0318 - 742106
Buro Koorts
  • Marketing Abonnementen
  • Werkwijze
  • Over ons
    • Werken bij Buro Koorts
  • Referenties
  • Nieuws
  • Marketing Wiki
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
Google Tag Manager

Google Tag Manager: Nog preciezer meten op je website

Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van Google Analytics, maar ben je ook bekend met Google Tag Manager? Met behulp van Google Tag Manager kun je namelijk nóg preciezer het gedrag van je websitebezoekers meten. In dit blog lees je wat je met deze tool kunt en wat de voordelen zijn.

Het belang van precies meten

De website van je bedrijf is, als het goed is, met een doel gemaakt. Bijvoorbeeld leads genereren zodat je uiteindelijk meer gaat verkopen. Als je wilt weten of dit doel gehaald wordt zul je moeten meten wat er op je website gebeurt. Hoeveel leads komen er op je website? Hoeveel contactformulieren zijn er ingevuld? Hoe vaak is er op een e-mailadres of een telefoonnummer geklikt?

Als je dit precies meet, kun je ook kijken of eventuele wijzigingen in de website invloed hebben op de cijfers. Op deze manier verbeter je je website op de juiste manier. Namelijk met het doel voor ogen en op basis van gemeten data.

Verschil Analytics en Google Tag Manager

Met Google Analytics kun je al heel veel meten. Bijvoorbeeld welke pagina’s bekeken worden en hoelang de bezoekers op een pagina blijven. Om te meten hoeveel mensen een contactformulier ingevuld hebben, kun je bijvoorbeeld een webpagina aanmaken met de naam www.[jouwsite].nl/contactformulier-ingevuld. Deze pagina wordt alleen getoond aan de mensen die het formulier hebben ingevuld. Vervolgens zie je dan in Analytics hoe vaak die pagina bekeken is en daarmee ook hoe vaak het formulier is ingevuld. Dat zijn waardevolle inzichten!

Google Analytics kan alleen niet meten waar bezoekers specifiek op klikken. Daar hebben we Tag Manager voor nodig.

Voordelen Google Tag Manager

Met Google Tag Manager kun je zelf bepalen welke actie je op de website wilt meten. Je bent daarbij dus niet gebonden aan paginabezoeken zoals bij Google Analytics. Je kunt kliks op knoppen, start van video’s, start van slideshows en nog veel meer meten.

Daarnaast is Google Tag Manager ook een verzamelbak voor alle soorten meetinstrumenten van externe partijen. Bijvoorbeeld Pinterest, Facebook, Mailchimp en anderen. Hierdoor weet je bijvoorbeeld of jouw pin op Pinterest echt succesvol is geweest.

De werking van Google Tag Manager

Laten we als voorbeeld het meten van kliks op telefoonnummers nemen. In Google Tag Manager maak je een trigger aan. We stellen deze trigger zo in dat hij alleen afgaat als mensen klikken op een knop die een link bevat dat begint met tel:. Alle telefoonnummerlinks beginnen namelijk met tel:.

Als deze trigger goed ingesteld is, geven we een tag aan deze actie. Deze noemen we ‘klik op telefoonnummer’. In Google Analytics wordt deze tag zichtbaar als gebeurtenis. En voilà, je meet vanaf nu ook hoe vaak er op jouw telefoonnummer geklikt wordt binnen jouw website.

Echt aan de slag met Google Tag Manager?

Met bovenstaande informatie weet je nu wat de functie is van Google Tag Manager. Als je echt aan de slag wilt met Google Tag Manager heb je wel wat meer kennis nodig. Wil je meer weten over het instellen van Google Tag Manager? Of wil je graag dat wij het voor je doen, zodat we gericht aan jouw marketing kunnen werken? Neem dan contact op. We helpen je graag verder!

GESCHREVEN DOOR

RIK JANSEN
Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Google Partner
© Copyright - Buro Koorts
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Als je onze website gebruikt, mogen wij in ruil daarvoor cookies plaatsen. We maken gebruik van cookies om onze website te optimaliseren. Ook gebruiken we cookies om data te verzamelen en onze online advertenties gericht te kunnen tonen.

Dat snap ikMeer info

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacybeleid
Accept settingsHide notification only