Marketingbureau inschakelen, of een marketeer in dienst?

GESCHREVEN OP 29 DECEMBER 2022 DOOR
NICOLE DE RUITER

Wanneer je als ondernemer weet dat je meer met marketing moet doen, kom je voor de keuze te staan: schakel je een marketingbureau in of neem je een marketeer in dienst? In dit artikel breng ik de voordelen van beide opties in kaart.

Laat ik beginnen met een disclaimer. Wij zijn natuurlijk een marketingbureau, dus ik hoor je al denken: is dat niet een beetje ‘wij van wc eend…’? Misschien wel, maar in dit blog leg ik eerlijk de verschillen uit. Beide opties hebben namelijk voor- en nadelen en het één is niet beter dan het ander. Het is maar net het beste bij jouw bedrijf en jouw wensen past.

De voordelen van een eigen marketeer

Laten we eerst beginnen met de voordelen van een eigen marketeer. Het in dienst hebben van een eigen marketeer heeft voordelen. Volgens ons zijn dit de grootste voordelen wanneer je een eigen marketeer in dienst neemt:

  • De marketeer is de volledige werkweek inzetbaar voor jou.
  • De marketeer kan snel schakelen door kortere lijntjes met jouw team.
  • De marketeer heeft een snellere leercurve over jouw product of dienst.
  • De marketeer kan multifunctioneel ingezet worden.
  • De marketeer kan altijd direct voor jou aan de slag.

Voordeel 1: De marketeer is de volledige werkweek inzetbaar voor jou

Een eigen marketeer werkt bij jou op kantoor. Of dat nou parttime of fulltime is: de enige ‘klant’ die jouw marketeer heeft, ben jij. Dit heeft als voordeel dat jouw marketeer veel zal meekrijgen van het reilen en zeilen binnen de organisatie. Een marketingbureau heeft over het algemeen minder uren per week ter beschikking voor jouw bedrijf, al hangt dat natuurlijk af van de gemaakte afspraken. Bij Buro Koorts hebben we abonnementen variërend van 16 uur per maand tot (meer dan) 40 uur per maand.

Voordeel 2: De marketeer kan snel schakelen door kortere lijntjes met jouw team

Omdat de marketeer bij jou op kantoor werkt, heeft diegene kortere lijntjes. Niet alleen met jou als ondernemer, maar ook met de andere teamleden en medewerkers op de werkvloer. Hierdoor kan de marketeer snel schakelen en is diegene snel op de hoogte van alle nieuwtjes en veranderingen.

Voordeel 3: De marketeer heeft een snellere leercurve over jouw product of dienst

Een marketeer in dienst zal een snellere leercurve hebben dan een marketingbureau. Dit komt omdat jouw marketeer zijn volledige werkweek aan jouw bedrijf en product of dienst besteedt. Daarnaast is jouw marketeer bij jou op kantoor en kan diegene meedraaien in het bedrijf om het vak te leren. Bij een marketingbureau zal de leercurve iets minder stijl zijn.

Voordeel 4: De marketeer kan multifunctioneel ingezet worden

Een vierde voordeel is dat een marketeer multifunctioneel ingezet kan worden. Heb je bijvoorbeeld een grote beurs die ontzettend belangrijk is? Dan kan de marketeer ook daar helpen. En is het druk in de showroom? Dan springt de marketeer gewoon even bij. Let wel op: de kans bestaat dat de marketeer niet meer toe komt aan de marketing!

Voordeel 5: De marketeer kan altijd direct voor jou aan de slag

Een marketeer kan sneller handelen bij spoedvragen en calamiteiten. Je hebt een kans dat je bij een marketingbureau soms moet wachten omdat er een andere klant op dat moment meer aandacht nodig heeft of jouw contactpersoon in overleg zit. Voor jouw marketeer ben jij altijd de nummer één prioriteit.

De voordelen van een marketingbureau

Uiteraard heeft werken met een marketingbureau ook voordelen. Omdat we weten dat elk marketingbureau anders is, gebruiken we onze werkwijze als voorbeeld. Dit zijn volgens ons de grootste voordelen van werken met een marketingbureau zoals Buro Koorts:

  • Een marketingbureau heeft veel marketingkennis in huis.
  • Een marketingbureau werkt efficiënt.
  • Een abonnement bij Buro Koorts is relatief goedkoper dan een marketeer in dienst.
  • Een marketingbureau zorgt voor continuïteit.
  • Je hoeft zelf geen dure tools aan de schaffen.
  • Een marketingbureau komt eerder met nieuwe en innovatieve ideeën.
  • Een marketingbureau zorgt voor ‘interne’ kwaliteitscontrole.

