0318 - 742106
Buro Koorts
  • Marketing Abonnementen
  • Werkwijze
  • Over ons
  • Referenties
  • Nieuws
  • Marketing Wiki
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
Een zakelijk Google account maken; zo moet het wél

Een zakelijk Google account maken; zo moet het wél

Wil je starten met het zakelijk inzetten van Analytics en Google Ads? En wil je op de juiste manier je Google account inrichten? We maken je in dit blog wegwijs in de wondere wereld van de Google accounts.

Waarschijnlijk denk je, dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Maar let op, het is ingewikkelder dan je denkt.

Google heeft namelijk in de loop van de jaren veel diensten toegankelijker gemaakt. Je hoeft maar één keer in te loggen voor tal van diensten. Maar helaas is het daardoor niet logischer geworden.

Want wat is nu het verschil tussen Gsuite, een Google account, een merkaccount en een Google organisatie? We leggen het hieronder uit.

Persoonlijk Google account (zakelijk gebruiken)

De beste manier om Google producten zakelijk te gebruiken is door te beginnen met een persoonlijk account. Je kunt wel aangeven dat je het account aanmaakt om je bedrijf te beheren. Maar het account is in wezen niet anders is dan een persoonlijk account. Tenminste, wij hebben geen verschil kunnen ontdekken. Heb je al een Google account? Dan is het toch raadzaam om een nieuwe aan te maken. Door een nieuw account aan te maken die alleen binnen het bedrijf gebruikt wordt, weet je zeker dat privé en zakelijk gescheiden blijven.

Een zakelijk Google account maken; zo moet het wél

Hoe maak je een Google account aan?

Ga naar de Google inlogpagina. Geef aan dat je het account gaat gebruiken voor het beheren van je bedrijf. Maak een nieuw account aan, maar gebruik in plaats van een Gmail adres je eigen e-mail adres. Bijvoorbeeld .

Waar wordt het gebruikt?

Dit mailadres wordt voor veel Google producten gebruikt. De belangrijkste Google marketingproducten zijn:

  • Analytics
  • Ads
  • Tag manager
  • Data studio
  • Search console

Waar wordt het beheerd?

Via het account overzicht zie je je persoonlijke gegevens, hoe je account beveiligd is en nog veel meer. Zoals je ziet is dit ingericht voor personen en niet voor bedrijven. Maar dit is verder geen belemmering in het gebruik.

Google organisatie

Je kunt ook een Google organisatie aanmaken voor je bedrijf. Onder een organisatie hangen marketingaccounts als Google Analytics en Google Ads. Het voordeel van het aanmaken van een organisatie is dat je de toegang tot de marketingproducten op één plek regelt. Hiermee zie je eenvoudig of je marketingbureau toegang heeft tot de gewenste producten.

De Google marketingaccounts en de toegang daartoe wordt beheerd via het Google marketingplatform. Maak hier een organisatie aan. Hier kun je de volgende producten toevoegen: Google Ads, Analytics, Tag manager, Optimize, Data studio en Survey. Het toevoegen kan alleen als je beheerder of eigenaar bent van het desbetreffende product.

Een zakelijk Google account maken; zo moet het wél

Merkaccount

Er bestaat ook nog een merkaccount. Dit account wordt gebruikt bij YouTube en Google Mijn Bedrijf. Dit is een vreemde eend in de bijt. Het zou logisch zijn als je dit merkaccount kon inzetten voor bijvoorbeeld Analytics en Ads, maar dat kan helaas niet. Op het moment van schrijven zijn deze diensten gescheiden.

Als je als bedrijf video’s gaat posten op YouTube, is het handig om een merkaccount te hebben. Daardoor krijg je andere mogelijkheden dan met een persoonlijk YouTube account. Ook een bedrijfsvermelding in Google valt ook onder een merkaccount. Een bedrijfsvermelding kun je maken en beheren op Google bedrijven pagina.

Om het nog iets ingewikkelder te maken: een merkaccount is niet persé nodig om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Dat kan ook met een persoonlijk account. Ben je er nog?

Hoe maak je een merkaccount aan?

Maak een nieuw kanaal aan in Youtube en vul daarna eerst de merkaccount gegevens in. Eventueel kun je het aangemaakte Youtube kanaal voorlopig leeg laten.

Waar wordt het gebruikt?

  • Google Mijn Bedrijf
  • Youtube
  • Google foto’s

Waar wordt het beheerd?

In je ‘persoonlijke’ account wordt een lijst met merkaccounts opgebouwd waar je toegang toe hebt. Voor een enkel bedrijf zal hier één merkaccount staan. Maar voor een marketingbureau dat voor meerdere klanten een merk beheert, kan hier een hele lijst ontstaan.

Gsuite

Gsuite is de betaalde variant van Google diensten. En dan hebben we het over kantoordiensten als mail, tekstverwerking, dataopslag en meer. Gsuite is een alternatief voor Office365 van Microsoft.

Met Gsuite is het mogelijk om een officieel zakelijk Google account op te zetten. Met dit account kun je, net als met een persoonlijk account, diensten beheren als Ads en Analytics.

Gsuite is er alleen in een betaalde variant. En daar zit een gevaar in. Als je op een bepaald moment besluit te stoppen met Gsuite verlies je toegang tot de betaalde én de gratis diensten van Google. Je hebt dan ook geen toegang meer tot diensten als Ads en Analytics. Er zijn verhalen bekend van mensen die zo alle data in Analytics verloren zijn omdat er geen andere beheerder aangesteld was.

Dus ons advies is om Gsuite pas te gebruiken als je het echt nodig hebt en langdurig gaat gebruiken. En helaas heb je ook bij Gsuite niet alles op één plek. Je zult alsnog een organisatie en een merkaccount moeten aanmaken om alle diensten van Google te kunnen gebruiken en te kunnen organiseren.

We helpen je graag

Ben je na deze uitleg toch nog niet helemaal zeker van je zaak? Neem contact op met de specialisten van Buro Koorts. Wij helpen onze klanten met deze en meer vragen.

Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Delen via WhatsApp
  • Deel via Pinterest
  • Deel via LinkedIn
  • Delen via e-mail

GESCHREVEN DOOR

RIK JANSEN
Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Google Partner
© Copyright - Buro Koorts
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Als je onze website gebruikt, mogen wij in ruil daarvoor cookies plaatsen. We maken gebruik van cookies om onze website te optimaliseren. Ook gebruiken we cookies om data te verzamelen en onze online advertenties gericht te kunnen tonen.

Dat snap ikMeer info

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacybeleid
Accept settingsHide notification only