Data driven marketing

Misschien heb je de term ‘Data driven marketing’ wel eens voorbij zien komen. Marketing wordt namelijk steeds meer gebaseerd op gegenereerde data. Maar waarom is data driven marketing dan een belangrijk onderwerp en wat kan jij hiermee? Dat lees je hier.

Genereer data

Niets is zo belangrijk als data. Op basis daarvan krijg je namelijk inzicht in het gedrag van jouw potentiële klant. Zo kun je data halen uit je website, maar ook uit klantonderzoeken of je CRM systeem. Ook kun je simpelweg naar data vragen. Als iemand bijvoorbeeld een fiets bij jou bestelt en jij weet hoeveel kilometer diegene ongeveer fietst per jaar, kun je eenvoudig nagaan wanneer een onderhoudsbeurt nodig is. En daar kun je dan weer op inspelen!

Wij richten ons voornamelijk op data vanuit de website. Weet jij hoelang bezoekers jouw website bekijken? Welke webpagina het goed doet en welke nooit bekeken wordt? Dit is hele handige data waar je veel mee kunt! Google Analytics helpt je om data te genereren.

Wat kun je met deze data?

Als je data driven marketing inzet, speel je met jouw data in op de behoeften van jouw doelgroep. In het eerdergenoemde voorbeeld kun je bijvoorbeeld een e-mail sturen naar fietsers die waarschijnlijk wel een onderhoudsbeurt op hun fiets nodig hebben. Zo heb je meer kans dat zij naar jou toe komen voor onderhoud en niet naar jouw concurrent.

Maar ook als je in Google Analytics ziet dat bepaalde pagina’s erg populair zijn, kun je hierop inspelen door het nog eens extra te delen of er andere acties aan te hangen. Zo laat je je leiden door cijfers en pas je daar vervolgens je marketingactiviteiten op aan. Want hoe meer je kijkt naar het (online) gedrag van jouw klant, hoe beter jij hen kan helpen door te bieden wat ze interessant vinden.

Data driven marketing: een eenvoudige taak?

Misschien klinkt dit nu heel eenvoudig, maar dat is het niet als je geen ervaring hebt met marketing. Want hoe zie je in Google Analytics hoeveel bezoekers jouw website bezoeken en welke pagina’s populair zijn? Kennis van Google Analytics én marketing is hierbij onmisbaar. Je wilt tenslotte ook geen verkeerde conclusies trekken uit data die je zelf verkeerd inschat!

Besteed data driven marketing uit

Buro Koorts is een ervaren specialist in data driven marketing. Zo analyseren wij de websites van veel klanten. Onze analyses rapporteren wij naar onze klanten en aan de hand van deze data bepalen we welke richting we opgaan in de volgende periode.

Meer informatie over data driven marketing?

Wil je meer weten over data driven marketing en onze werkwijze? Neem dan gerust contact met ons op. De koffie staat klaar.