Conversie optimalisatie (CRO) is het optimaliseren van je website om zo de conversie te verhogen. CRO is een continu proces. Het doel van conversie optimalisatie is om meer rendement te halen uit je bestaande websitebezoekers.
Het gaat dus niet om wat er gebeurt vóórdat mensen op jouw website komen. Het gaat alleen over het verkeer dat al op jouw website zit beter of vaker te laten converteren. Die conversies kunnen van alles zijn: het aanvragen van een e-book, het invullen van een formulier of het klikken op een link.
Conversie optimalisatie: waar ligt de grens?
Belangrijk om te bedenken is dat je nadenkt waar jouw invloedsfeer ligt. Bij conversie optimalisatie focus je je alleen op wat er op de website gebeurt. Je kan met CRO niet focussen op wat ervóór gebeurt en wat erná gebeurt. Denk dus goed na of de pagina bijvoorbeeld wel aansluit bij de zoekintentie van je bezoeker. En houd ook rekening met de opvolging. Je kan wel leads aanleveren, maar geen klanten maken.
Macro vs. micro conversies
In conversie optimalisatie maak je een onderscheid tussen macro en micro conversies. Een macro conversie draagt direct bij aan de bedrijfsdoelstelling(en). Voorbeelden zijn:
- Aankoop gedaan
- Klant geworden
- Betaald account genomen
- Betaald abonnee geworden
- Donatie gedaan
- Aangemeld als deelnemer
Een micro conversie draagt indirect bij aan de bedrijfsdoelstelling(en). Dit zijn de kleine stapjes richting de macro-conversie. Voorbeelden zijn:
- Aangemeld voor de nieuwsbrief
- Gratis account aangemaakt
- Contact opgenomen (in specifieke gevallen kan dit een macro conversie zijn)
- Brochure aangevraagd
- Whitepaper gedownload