De wondere wereld van Pinterest

GESCHREVEN OP 9 APRIL 2020 DOOR
NICOLE DE RUITER

Als ondernemer wil je zo hoog mogelijk scoren in Google, zodat je veel websitebezoekers trekt. Maar wist je dat Pinterest eigenlijk net zo belangrijk kan zijn voor jouw online vindbaarheid én zichtbaarheid als Google?

Als ondernemer wil je zo hoog mogelijk scoren in Google, zodat je veel websitebezoekers trekt. Maar wist je dat Pinterest eigenlijk net zo belangrijk kan zijn voor jouw online vindbaarheid én zichtbaarheid als Google? Je kunt het eigenlijk zien als een visuele zoekmachine. Omdat ik merk dat Pinterest niet altijd optimaal wordt benut, neem ik je in dit blog mee in de wondere wereld van Pinterest!

Pinterest: wie, wat, waar en waarom?

Pinterest is een visuele zoekmachine voor inspiratie én het doen van aankopen en heeft 350 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Nederland loopt voorop in het gebruik, met maar liefst 3,5 miljoen gebruikers. De leeftijd van de gebruikers varieert van 18 tot 44 jaar en het zijn voornamelijk vrouwen (70%). Ongeveer de helft van alle Pinterest-gebruikers heeft kinderen (48%). Opvallend is dat 80% Pinterest via een app op mobiel of tablet gebruikt. Omdat je via je Pinterest afbeelding linkt naar je website, is het dus een must dat je een mobielvriendelijke website hebt!

Pinterest wordt vooral gebruikt bij zogenaamde real live-events, zoals een bruiloft of een verhuizing. Zo doen veel mensen inspiratie op voor hun trouwjurk of huisinrichting. Maar ook voor hobby’s wordt Pinterest gebruikt als inspiratie. En dat Pinterest zorgt voor inspiratie én aankopen, blijkt duidelijk uit de cijfers. De koopintentie is op Pinterest erg hoog: maar liefst 55%. De meest bekeken categorieën zijn do-it-yourself, thuisdecoratie, entertainment, educatie, damesmode en beauty.

Voor wie is het interessant?

Aangezien Pinterest visueel is, zal het je niet verbazen dat mooie foto’s een must zijn in je Pinterest-strategie. Dit betekent dus ook dat Pinterest eigenlijk niet interessant is als je geen beelden hebt. Zo zul je Buro Koorts niet zo op Pinterest vinden, maar onze klant De Rooy Metaaldesign weer zeker wel! Hun prachtige projecten worden door veel gebruikers gepind.

Stappenplan Pinterest adverteren

Sinds begin 2019 is het ook mogelijk voor bedrijven om te adverteren op Pinterest. Maar hoe zet je een sterke campagne op? Hieronder benoem ik een aantal stappen die je daarbij helpen.

Stap 1: Maak een zakelijk account

Bij Pinterest heb je de keuze uit een persoonlijk en een zakelijk account. Kies daarbij altijd voor een zakelijk account. Met een zakelijk account krijg je namelijk inzicht in statistieken over de prestaties van je afbeeldingen. Dit geeft je weer inzicht in wat goed werkt en hoeveel mensen je bereikt hebt. Heb je al een actief persoonlijk account? Dan kan je deze omzetten in een zakelijk account. Meer uitleg daarover vind je hier. Vergeet overigens ook niet om je website én social media accounts te claimen! Zo weet je zeker dat gebruikers op de juiste website uitkomen.

Stap 2: Installeer de Pinterest-tag op je website

Net als Facebook heeft ook Pinterest een tag. Dit is een stukje code die je toevoegt aan de code van je website. Met deze tag krijg je inzicht in wat bezoekers op je website doen. Het mooiste aan deze Pinterest-tag is dat je de bezoekers weer kunt benaderen middels remarketing.

Stap 3: Bepaal jouw strategie

Wil jij merkherkenning opbouwen, de overweging van de doelgroep beïnvloeden of juist conversies genereren? Met Pinterest adverteren kan je kiezen wat jouw campagnedoel wordt. Denk dus vooraf goed na over wat jouw strategie is. Wil je veel mensen bereiken voor je naamsbekendheid of juist alleen de mensen bereiken die een koopintentie hebben?

Stap 4: Doe een zoekwoorden onderzoek

Het liefst wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag met beelden. Mijn advies is echter om goed na te denken over je zoekwoorden. Kruip eens in de rol van jouw doelgroep. Net als Google werkt Pinterest ook met zoekwoordsuggesties. Deze termen kunnen richting geven aan de zoekwoorden die jij kunt gebruiken.

Stap 5: Kies een advertentie-indeling

Pinterest kent verschillende advertentie-indelingen waarmee geadverteerd kan worden. Zo zijn er de standaard advertenties met één afbeelding, gesponsorde videopins, gesponsorde carrousels en gesponsorde app-pins. Alles over de verschillende indelingen lees je op de website van Pinterest.

Stap 6: Kies je doelgroep

De doelgroep die je gaat targeten, hangt samen met jouw strategie. Wil je merkherkenning opbouwen, dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor targeting op interesse. In dit geval wordt jouw pin getoond in de feeds van de doelgroep. Pinterest werkt namelijk op basis van algoritmes. Als iemand veel zoekt op bruiloft inspiratie, dan zal zijn of haar feed binnen de kortste keren volstaan met trouwjurken, taarten en bloemstukken. Kies je voor targeting op interesse, dan toont Pinterest jouw advertentie in deze feeds. Ook kun je kiezen voor targeting op trefwoorden. Wanneer mensen binnen Pinterest zoeken op een bepaalde term, dan wordt jouw pin hiertussen getoond.

Stap 7: Blijf monitoren!

Met behulp van de Pinterest tag en de uitgebreide statistieken van Pinterest, kun je je campagnes altijd monitoren en bijschaven. Kijk wat werkt en wat niet werkt en pas je strategie, doelstellingen en doelgroep hierop aan.

Meer weten?

Zoals je wellicht al doorhebt: over Pinterest raak ik niet uitgepraat. Er is zó veel mogelijk en die mogelijkheden worden door veel bedrijven nog écht niet benut! Ontzettend zonde, want het kan een interessante manier zijn om in contact te komen met jouw doelgroep. Zie het als een visitekaartje: laat zien wie je bent én wat je kunt. Succes gegarandeerd!

Wil jij meer weten over Pinterest? Neem dan gerust contact met ons op.

Over Nicole

Ik verdiep me graag in marketing automation en word blij van het schrijven van ijzersterke teksten. Ook kent social media, en dan met name Pinterest en Instagram, geen geheimen meer voor mij. Dit werkt goed voor mijn klanten en die kennis deel ik graag. En moet er een onderzoek gedaan worden? Dan duik ik daar meteen in!

Hoe kun je als bedrijf anticiperen op een crisis? 5 adviezen om sterker uit de crisis te komen!

In dit blog leggen we je uit waarom een crisis zowel een gevaar als een kans voor jouw bedrijf kan zijn.
Google Mijn Bedrijf Buro Koorts

Waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is!

Ben jij al zichtbaar via Google Mijn Bedrijf? In dit blog lees je waarom een Google Mijn Bedrijfsprofiel van belang is!

Prachtige tweede editie Buro Koorts golftoernooi!

Op donderdag 8 september organiseerden we ons tweede Buro Koorts Golftoernooi!