Voordeel 1: Een marketingbureau heeft veel marketingkennis in huis

Iedere marketeer heeft zijn eigen voorkeuren. Ook bij Buro Koorts. Zo is Myra bijvoorbeeld dol op analyses, kan Nicole geen genoeg krijgen van het schrijven van teksten en weet Herman altijd precies de creatieve invalshoek te vinden. Dit betekent echter niet dat wij alleen goed zijn in één aspect van marketing. Sterker nog: bij Buro Koorts werken allround marketeers. Dat neemt niet weg dat dat ene collega nét iets meer weet van een onderwerp dan de ander. Bij Buro Koorts zoeken we naar een mix in ons team. We vullen elkaar aan, zodat we kunnen leren van elkaar en samen bouwen aan onze klanten.

Voordeel 2: Een marketingbureau werkt efficiënt

Omdat je bij een marketingbureau te maken hebt met een team van marketeers, komt er in een marketingbureau veel kennis samen, die we efficiënt kunnen inzetten. Zien we bijvoorbeeld dat voor klant één een bepaalde actie het erg goed doet? Dan onderzoeken we of dat ook een optie is voor klant twee. Zo helpen we elkaar én de klant op een efficiënte manier verder.

Voordeel 3: Een abonnement bij Buro Koorts is goedkoper dan een marketeer in dienst

Een derde voordeel van samenwerking met een marketingbureau als Buro Koorts is dat het goedkoper is dan een marketeer in dienst. Wij bieden marketing abonnementen die beginnen bij € 1.995 per maand. Het is niet mogelijk om een (ervaren) marketeer in dienst te nemen voor dit bedrag. Denk alleen maar aan alle zaken die geregeld moeten worden naast het basisloon, zoals loonbelasting, pensioenregelingen, etc.

Voordeel 4: Een marketingbureau zorgt voor continuïteit

Een vierde voordeel is dat een marketingbureau zorgt voor continuïteit. Heb jij een marketeer in dienst die ontslag neemt? Dan verlies jij de kennis die de marketeer had over jouw bedrijf. Daarnaast is het in deze tijd waar mensen veel van baan wisselen lastig om nieuwe marketeers te vinden. Bij een marketingbureau als Buro Koorts blijven de werkzaamheden altijd doorlopen, ook als er wisselingen zijn van collega’s. Omdat wij intensief samenwerken, kunnen al onze collega’s direct de werkzaamheden van elkaar overnemen.

Voordeel 5: Je hoeft geen dure tools aan te schaffen

Tools voor zoekmachineoptimalisatie, het inplannen voor socials of marketing automation… Het kan behoorlijk in de papieren lopen wanneer je dure tools moet aanschaffen. Wanneer je samenwerkt met een marketingbureau hoeft dat niet. Bij Buro Koorts hebben we die dure tools, maar delen we de kosten. Het bedrag aan tools zit bij ons ‘gewoon’ verwerkt in het abonnement, dat zijn dus geen extra kosten.

Voordeel 6: Een marketingbureau komt met nieuwe en innovatieve ideeën

Een marketingbureau werkt vaak voor meerdere branches en heeft veel verschillende inzichten en ervaringen. Bij Buro Koorts werken we bijvoorbeeld al in meer dan vijftien branches. Van juridisch tot kringloopwinkel en van opleidingsinstituut tot stalen deuren producent. Deze synergie geeft energie en daardoor ontstaan er nieuwe en innovatieve ideeën.

Voordeel 7: Een marketingbureau zorgt voor ‘interne’ kwaliteitscontrole

Een laatste voordeel is dat Buro Koorts zorgt voor de ‘interne’ kwaliteitscontrole. Bij ons wordt alles wat de deur uitgaat door minimaal twee collega’s bekeken. We sparren samen en bekijken of de output het kwaliteitsniveau haalt wat we willen. Is dat niet het geval? Dan gaan we terug naar de tekentafel.  Samen zorgen we ervoor dat we kwalitatief werk leveren. Zo heb je een heel team van marketeers dat voor je werkt, voor de prijs van één junior marketeer.

Marketingbureau vs. Marketeer: wat is beter?

Het korte antwoord op de vraag: het ene is niet beter dan het ander. Het is maar net waar jouw bedrijf de voorkeur aan geeft. Werken met Buro Koorts voelt voor veel van onze klanten als een ‘eigen’ marketeer in dienst. Het is niet voor niets dat wij met veel van onze klanten al jarenlang samenwerken. Dat is niet alleen omdat we resultaten behalen, maar juist ook omdat het een prettige samenwerking is waarin de verschillende kwaliteiten van de partners elkaar versterken. Ben je benieuwd geworden naar onze werkwijze? Dan ben je van harte welkom voor een kop koffie bij ons in Ede.

Over Nicole

Ik verdiep me graag in marketing automation en word blij van het schrijven van ijzersterke teksten. Ook kent social media, en dan met name Pinterest en Instagram, geen geheimen meer voor mij. Dit werkt goed voor mijn klanten en die kennis deel ik graag. En moet er een onderzoek gedaan worden? Dan duik ik daar meteen in!