Spring naar content

Hoe kun je social media inzetten als bedrijf?

Ook het Nationale Social Media onderzoek 2022 van Newcom bevestigt het weer: we maken in 2022 nog meer gebruik van social media dan in 2021. In dit blog nemen we je mee langs de laatste trends en leggen we je kort per platform uit hoe je deze het beste in kunt zetten voor jouw bedrijf.

Gepubliceerd op 30 juni 2022 • 5 minuten leestijd

Het Nationale Social Media onderzoek 2022 van Newcom bevestigt het weer: we maken in 2022 nog meer gebruik van social media dan in 2021. Bedrijven zien steeds meer in dat ze iets met social media moeten doen. Echter is dat ‘iets’ vaak het probleem. ”Hoe kun je social media inzetten als bedrijf?” is een vraag die wij bij Buro Koorts regelmatig voorbij horen komen. Helaas is hier geen kant en klaar antwoord op te vinden. Wel help ik je graag met een aantal tips hoe je met social media aan de slag kunt.

Wat valt er het meeste op in het Newcom onderzoek?

Naast dat we sociale media meer en actiever zijn gebruiken in 2022, zijn er ook een aantal andere opvallende trends. TikTok is dit jaar namelijk de grote winnaar op het gebied qua gebruik. Zo is het aantal gebruikers 75% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ook Instagram maakt een grote sprong met een groei van 11% ten opzichte van 2021. In het dagelijks gebruik zien we dat TikTok, Snapchat en Twitter stijgen, terwijl het dagelijkse aantal Facebook gebruikers daalt. Dat de TikTok ‘hype’ overslaat naar andere generaties blijkt ook uit de cijfers. Waar voorheen voornamelijk kinderen onder de 15 op de app zaten, groeit de app nu explosief onder twintigers.

Waarom maken we zoveel gebruik van social media?

Dat we social media zoveel gebruiken heeft te maken met een stofje genaamd dopamine… Dit is een stofje dat voor een goed gevoel zorgt. Dopamine komt onder meer vrij bij bepaalde handelingen of situaties zoals eten, sporten, seks of drugs. En dus ook bij social media. We worden tijdens social media namelijk continu beloond waardoor er dopamine vrijkomt in ons brein. “Je krijgt veel prikkels, je nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd, het heeft soms een verrassingseffect en dat maakt dat je een opeenvolging van dopamine krijgt. En dat is verslavend.” aldus Bjarne Timonen van Rodersane verslavingszorg.

Berichten delen en liken activeert dus het beloningsysteem van ons brein, daardoor komt er dopamine vrij en worden we blij.. Deze studie van de Harvard University gaat iets dieper in hoe deze dopamine precies vrijkomt. Met dit nieuws in ons achterhoofd, kijken we eens kritisch moeten naar de berichten die we op social media plaatsen.

Want… Zorgt jouw content wel voor een goed gevoel bij jouw doelgroep?

Wat is goede content op social media?

Wat goede content is, is natuurlijk afhankelijk van jouw doelgroep. Maar heb je die wel scherp? Meer dan eens zijn we er in de praktijk wel eens tegenaan gelopen dat een bedrijf zijn of haar doelgroep niet inzichtelijk heeft. Dan kun je nog zulke ontzettend goede content hebben, maar voor wie?

Wanneer je de doelgroep hebt bepaald, kun je aan de slag met die ‘goede content.’

Goede content schrijven is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Want goede content moet niet alleen inhoudelijk goed zijn, maar ook een goed gevoel (dopamine) teweeg brengen op social media. Je hebt inmiddels wel door, er komt een hoop meer bij social kijken dan een vermakelijk berichtje!

De vier gedrags­voorkeuren en social media

Wij schrijven teksten voor social media aan de hand van de vier gedrags­voorkeuren. Daarmee willen we laten zien dat het mogelijk is om verschillende mensen aan te spreken op basis van hun persoonlijke voorkeur, waardoor er een directere verbinding ontstaat tussen wat je wilt vertellen en hoe de ander dat ontvangt.

Want wat geeft wie nou een goed gevoel?

Zelf heb ik een gele gedragsvoorkeur wat in de praktijk inhoudt dat ik graag op social media dingen wil zien die mij inspireren. Als ik dus voor een nieuwe auto ga kijken zijn de specificaties voor mij niet heel interessant maar juist het verhaal eromheen, de historie van een merk en de beleving. Voor iemand met een blauwe gedragsvoorkeur is dit juist totaal andersom. Onderstaand een verdieping.

Mensen met een rode gedragsvoorkeur zijn vastberaden, doelbewust en intuïtief. Content die hen blij maakt gaat bijvoorbeeld over het resultaat dat zij kunnen behalen met jouw product of dienst. ‘What’s in it for me?’ is de hamvraag.

Expressief, spontaan en dynamisch zijn woorden die passen bij de gele gedragsvoorkeur. Deze gedragsvoorkeur krijgt een goed gevoel als ze veel aandacht en erkenning krijgen. Laat veel keuzes zien, bied mogelijkheden en inspireer hen met foto’s en afbeeldingen.

De groene gedragsvoorkeur bevat de kenmerken zorgzaam, relatiegericht en sfeer. Deze mensen zullen kijk-ons-plezier-hebben-op-ons-bedrijfsuitje berichtjes leuk vinden. Wat anderen van jouw bedrijf vinden, vindt deze voorkeur ook belangrijk. Ze zullen daarom altijd op zoek gaan naar je referenties.

Als laatst hebben we de blauwe gedragsvoorkeur. Woorden als nauwkeurig, analytisch en objectief passen hier goed bij. Content waar zij blij van worden, bevat veel details en is uiterst nauwkeurig. Laat bijvoorbeeld zien welke certificaten je in huis hebt en toon je deskundigheid.

Inspelen op de gedrags­voorkeuren met social media

Door je content aan te passen op de verschillende gedrags­voorkeuren spreek je mensen aan met diverse gedrags­voorkeuren. Daarbij kun je ook nog eens  gebruik maken van Cialdini’s zeven beïnvloedingsprincipes. De vier gedrags­voorkeuren en Cialdini principes vullen elkaar namelijk prachtig aan. Ze zijn beiden gefocust op het psychologische aspect van sociale media en helpen consumenten om een gevoel bij jouw bedrijf te vormen.

Welke social media kanalen je het beste kunt gebruiken hangt af van je doelgroep en je content. Onderstaand leggen we je graag uit wat de verschillen zijn tussen de diverse sociale kanalen en hoe je deze kunt inzetten voor jouw bedrijf:

Facebook

Facebook is sterk gericht op beeld en sociale berichten. Facebook is ideaal om dingen te laten zien en de interactie aan te gaan met volgers. Perfect voor mensen met een groene en gele gedragsvoorkeur.

Twitter

Twitter is de ideale keuze voor nieuwsverspreiding. Twitter is meer dan Facebook gericht op inhoudelijk nieuws. Een goede trigger in de 280 lettertekens en een link naar het hele verhaal zijn vaak al effectief. Mensen met een blauwe en rode voorkeur zullen hier over het algemeen een voorkeur voor hebben.

LinkedIn

LinkedIn is het zakelijke netwerk waarmee je een betere band kan opbouwen met zakelijke contacten en potentiële klanten. Op LinkedIn kan er sterk met blogs op de inhoud en doelstellingen van je bedrijf worden gecommuniceerd. Dit spreekt zowel mensen met een rode als een blauwe gedragsvoorkeur aan.

Pinterest en Instagram

Pinterest en Instagram zijn zeer geschikt voor het delen van afbeeldingen en foto’s. Is jouw bedrijf sterk gericht op producten of diensten waar foto’s van gedeeld kunnen worden, doe dat dan op Pinterest en Instagram. Vooral mensen met een gele en groene gedragsvoorkeur kunnen uren scrollen door alle afbeeldingen om inspiratie op te doen. Wist je dat Pinterest eigenlijk net zo belangrijk kan zijn voor jouw online vindbaarheid én zichtbaarheid als Google? Nicole vertelt je in haar blog over Pinterest  graag alles over de mogelijkheden van dit platform.

TikTok

Het grootst stijgende platform kan uiteraard niet ontbreken in dit blog. Tot op heden hebben we dit platform nog niet ingezet voor onze klanten. Wel zijn we achter de schermen druk bezig met de ontwikkeling hiervan. Net als Pinterest en Instagram is TikTok erg geschikt voor mensen met een gele gedragsvoorkeur. Meer over dit platform legt Nicole in een ander blog specifiek over TikTok graag aan je uit!

Wil je graag ook aan de slag met social media?

Ben jij ook enthousiast geworden om iets te doen met social media? Social media is onderdeel van onze abonnementen.  Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag met goede content!

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Frank Koot

Frank Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings