Spring naar content

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is een term die je steeds vaker tegenkomt in online marketing. In het MKB wordt het nog niet zoveel gebruikt als bij de grote bedrijven. Daarom leggen wij in dit blog eenvoudig uit wat het is, wat je ermee kan  en wanneer je het nodig hebt.

Wat Is Conversie Optimalisatie

5 februari 2020 • 2 minuten leestijd

Conversie optimalisatie, de definitie

Om direct duidelijk te krijgen wat conversie optimalisatie is hakken we de term in tweeën.

Conversie

In de online wereld betekent conversie: het omzetten van een websitebezoek in een behaald doel. Bijvoorbeeld een bezoeker die overgaat tot een aankoop of tot het opnemen van contact.

Optimalisatie

Niet elke websitebezoeker gaat over tot een aankoop of neemt contact op. Door je website te verbeteren zorg je ervoor dat hetzelfde aantal bezoekers toch meer conversies opleveren. Dit noemen we optimaliseren.

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Iedereen wil natuurlijk meer resultaat uit z’n website halen. Dus waarschijnlijk ben jij ook bezig met het verbeteren van je website. Maar weet je ook zeker dat jouw verbetering het gewenste effect oplevert? Conversie optimalisatie gaat over het onderbouwen en testen van websiteverbeteringen. Je bent op deze manier zo gedegen mogelijk aan het werk om meer resultaat uit je website te halen.

We onderscheiden verschillende fasen die noodzakelijk zijn voor conversie optimalisatie.

Wat zegt de data?

Het is ontzettend belangrijk om te beginnen bij de data van je website. Wat doen je bezoekers precies? Waar klikken ze wel en niet op? Zit er verschil tussen bezoekers die via Google of via social media op je website komen? Welke route nemen mensen alvorens ze een aankoop doen?

Deze en nog meer vragen zijn te beantwoorden met meettools waar Google Analytics de bekendste van is. Als je inzicht hebt in deze data kun je door naar de volgende fase.

Maak een hypothese

Welke verandering is volgens jou nodig om de bezoeker te helpen om sneller tot een conversie te komen? Hier komt een stukje inzicht in menselijk gedrag bij kijken. Wat weerhoudt mensen ervan om door te klikken naar een volgende pagina? Hebben ze nog niet voldoende informatie? Of worden ze afgeleid? Zijn de belangrijke knoppen wel in het oog springend? Met het maken van een hypothese ‘voorspel’ je wat er gaat gebeuren als je een bepaalde verandering doorvoert.

A/B testen

De meest betrouwbare manier om erachter te komen of je hypothese klopt is door het te testen. Dit doen we met A/B testen. Hierbij maakt je twee versies van je website. A is de originele en B is de versie met de wijziging. Bezoekers worden met een stukje software willekeurig verdeeld over de A en de B variant. Na verloop van tijd zie je welke versie de meeste conversies oplevert en dus de winnaar is. Met de winnende versie ga je uiteraard verder werken.

Wil je ook meer resultaat uit je website?

Met conversie optimalisatie ben je dus heel gericht bezig om onderbouwd je website te verbeteren. Door inzicht in data en inzicht in menselijk gedrag te combineren ontstaat een hele nieuwe manier van websiteontwikkeling.

Wil je starten met conversie optimalisatie? Kom dan langs voor een gesprek.  Wij helpen je graag met het optimaliseren van jouw website.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings