Stel: je plaatst een advertentie in de lokale krant of op Facebook, en meteen gaat je telefoon over. Je mailbox stroomt vol en nieuwe klanten staan in de rij. Door jouw advertentie zien ze meteen de waarde in van jouw product of dienst. Ik hoor je denken: ‘Ging het maar zo makkelijk…’. In werkelijkheid is er vaak meer nodig voordat een potentiële klant overgaat tot aankoop. In dit blog vertel ik je hoe herhaling van je boodschap hierbij kan helpen.
Tegenwoordig hebben je (potentiële) klanten het hele internet in hun broekzak. Mensen kunnen op elk gewenst moment díe informatie tot zich nemen waar ze op dát moment behoefte aan hebben. Hiermee is ook het aantal commerciële boodschappen dat een consument per dag ziet flink toegenomen ten opzichte van de tijd vóór internet. Volgens onderzoek van Quest krijgt de gemiddelde consument in Nederland zo’n 377 reclameboodschappen per dag te zien. Een groot deel van deze boodschappen wordt, volgens ditzelfde onderzoek, door ons onbewuste brein al gefilterd op relevantie. Hierdoor bereikt dus maar een deel van de reclameboodschappen ‘bewust’ zijn doelgroep. Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap wél binnenkomt?
Vraag en aanbod
Het is hiervoor allereerst belangrijk dat je het juiste product, op het juiste moment, bij de juiste persoon onder de aandacht brengt. Kort gezegd: dat jouw aanbod aansluit op de vraag van je klant. Wanneer je als slager in een vegan recepten magazine adverteert met biefstukken, is de kans vrijwel nul dat één van de lezers overgaat tot een aankoop. Als jouw product niet aansluit op de behoefte van de door jou benaderde doelgroep, wordt je boodschap direct door het onbewuste brein als ‘niet relevant’ of zelfs ‘aanstootgevend’ gezien, en in de prullenbak gekieperd. Simpelweg omdat deze persoon geen interesse heeft in jouw aanbod. Je kunt zoveel reclameboodschappen op zijn bordje gooien als je wilt, maar is de kans erg klein dat dit jou iets gaat opleveren.
De combinatie van je doelgroep en je boodschap is dus erg belangrijk. Maar om ervoor te zorgen dat je boodschap écht opvalt, moet je deze herhalen bij jouw doelgroep. Hiermee bouw je herkenning en – als je het goed doet – vertrouwen op bij je potentiële klant. Dat is enorm belangrijk. Kijk maar naar de klantreis (de reis die mensen maken van een onbekende naar een loyale klant). In deze reis doorlopen je potentiële klanten zes fasen. Pas in de vijfde fase komt de aankoop. Je kunt fase 1 tot en met 4 perfect doorlopen, maar als je klant geen vertrouwen heeft in jouw bedrijf, koopt hij of zij niets. Vertrouwen is dus belangrijk. Het duurt vaak langer om vertrouwen op te bouwen dan om het te verliezen. Vandaar het spreekwoord: ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’.
Het nut van herhaling
Als je jouw boodschap slim herhaalt, bouw je herkenning op. Herkenning vormt in ons brein de basis voor vertrouwen. Dit kan worden uitgelegd aan de hand van het bekendheidsprincipe, ook wel mere-exposure effect genoemd. Dit principe komt uit de neuromarketing. Simpel gezegd betekent dit dat mensen houden van dingen die ze kennen. Wanneer ze jouw boodschap regelmatig voorbij zien komen, slijt deze (vaak onbewust) in hun geheugen. Een voorbeeld: de masten met gele M van McDonald’s vallen je waarschijnlijk niet op wanneer je op de snelweg rijdt. Maar… wanneer je op de snelweg rijdt en trek krijgt, denk je wel meteen aan McDonald’s. Het feit dat je McDonald’s zo vaak ziet, heeft dus (onbewust) toch effect op jouw keuze.
Slim herhalen
Herhaling kan je dus helpen bij het bereiken van je doelgroep. Maar elke week hetzelfde bericht herhalen op Facebook, is niet de manier van herhalen die we hier bedoelen. Je kunt dezelfde boodschap prima herhalen, als je ‘m maar regelmatig in een fris jasje stopt. Zorg voor consistentie, door bijvoorbeeld een vaste huisstijl te gebruiken in afbeeldingen. En vergeet niet waar je klant naar op zoek is. Hoe jij hem kunt helpen, moet als een rode draad door jouw marketingboodschappen heen lopen. Goede content is hierbij van groot belang.
Ben je door dit blog nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over het belang van een goede marketingstrategie? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag.