Google Analytics 4: drastische wijziging

Rik Buro Koorts

GESCHREVEN OP 30 SEPTEMBER 2021 DOOR
RIK JANSEN

Google heeft al jaren Analytics als tool beschikbaar om verkeer op je website te meten en te analyseren. Veel bedrijven gebruiken deze analyses om hun website te verbeteren. Maar wist je dat Google bezig is met het uitfaseren van de huidige Analytics en dat er een totaal nieuwe Analytics in bèta staat? Wij praten je bij over de belangrijkste wijzigingen.

Waarom een nieuwe Analytics?

Cookies hebben hun langste tijd gehad. Er komen steeds meer privacy-organisaties in het verweer tegen cookies. Ook worden browsers steeds meer ingericht om cookies eenvoudig te weigeren.

Uiteraard wil Google het meten van websitebezoek blijven faciliteren. Daarom zijn ze Google Analytics 4 aan het ontwikkelen die in principe zonder cookies metingen kan doen. Het werkt namelijk met Google Signals. Signals is gebaseerd op informatie van ingelogde Google gebruikers die toestemming hebben gegeven voor gepersonaliseerde advertenties. Omdat alle smartphones met het Android besturingssysteem alleen werken met een Google-account, hebben we het hier over een hele grote groep gebruikers.

Voordelen en nadelen van Google Analytics 4

Het voordeel is dat er meer informatie beschikbaar is. Zo kunnen we nu ook gebruikersinformatie zien die cross-device is. Zolang men met hetzelfde Google-account de website bezoekt, maakt het apparaat waarmee ze dat doen niet uit. We krijgen dus meer betrouwbare informatie over websitebezoek. Het is nu nog een nadeel dat niet iedereen (Apple gebruikers) een Google-account heeft. De groep is daarom niet volledig. Aangezien het cookie-gebruik steeds meer aan banden wordt gelegd, zal dit uiteindelijk de meest betrouwbare gebruikersgroep worden om te kunnen meten.

Grootste verandering in Google Analytics 4: nieuwe meetmethode

In de huidige Google Analytics worden bezoeken geteld als sessies. Een sessie is een verzameling ‘hits’ die worden geregistreerd als er een activiteit wordt waargenomen. Bijvoorbeeld het bezoek van een pagina. Deze data wordt verrijkt met gebruikersdata zoals gebeurtenissen. Lees in dit blog meer over de werking van de huidige Analytics.

Google Analytics 4

Google Analytics 4 rekent niet meer op basis van sessies, maar heeft het datamodel volledig gebaseerd op gebeurtenissen. Alle gebeurtenissen (ook paginakliks) worden gebundeld in een sessie. Een bezoek wordt als een sessie met veel of weinig betrokkenheid (gebeurtenissen) geregistreerd. Hoe meer acties een bezoeker uitvoert op de website, hoe hoger de betrokkenheid wordt. Een actie kan bijvoorbeeld een scroll, een klik of een bekeken video zijn. Door deze veranderingen kan de data van de huidige Analytics niet vergeleken kan worden met Google Analytics 4.

Bouncepercentage is verleden tijd

In de huidige situatie wordt een bezoek aan de website zonder doorklikken geregistreerd als bounce. Het idee hierachter is dat de bezoeker schijnbaar niet vond wat hij zocht en daardoor zonder actie de pagina verlaat. Is een bouncepercentage van een pagina hoog? Dan is dat een teken om te bekijken of er verbeteringen mogelijk zijn op de pagina.

In Google Analytics 4 is bounce verleden tijd. Je hebt alleen nog bezoeken met weinig en veel interactie. Dit is een glijdende schaal. Oftewel, er is veel meer inzicht mogelijk in het gedrag van een bezoeker. Je kunt nu zien of een bezoeker scrollt voordat hij de pagina verlaat. Of dat hij zelfs dat niet doet. Dit geeft veel inzicht in hoe de pagina verbeterd kan worden.

Gebeurtenissen worden automatisch gemeten via bijvoorbeeld Google Tag Manager

Wil je in de huidige situatie weten hoe ver mensen scrollen op een pagina? Dan moet je daar een gebeurtenis voor maken in bijvoorbeeld Google Tag Manager. In de nieuwe Google Analytics 4 zijn er al veel gebeurtenissen die automatisch gemeten worden. Handig toch? Hieronder enkele voorbeelden:

  • Scrolls
  • Paginaweergaven
  • Video-engagement
  • Uitgaande klikken
  • Zoeken op de site
  • Bestand downloads

Google Analytics 4 instellen en analyses zelf aanpassen

Een andere grote verandering zijn de analyses. Standaard zijn er in Google Analytics 4 enkele analyses zichtbaar die lijken op de huidige Analytics, zoals verkeer en technologie. Maar daarnaast is het veel eenvoudiger geworden om zelf een analyse te bouwen onder het kopje ‘ontdekken’. Daar kies je een standaard template of je bouwt je eigen analyse. Hiermee wil Google stimuleren dat je de data analyseert die specifiek voor jou relevant is.

Nu overstappen op Google Analytics 4?

Moeten we nu direct overstappen op de nieuwe Google Analytics 4? Geen stress, de oude en de nieuwe versie draaien nu naast elkaar en dit zal nog wel een tijd zo blijven. Analytics 4 staat nog in bèta. Google is nog niet klaar met ontwikkelen. Dit is te merken, want sommige onderdelen werken nog niet.

Enkele onderdelen die nog missen:

  • Een tool om de website-snelheid te meten
  • Koppeling met Google Search Console
  • Je kunt nog geen annotaties maken in de tijdlijn

Stel nu in om data-historie op te bouwen

Toch raden we aan om alvast een Analytics 4 property in te stellen. Analytics 4 verwerkt data van de website op een heel andere manier. Daarom is je huidige data niet over te zetten naar Analytics 4. Je moet dus weer helemaal vanaf nul beginnen met historie opbouwen. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk te starten met Analytics 4. Ook al doe je er voorlopig niets mee, je bouwt wel een data-historie op. Wanneer je in de toekomst overstapt heb je al data in je historie waarmee je kunt vergelijken.

Wanneer Google Aanalytics 4?

Voor nu staat de complete overgang naar Google Analytics 4 gepland vanaf 1 juli 2023. Vanaf dat moment zal het dus niet meer mogelijk zijn om Universal Analytics te gebruiken. Wel heb je na 1 juli 2023 nog minimaal 6 maanden toegang tot de eerder verwerkte gegevens. Het is dan ook verstandig om nu al te beginnen met het exporteren van eerdere data en die ergens op te slaan. (Bekijk deze pagina voor de laatste updates over Google Analytics 4)

Klanten bij Buro Koorts zijn er klaar voor

Wij vinden het belangrijk dat onze klanten meegaan met nieuwe ontwikkelingen, zoals die van Google Analytics 4. Daarom hebben wij ons direct verdiept in de materie zodra de nieuwe Google Analytics 4 beschikbaar kwam. Al onze klanten zijn al voorbereid op de komst van de nieuwe Google Analytics 4. En zodra er meer functies beschikbaar komen zorgen wij dat onze klanten up-to-date blijven. Hier betalen klanten niets extra’s voor. Want dit zit gewoon in onze marketing abonnementen inbegrepen.

Wil jij ook ontzorgd worden op alle vlakken van marketing? Bel voor een kennismaking!

Contact met marketingspecialist Rik

Over Rik

Doordachte plannen, creatieve ideeën en een ijzersterke uitvoering; daar word ik blij van! Het liefst onderbouw ik alles wat ik doe met cijfers en resultaten. Want dan weet ik zeker dat ik mijn klanten écht verder help. Zei iemand iets over brainstormen, fotografie, Photoshop, Google Ads of Analytics? Stop maar, je hebt me al enthousiast.