Spring naar content

Google Analytics, weet wat er op je website gebeurt

Waarschijnlijk heb je wel eens van Google Analytics gehoord. Maar ben je er ook al actief mee aan het werk? Niet? Wij geven in dit blog vijf redenen waarom je écht met Analytics moet starten.

Gepubliceerd op 2 mei 2021 • 2 minuten leestijd

Waarschijnlijk heb je wel eens van Google Analytics gehoord. Maar ben je er ook al actief mee aan het werk? Niet? Wij geven in dit blog vijf redenen waarom je écht met Analytics moet starten.

Weet waar je bezoekers vandaan komen

Google Analytics houdt bij waar je websitebezoekers vandaan komen. Daarmee zie je of mensen bijvoorbeeld via Google zoeken komen of dat ze direct jouw webadres intikken. Ook kun je zien welke apparaten gebruikt worden. Dit geeft allemaal inzichten waar jij je marketingkeuzes op kunt baseren.

Verkeer2

 

In dit voorbeeld zien we dat bezoekers via verschillende kanalen binnenkomen.

Wat is het gedrag van bezoekers

In Google Analytics zie je ook wat je bezoekers daadwerkelijk doen op je website. Welke pagina’s bekijken ze? En hoe lang blijven ze op de website? Op welke pagina komen ze binnen en welke route nemen ze dan? Deze inzichten laten zien wat jouw websitebezoekers belangrijk vinden. Bijvoorbeeld welke producten populair zijn.

Meten geeft onderbouwing voor marketingkeuzes

Als je investeert in je marketing, wil je natuurlijk weten of dit nut heeft. Daar kom je pas achter als je gaat meten. In Google Analytics zie je precies welke campagne heeft gezorgd voor welke bezoekersaantallen. Hiermee kun je zelf bepalen of jouw campagne succesvol is geweest.

 

In dit voorbeeld heeft de Facebookcampagne meer bezoekers opgeleverd dan de nieuwsbrieven.

Meet of je website rendabel is

Een website moet wat opleveren. Daarom willen we weten of de website nieuwe klanten oplevert. Dit doe je door bepaalde acties als doel aan te merken. Vult iemand een contactformulier in? Dan wordt dat misschien wel een klant. Dus dan vertegenwoordigt dit doel een bepaalde waarde. Door alle waardevolle doelen te meten, weet je uiteindelijk of de website z’n geld opgeleverd heeft.

 

Hier zien we hoeveel doelen er in een periode behaald zijn. En de gemiddelde waarde die die doelen samen vertegenwoordigen.

Meten is weten. Online en offline.

Hoe meer je leert van je (potentiële) klanten hoe beter je ze van dienst kunt zijn. Ook in real-life heb je veel aan de data van Google Analytics. Als mensen online een product niet interessant vinden, zullen ze datzelfde product dan in de fysieke winkel wel kopen? Een ander voorbeeld: als er elk jaar meer gezocht wordt op jouw merknaam kan dat betekenen dat jouw merkbekendheid groter wordt. Ook dit is een effect dat verder reikt dan het internet.

Wil je meer weten over het inzetten van Google Analytics? Neem dan contact met ons op. Dan helpen wij je met het inzetten van deze krachtige tool en het aantoonbaar maken van jouw marketingresultaten.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Myra Gerrits

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak