Spring naar content

Social media

Social media is een verzamelbegrip voor alle online platforms waar gebruikers met elkaar in contact kunnen komen. Op social media kunnen gebruikers communiceren door berichten te sturen, foto’s te delen, connecties te maken en mensen of bedrijven te volgen. In de marketingwereld wordt social media vaak gebruikt voor zichtbaarheid binnen de doelgroep.

Voorbeelden van social media

Er zijn ontzettend veel social media kanalen, elk met unieke kenmerken en doelgroepen. Waar sommige kanalen bijvoorbeeld vooral bedoeld zijn voor vermaak, hebben andere een zakelijk doel. Enkele bekende voorbeelden van social media kanalen zijn:

  • LinkedIn: Een zakelijk social media kanaal gericht op vakmensen. Professionals delen er vakinhoudelijke informatie, zoeken contact met elkaar of delen bijvoorbeeld openstaande vacatures. ​
  • Facebook: Facebook is een social mediakanaal van het bedrijf Meta. Hier delen gebruikers persoonlijke updates, foto’s en video’s. Daarnaast wordt het ook gebruikt voor andere doeleinden, zoals het maken van groepen en evenementen of de verkoop van tweedehands spullen op Facebook Marketplace.
  • Instagram: Instagram is ook een kanaal van het bedrijf Meta, maar is meer gefocust op visuele content. Gebruikers delen foto’s en video’s via de feed of als een Instagram-Reel. De visuele content wordt geplaatst met een korte tekst, vaak gecombineerd met hashtags.​
  • TikTok: Bekend om korte, creatieve video’s. Er wordt heel veel verschillende soorten content gedeeld, bijvoorbeeld grappige video’s, uitlegvideo’s, receptenvideo’s of sportvideo’s.
  • YouTube: Een platform waar gebruikers video’s kunnen plaatsen en bekijken. Ook is het mogelijk om reacties te plaatsen of de video’s bijvoorbeeld te delen. De video’s variëren van muziek en tutorials tot vlogs en documentaires.

Gebruikers op social media

De voorbeelden hierboven laten zien hoeveel de social media kanalen onderling van elkaar verschillen. Ieder kanaal trekt dan ook andere gebruikers. Gebruikers kunnen individuen zijn die persoonlijke content delen, influencers die een groot publiek bereiken of bedrijven die hun merk promoten. Gebruikers hebben onderling interactie door bijvoorbeeld berichten te liken, delen of reageren.

Algoritme social media

De meeste social media kanalen werken met een algoritme dat bepaalt welke content een gebruiker te zien krijgt. Het algoritme analyseert het gedrag van de gebruiker, zoals welke berichten iemand bekijkt, liket of deelt, en past de content die iemand ziet hierop aan. Als gebruikers het kanaal vaker gebruiken, wordt het algoritme steeds beter in het inschatten van de voorkeuren. Dit zorgt ervoor dat iedereen andere, gepersonaliseerde content te zien krijgt. TikTok is een voorbeeld van een kanaal dat hier veel gebruik van maakt.

Dit personalisatieproces heeft zowel voordelen als nadelen. Enerzijds zorgt het ervoor dat gebruikers content te zien krijgen die zij interessant vinden. Anderzijds kan het leiden tot een filterbubbel, waarbij gebruikers vooral berichten zien die aansluiten bij de eigen overtuigingen en interesses, wat eenzijdige informatievoorziening in de hand kan werken. Het kan ook schadelijk zijn voor mensen. Zo bleek uit onderzoek van RTL Nieuws, De Groene Amsterdammer en de Universiteit Utrecht dat iemand die nieuw is op TikTok al binnen een halfuur in een bubbel met video’s over eetstoornissen terecht kan komen.

Social media in de marketing

Social media is een krachtig marketinginstrument doordat het directe interactie met de doelgroep mogelijk maakt. Bedrijven gebruiken social media om hun naamsbekendheid te vergroten, verkeer naar hun website te genereren en zelfs aankopen te stimuleren.

Er zijn verschillende manieren mogelijk om content te plaatsen op social media, waaronder:

  • Betaalde advertenties: gericht adverteren bij een specifieke doelgroep en de mogelijkheid om te variëren met advertentiecontent.
  • Samenwerken met influencers: bekende influencers bespreken of gebruiken vaak producten om ze via deze weg te promoten. Dit leidt tot samenwerkingen met bedrijven die graag willen dat influencers hun product of dienst onder de aandacht brengen.
  • Organische content: onbetaald berichten plaatsen en de doelgroep bereiken zonder betaalde promotie.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak