Een zakelijk Google account maken; zo moet het wél
Wil je starten met het zakelijk inzetten van Analytics en Google Ads? En wil je op de juiste manier je Google account inrichten? We maken je in dit blog wegwijs in de wondere wereld van de Google accounts.
Gepubliceerd op 14 september 2020 • 4 minuten leestijd
Wil je starten met het zakelijk inzetten van Analytics en Google Ads? En wil je op de juiste manier je Google account inrichten? We maken je in dit blog wegwijs in de wondere wereld van de Google accounts.
Waarschijnlijk denk je, dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Maar let op, het is ingewikkelder dan je denkt.
Google heeft namelijk in de loop van de jaren veel diensten toegankelijker gemaakt. Je hoeft maar één keer in te loggen voor tal van diensten. Maar helaas is het daardoor niet logischer geworden.
Want wat is nu het verschil tussen Gsuite, een Google account, een merkaccount en een Google organisatie? We leggen het hieronder uit.
Persoonlijk Google account (zakelijk gebruiken)
De beste manier om Google producten zakelijk te gebruiken is door te beginnen met een persoonlijk account. Je kunt wel aangeven dat je het account aanmaakt om je bedrijf te beheren. Maar het account is in wezen niet anders is dan een persoonlijk account. Tenminste, wij hebben geen verschil kunnen ontdekken. Heb je al een Google account? Dan is het toch raadzaam om een nieuwe aan te maken. Door een nieuw account aan te maken die alleen binnen het bedrijf gebruikt wordt, weet je zeker dat privé en zakelijk gescheiden blijven.
Hoe maak je een Google account aan?
Ga naar de Google inlogpagina. Geef aan dat je het account gaat gebruiken voor het beheren van je bedrijf. Maak een nieuw account aan, maar gebruik in plaats van een Gmail adres je eigen e-mail adres.
Waar wordt het gebruikt?
Dit mailadres wordt voor veel Google producten gebruikt. De belangrijkste Google marketingproducten zijn:
Via het account overzicht zie je je persoonlijke gegevens, hoe je account beveiligd is en nog veel meer. Zoals je ziet is dit ingericht voor personen en niet voor bedrijven. Maar dit is verder geen belemmering in het gebruik.
Google organisatie
Je kunt ook een Google organisatie aanmaken voor je bedrijf. Onder een organisatie hangen marketingaccounts als Google Analytics en Google Ads. Het voordeel van het aanmaken van een organisatie is dat je de toegang tot de marketingproducten op één plek regelt. Hiermee zie je eenvoudig of je marketingbureau toegang heeft tot de gewenste producten.
De Google marketingaccounts en de toegang daartoe wordt beheerd via het Google marketingplatform. Maak hier een organisatie aan. Hier kun je de volgende producten toevoegen: Google Ads, Analytics, Tag manager, Optimize, Data studio en Survey. Het toevoegen kan alleen als je beheerder of eigenaar bent van het desbetreffende product.
Merkaccount
Er bestaat ook nog een merkaccount. Dit account wordt gebruikt bij YouTube en Google Mijn Bedrijf. Dit is een vreemde eend in de bijt. Het zou logisch zijn als je dit merkaccount kon inzetten voor bijvoorbeeld Analytics en Ads, maar dat kan helaas niet. Op het moment van schrijven zijn deze diensten gescheiden.
Als je als bedrijf video’s gaat posten op YouTube, is het handig om een merkaccount te hebben. Daardoor krijg je andere mogelijkheden dan met een persoonlijk YouTube account. Ook een bedrijfsvermelding in Google valt ook onder een merkaccount. Een bedrijfsvermelding kun je maken en beheren op Google bedrijven pagina.
Om het nog iets ingewikkelder te maken: een merkaccount is niet persé nodig om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Dat kan ook met een persoonlijk account. Ben je er nog?
Hoe maak je een merkaccount aan?
Maak een nieuw kanaal aan in Youtube en vul daarna eerst de merkaccount gegevens in. Eventueel kun je het aangemaakte Youtube kanaal voorlopig leeg laten.
Waar wordt het gebruikt?
Google Mijn Bedrijf
Youtube
Google foto’s
Waar wordt het beheerd?
In je ‘persoonlijke’ account wordt een lijst met merkaccounts opgebouwd waar je toegang toe hebt. Voor een enkel bedrijf zal hier één merkaccount staan. Maar voor een marketingbureau dat voor meerdere klanten een merk beheert, kan hier een hele lijst ontstaan.
Gsuite
Gsuite is de betaalde variant van Google diensten. En dan hebben we het over kantoordiensten als mail, tekstverwerking, dataopslag en meer. Gsuite is een alternatief voor Office365 van Microsoft.
Met Gsuite is het mogelijk om een officieel zakelijk Google account op te zetten. Met dit account kun je, net als met een persoonlijk account, diensten beheren als Ads en Analytics.
Gsuite is er alleen in een betaalde variant. En daar zit een gevaar in. Als je op een bepaald moment besluit te stoppen met Gsuite verlies je toegang tot de betaalde én de gratis diensten van Google. Je hebt dan ook geen toegang meer tot diensten als Ads en Analytics. Er zijn verhalen bekend van mensen die zo alle data in Analytics verloren zijn omdat er geen andere beheerder aangesteld was.
Dus ons advies is om Gsuite pas te gebruiken als je het echt nodig hebt en langdurig gaat gebruiken. En helaas heb je ook bij Gsuite niet alles op één plek. Je zult alsnog een organisatie en een merkaccount moeten aanmaken om alle diensten van Google te kunnen gebruiken en te kunnen organiseren.