Spring naar content

YouTube

YouTube is een online videoplatform waarop gebruikers video’s kunnen uploaden, bekijken en delen. Het werd in 2005 opgericht door drie voormalige PayPal-medewerkers en werd in 2006 overgenomen door Google. YouTube is één van de grootste en meest bezochte websites ter wereld.

Hoe werkt YouTube?

YouTube is een platform. Hierop kunnen mensen video’s uploaden en delen met een wereldwijd publiek. Gebruikers van YouTube kunnen deze video’s bekijken en andere acties ondernemen, zoals abonneren op kanalen, video’s liken en reageren. Om een video te uploaden, heb je een YouTube-account nodig. Video’s kunnen worden voorzien van titels, beschrijvingen, tags en miniaturen om de vindbaarheid te verbeteren. Adverteerders kunnen via YouTube advertenties plaatsen, wat inkomsten genereert voor zowel het platform als de videomakers.

De allereerste video op YouTube ooit!

Soorten video’s op YouTube

Er zijn ontzettend veel soorten video’s op YouTube. Enkele populaire categorieën zijn:

  • Muziekvideo’s en liveoptredens van artiesten en platenlabels. Zo is het nummer Europapa van Joost Klein sinds de publicatie al meer dan 55 miljoen keer bekeken! Daarnaast is ook Kinderen voor Kinderen bijna elk jaar in de lijst met populairste YouTube-video’s te vinden.
  • Vlogs waarin persoonlijke videodagboeken waarin mensen hun dagelijks leven delen. Monica Geuze en Enzo Knol zijn voorbeelden van populaire Nederlandse vloggers.
  • Educatieve content en tutorials. Dit kan gaan over allerlei onderwerpen: van examenonderwerpen tot make-up tutorials. Een goed voorbeeld daarvan is Nikkie de Jager (NikkieTutorials) die sinds 2008 al te vinden is op YouTube. Een ander voorbeeld is JORTgeschiedenis, die video’s plaatst over het examenvak geschiedenis voor leerlingen van het vmbo, havo en vwo.
  • Gaming is ook populair. Het gaat dan vaak om livestreams en opnames van videogames, inclusief commentaar van spelers. Een bekende gaming-YouTuber is PewDiePie, die bijvoorbeeld Minecraft video’s maakt.
  • Sketches, grappen en andere humoristische content zijn ook veelvuldig aanwezig op YouTube. In Nederland staan Dylan Haegens en Nienke Plas bekend om hun humoristische video’s, terwijl MrBeast internationaal grote successen boekt.
  • Tot slot vinden we op YouTube ook veel nieuws en actualiteiten. In Nederland zijn bijvoorbeeld De Volkskrant en NOS op 3 actief op YouTube.

YouTube en online marketing

Voor een bedrijf kan YouTube een goed marketinginstrument zijn. Je kunt je merkbekendheid vergroten, klanten informeren en producten of diensten promoten. Een YouTube-strategie begint natuurlijk met een plan, doelgroep en positionering. En zorg er ook voor dat je jouw video’s optimaliseert voor zoekmachines door relevante zoekwoorden in titels, beschrijvingen en tags te gebruiken. Een stukje YouTube-SEO dus!

Daarnaast kun je samenwerken met populaire YouTubers of influencers om jouw producten onder de aandacht te brengen van een breder publiek. Merk je dat het lastig is om organisch vindbaar te worden op YouTube? Dan kunnen betaalde advertenties helpen om een specifieke doelgroep te bereiken en de conversies te verhogen.

YouTube biedt tegenwoordig ook de mogelijkheid om verplichte advertenties in te stellen die midden in een video worden afgespeeld. Dit soort ‘mid-roll’ advertenties worden vaak automatisch geplaatst bij langere video’s, wat een extra inkomstenbron is voor videomakers, maar ook een manier voor adverteerders om op te vallen.

Verder is het belangrijk om sterke call-to-actions te verwerken in video’s, zoals abonneerknoppen, links naar websites en promotiecodes, om kijkers te stimuleren actie te ondernemen.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak