Spring naar content

Hoe maak je van een onbekende een fan van jouw bedrijf?

Echte fans van jouw bedrijf, mensen die voor jou opkomen en altijd een goed woordje voor jouw bedrijf over hebben. Dat zijn de klanten die iedereen wil hebben. Maar weet jij ook al hoe je dat doet? Van een onbekende een echte fan van jouw bedrijf maken? Gelukkig hebben wij hét geheim waarmee jij fans gaat krijgen! Benieuwd hoe? Lees dan snel verder in dit blog.

12 oktober 2020 • 3 minuten leestijd

Van onbekenden naar fans met behulp van de klantreis

Bij Buro Koorts ontwikkelden we een model waarin we omschrijven hoe je van een onbekende naar een fan gaat. Deze klantreis hebben we vormgegeven in de vorm van een trechter. Er zijn namelijk in iedere fase mensen die stoppen met hun reis, mensen die hun interesse verliezen of bij een concurrent verder gaan.

Beïnvloeden Klantreis

De eerste stap, die wij ‘aanleggen’ noemen, is voor ons misschien wel het belangrijkste. Het is namelijk nodig om vast te stellen wie voor jou nou precies ‘de grote onbekende’ is. Bij Buro Koorts doen wij dit met een uitgebreid marketingcommunicatieplan. Hierin beschrijven we niet alleen de kenmerken en behoeften van de doelgroep, maar bepalen we ook jouw doelstellingen, beschrijven we waarom jouw bedrijf bestaat, kijken we naar de bedrijfscultuur en bepalen we jouw positionering. Zo komen we samen tot de ‘onbekende’, waar we ons samen op kunnen richten.

Fase 2: Wees zichtbaar

In de tweede fase van marketing, door ons ‘aantrekken’ genoemd, gaan we van een onbekende naar een suspect. Hiermee bedoelen wij dat we de potentiële klant bewust maken van een probleem dat zij hebben. Belangrijk hierbij is dat je zichtbaar bent. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in de krant of social media. Of zorg ervoor dat je aan de slag gaat met blogs. Focus je daarbij vooral op het probleem dat jij met jouw diensten of producten op kan lossen.

Fase 3: Kom in contact

In de vorige fase heb je mensen er bewust van gemaakt dat zij een probleem hebben. Nu is het belangrijk om direct in contact te komen met deze mensen. Jij moet namelijk kunnen aantonen dat jij de oplossing hebt voor dat probleem! Dit doen wij in de fase ‘aanwakkeren’. Ga aan de slag met nieuwsbrieven of zoekmachineoptimalisatie. Kijk of jouw website wel geoptimaliseerd is. De focus ligt hierbij op de specifieke oplossing die jij kan bieden.

Fase 4: Creëer een koopintentie

Jouw potentiële klant weet dat zij een probleem heeft. Ze weten ook dat jij de oplossing voor dat probleem hebt. Maar misschien zijn er nog wel meer bedrijven die ook een oplossing hebben. Hoe zorg je er dan voor dat mensen toch bij jou willen kopen? In onze vierde fase, ‘aanmoedigen’, verleiden wij jouw potentiële klant om contact met jou op te nemen. Organiseer bijvoorbeeld lezingen. Of ga aan de slag met marketing automation.

Fase 5: Verkopen maar!

Je hebt contact gehad met jouw klant, ze weten wat jij biedt en zijn overtuigd van hun probleem. Top! Dit betekent helaas niet dat zij ook daadwerkelijk over zullen gaan tot de aankoop van jouw product. Want misschien twijfelen ze nog wel over de prijs. Of willen ze liever meer tijd om na te denken. Belangrijk in de vijfde fase ‘aankopen’ is dat je het vertrouwen wint van jouw potentiële klant. Jouw potentiële klant moet een positief gevoel krijgen. Pas dan zal hij een aankoop bij jouw bedrijf doen. Kies in deze fase dan ook voor persoonlijk contact, zoals adviesgesprekken of e-mails. En houd daarbij rekening met de gedragsvoorkeur van je klant.

Fase 6: Op naar de fans!

Zoals je hebt kunnen lezen, wordt niet iedere onbekende zomaar een klant. En niet iedereen met interesse doet ook daadwerkelijk een aankoop bij jouw bedrijf. In iedere fase zijn er een groot aantal mensen die afhaken. Onze klantreis heeft niet voor niets een trechtervorm. In de laatste fase ‘aandacht’ focussen wij ons volledig op de klant. Dit alles om de klant een ambassadeur van jouw bedrijf te maken.  We doen een klanttevredenheidsonderzoek en belonen jouw klanten met relatiegeschenken. Alles om echte fans van jouw bedrijf te maken!

Heb je hulp nodig?

Bij Buro Koorts zijn wij echte fans van de koffie van Nespresso. Maar ook voor een ander kopje koffie (of thee) komen wij graag langs om eens te luisteren naar jouw (marketing)vraagstukken. Waar loop jij tegenaan? Wij delen onze ervaring graag om jou te helpen.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Nicole de Ruiter

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings