende P’s zijn onderling verbonden en versterken elkaar. Een doeltreffende marketingmix vindt de perfecte balans tussen deze instrumenten voor jouw product of dienst. Zoals je hierboven al kon lezen, door de 7 P’s in kaart te brengen ga je ontdekken wat de prijselasticiteit is voor jouw product in combinatie met de andere P’s. Een betere kwaliteit ijs kan er voor zorgen dat je een hogere prijs kan vragen. Zit jouw ijssalon op een mooie locatie met uitzicht? Dan kan de prijs weer iets omhoog. Heb je gezien dat jouw favoriete voetbalheld ook gek is op die ijsjes en ambieer jij die levensstijl ook? Past het merk van het ijs bij jou? Dan kan er weer wat bij de prijs op.

De rol van de 5e en 6e P’s: Personeel en Proces

Wanneer de medewerkers van de ijssalon vrolijk zijn en vlot werken wordt het nog beter. Heeft de ondernemer ook het productieproces onder controle en loopt de uitgifte van het ijs zo soepel dat er geen wachtrijen ontstaan? Dan is succes bijna onvermijdelijk. Alle factoren komen samen tot een ideale marketingmix waarbij de ijssalon het optimale aanbod creëert waar jij geen nee tegen kan zeggen.

Het ontstaan van de marketingmix

De marketingmix is in de jaren ’40 bedacht door Harvard professor James Culliton. Hij sprak toen over marketing als een mix van ingrediënten. Later is dat opgepakt door professor Neill Borden die het begrip wat verder heeft uitgediept. En in 1960 heeft E. Jerome McCarthy de beroemde 4 P’s aan het begrip marketingmix toegevoegd. Product, Prijs, Plaats en Promotie werden de basis van de marketingmix. Zo kennen de meeste marketeers het nu.

Marketinggoeroe Phillip Kotler adopteerde het marketingmixmodel met de vier P’s ook, waardoor het één van de meest gebruikte marketingtheorieën werd. In 1981 werden de 4 P’s uitgebreid met Proces, Mensen (People) en Fysiek Bewijs (Physical Evidence) door B. Booms en M.J. Bitner om de marketingmix beter inzetbaar te maken voor diensten. Zo ontstonden de 7 P’s.

Hoewel het een interessante manier is voor veel bedrijven, is het zeker niet altijd geschikt. Met name wanneer je diensten aanbiedt in plaats van producten verkoopt. Daarom introduceerde Robert F. Lauterborn in 1990 de 4 C’s. Dit zijn Consumer, Cost, Convience en Communication. En je raadt het al, die werden ook weer uitgebreid.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings