Offline marketing omvat alle vormen van marketing die niet op het internet plaatsvinden. Denk hierbij aan flyers, advertenties in kranten, bladen of tijdschriften en reclame op televisie, de radio of billboards.
Relevantie van offline marketing
Hoewel veel marketinguitingen tegenwoordig online zijn, biedt de overvloed aan informatie in de online wereld kansen voor de impact die je kunt maken met offline marketing. Offline marketing is vaak meer tastbaar en valt makkelijker op. Zo kun je een mobiele telefoon uitzetten, maar een billboard langs de weg ontsnapt niet snel aan je aandacht. Daarnaast zijn sommige doelgroepen beter offline te bereiken dan online. Denk aan ouderen die niet of weinig gebruikmaken van het internet.
Nadelen van offline marketing
Er zitten ook nadelen aan offline marketing. Zo is het effect van offline advertenties moeilijk meetbaar. Waar je van een online banner precies kunt zien wat het bereik is geweest en welke mensen doorklikken naar je website, weet je bij een offline campagne niet hoeveel mensen deze gezien hebben. Een ander nadeel is dat de kosten vaak hoog zijn, vooral voor advertenties in tijdschriften, op televisie en op de radio.
Offline of online marketing
Wat is beter, offline of online marketing? De effectiviteit hangt af van verschillende factoren, zoals je doelgroep en de boodschap die je wilt overbrengen. Vaak vullen offline en online marketing elkaar goed aan en werken ze juist samen. Als klanten jouw boodschap online én offline zien, blijft de boodschap en je bedrijfsnaam beter hangen bij (potentiële) klanten.