Aftersales
Het woord ‘aftersales’ zegt het eigenlijk al: het bestaat uit alle contactmomenten die een verkopende partij heeft met een klant ná de aankoop van een product of dienst. Aftersales is de laatste fase van de klantreis. Het is een proces waarin klanten klant-zijn én eventueel ambassadeurs van een bedrijf kunnen worden.
Aftersales kan veel verschillende vormen hebben, afhankelijk van de relatie tussen koper en verkoper en het product of de dienst. Een voorbeeld: wanneer een consument na aankoop van een product een extra attentie of persoonlijk bedankje krijgt van de verkopende partij, valt dit onder aftersales. Ook de nazorg van de verkopende partij wanneer de consument vragen heeft of tegen problemen aanloopt, valt onder aftersales.
Voor bedrijven is aftersales vaak een onderdeel van de verkoopactiviteiten. Het onderhouden van contact met bestaande klanten kan verschillende doelen hebben. Zo kan het leiden tot waardevolle inzichten waarmee het product of de dienst verbeterd kan worden. Ook verhoogt dit de tevredenheid van klanten en kan aftersales leiden tot nieuwe verkopen (cross-selling, deepselling of upselling).