Spring naar content

Zoekvolume

Het zoekvolume is het aantal keer dat naar een zoekwoord wordt gezocht in een bepaalde periode, meestal per maand. Hoewel zoekopdrachten in allerlei zoekmachines kunnen plaatsvinden, wordt met ‘zoekvolume’ meestal verwezen naar het zoekvolume in Google, omdat deze zoekmachine het meest gebruikt wordt.

Zoekvolume en SEO / SEA

Het zoekvolume is een belangrijke statistiek als het gaat om organische zoekoptimalisatie (SEO) en betaalde zoekadvertenties (SEA). Als je het zoekvolume weet, dan kun je een inschatting maken hoeveel verkeer naar jouw website de zoekterm kan opleveren. Dit kan je bijvoorbeeld helpen bij het maken van een zoekcampagne in Google Ads of bij het bepalen van een contentstrategie.

Hoge en lage zoekvolumes

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen short tail en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn brede zoekwoorden van één tot maximaal drie woorden, bijvoorbeeld ‘marketing’. Long tail zoekwoorden bestaan uit meer woorden en zijn daardoor specifieker, bijvoorbeeld ‘marketing abonnement met SEO in Ede’.

Zoekwoorden met een groot zoekvolume zijn vaak short tail zoekwoorden. Dat wil echter niet zeggen dat deze zoekwoorden per definitie interessanter zijn. Omdat long tail zoekwoorden specifieker zijn en de zoekintentie duidelijker is, is het conversiepercentage voor long tail zoekwoorden meestal hoger. Bovendien is de concurrentie bij long tail zoekwoorden vaak lager, wat het makkelijker maakt om hoger in Google te staan.

Tools om het zoekvolume te checken

Er zijn zowel gratis als betaalde tools om het zoekvolume van woorden te checken. Let wel op: het zoekvolume wat in alle tools wordt aangegeven is altijd een schatting. Er is geen tool die het zoekvolume precies kan voorspellen.

Enkele gratis tools om het zoekvolume te checken zijn:

  • Google Keyword planner: Deze tool is te gebruiken binnen Google Ads. Naast een inschatting van de zoekvolumes, geeft deze tool ook een inschatting van de kosten die je in Google Ads per klik betaalt. Dit is handig wanneer je een zoekwoordenonderzoek doet om je Google Ads campagnes in te richten. Het is wel goed om te weten dat deze tool minder informatie vrijgeeft als je geen advertentieaccount hebt.
  • Google Trends: Met Google Trends kun je de zoekvolumes van zoekwoorden bekijken door de tijd heen. Dit is handig voor zoekwoorden die in populariteit winnen of verliezen door de tijd heen, of voor zoekwoorden die afhankelijk zijn van het seizoen.
  • Google Search Console: Met deze tool kun je zien via welke zoekwoorden jouw website al gevonden wordt. Je kunt voor die zoekwoorden naast het zoekvolume bijvoorbeeld ook zien wat de positie van je website is en hoe vaak er naar de website wordt doorgeklikt.

Naast gratis tools om het zoekvolume in te schatten, zijn er ook ontzettend veel betaalde tools. Deze tools bieden vaak meer informatie dan enkel de zoekvolumes. Eén van de bekendere betaalde tools die wij voor onze klanten gebruiken is SemRush. Deze tool biedt waardevolle inzichten in de positie van concurrenten voor relevante zoekwoorden.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak