De tone of voice gaat over de manier waarop je als bedrijf of merk praat met je doelgroep. Het gaat er niet om wat er gezegd wordt, maar om hoe dat gezegd wordt. Het gaat over de persoonlijkheid, het gevoel en de toon die je als bedrijf gebruikt. Een tone of voice zie je terug in alle communicatie-uitingen. Van teksten op de website tot het gebruik van foto’s.
De definitie van tone of voice
Tone of voice is de combinatie van woordkeuze, stijl, toon en emotie. Je laat hiermee zien wie je bent als merk of persoon. Tone of voice gaat niet over de inhoud die je vertelt, maar juist over hoe je de boodschap overbrengt. De tone of voice kan een boodschap anders laten overkomen. Stel, je wil iemand laten weten dat de deadline eraan komt. Voel eens wat het verschil is tussen de volgende zinnen:
- Neutraal: “De deadline is morgen.”
- Vriendelijk: “Vergeet je niet dat morgen de deadline is? We zijn er bijna!”
- Formeel: “De deadline staat gepland voor morgen, gelieve hier rekening mee te houden.”
Waarom is tone of voice belangrijk?
Een goed gekozen tone of voice heeft een invloed op hoe je als persoon of bedrijf overkomt. Het kan een gevoel van herkenning, vertrouwen en verbinding creëren:
- Tone of voice zorgt er allereerst voor dat je herkenbaar Mensen onthouden je niet alleen door wat je zegt, maar ook door hoe je het zegt. Denk maar eens aan Coolblue; zij hebben een hele eigen manier van communiceren, met woordgrappen en een vette knipoog naar de inhoud.
- De juiste tone of voice spreekt emoties Een luchtige, humoristische toon kan mensen laten glimlachen, terwijl een serieuze, empathische toon vertrouwen wekt in een moeilijke situatie.
- Je tone of voice helpt je om effectiever met je doelgroep te communiceren. Een jong publiek waardeert vaak een informele, speelse toon, terwijl zakelijke klanten eerder vertrouwen hebben in een professionele en serieuze aanpak.
Hoe ontwikkel je een passende tone of voice?
Een goede tone of voice komt niet uit de lucht vallen. Het is iets waar je bewust over moet nadenken:
- Ken jezelf of je merk. Wat zijn je kernwaarden? Waar sta je voor? Een merk dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, zal mogelijk een zorgzame en oprechte toon gebruiken, terwijl een technologiebedrijf misschien meer innovatief en vooruitstrevend klinkt.
- Ken je doelgroep. Wie wil je aanspreken? Denk na over hun behoeften, verwachtingen en taalgebruik.
- Bepaal je kernprincipes. Stel richtlijnen op voor je communicatie. Dit kunnen woorden zijn die je vaak gebruikt, maar ook een bepaalde houding of gevoel dat je wilt uitstralen.
Bij het bepalen van je tone of voice is het belangrijk om keuzes te maken die passen bij jouw bedrijf. Kies je bijvoorbeeld voor een serieuze of speelse toon? Ga je formeel of informeel communiceren? En hoe toon je emoties in je teksten? Er is geen goed of fout, zolang de keuzes aansluiten bij wie jij bent als merk. En zorg er vooral voor dat het aansluit bij je doelgroep – dat is nog wel het belangrijkste van allemaal. Het bepalen van de tone of voice is vaak onderdeel van een positionering.