0318 - 742106
Buro Koorts
  • Marketing Abonnementen
  • Werkwijze
  • Over ons
  • Referenties
  • Casussen
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is een term die je steeds vaker tegenkomt in online marketing. In het MKB wordt het nog niet zoveel gebruikt als bij de grote bedrijven. Daarom leggen wij in dit blog eenvoudig uit wat het is, wat je ermee kan  en wanneer je het nodig hebt.

Conversie optimalisatie, de definitie

Om direct duidelijk te krijgen wat conversie optimalisatie is hakken we de term in tweeën.

Conversie

In de online wereld betekent conversie: het omzetten van een websitebezoek in een behaald doel. Bijvoorbeeld een bezoeker die overgaat tot een aankoop of tot het opnemen van contact.

Optimalisatie

Niet elke websitebezoeker gaat over tot een aankoop of neemt contact op. Door je website te verbeteren zorg je ervoor dat hetzelfde aantal bezoekers toch meer conversies opleveren. Dit noemen we optimaliseren.

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Iedereen wil natuurlijk meer resultaat uit z’n website halen. Dus waarschijnlijk ben jij ook bezig met het verbeteren van je website. Maar weet je ook zeker dat jouw verbetering het gewenste effect oplevert? Conversie optimalisatie gaat over het onderbouwen en testen van websiteverbeteringen. Je bent op deze manier zo gedegen mogelijk aan het werk om meer resultaat uit je website te halen.

We onderscheiden verschillende fasen die noodzakelijk zijn voor conversie optimalisatie.

Wat zegt de data?

Het is ontzettend belangrijk om te beginnen bij de data van je website. Wat doen je bezoekers precies? Waar klikken ze wel en niet op? Zit er verschil tussen bezoekers die via Google of via social media op je website komen? Welke route nemen mensen alvorens ze een aankoop doen?

Deze en nog meer vragen zijn te beantwoorden met meettools waar Google Analytics de bekendste van is. Als je inzicht hebt in deze data kun je door naar de volgende fase.

Maak een hypothese

Welke verandering is volgens jou nodig om de bezoeker te helpen om sneller tot een conversie te komen? Hier komt een stukje inzicht in menselijk gedrag bij kijken. Wat weerhoudt mensen ervan om door te klikken naar een volgende pagina? Hebben ze nog niet voldoende informatie? Of worden ze afgeleid? Zijn de belangrijke knoppen wel in het oog springend? Met het maken van een hypothese ‘voorspel’ je wat er gaat gebeuren als je een bepaalde verandering doorvoert.

A/B testen

De meest betrouwbare manier om erachter te komen of je hypothese klopt is door het te testen. Dit doen we met A/B testen. Hierbij maakt je twee versies van je website. A is de originele en B is de versie met de wijziging. Bezoekers worden met een stukje software willekeurig verdeeld over de A en de B variant. Na verloop van tijd zie je welke versie de meeste conversies oplevert en dus de winnaar is. Met de winnende versie ga je uiteraard verder werken.

Wil je ook meer resultaat uit je website?

Met conversie optimalisatie ben je dus heel gericht bezig om onderbouwd je website te verbeteren. Door inzicht in data en inzicht in menselijk gedrag te combineren ontstaat een hele nieuwe manier van websiteontwikkeling.

Wil je starten met conversie optimalisatie? Kom dan langs voor een gesprek.  Wij helpen je graag met het optimaliseren van jouw website.

Marketingspecialist Rik

GESCHREVEN DOOR

RIK JANSEN
Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Marketing Wiki

© Copyright - Buro Koorts
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Als je onze website gebruikt, mogen wij in ruil daarvoor cookies plaatsen. We maken gebruik van cookies om onze website te optimaliseren. Ook gebruiken we cookies om data te verzamelen en onze online advertenties gericht te kunnen tonen.

Dat snap ikMeer info

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy statement
Accept settingsHide notification only