0318 - 742106
Buro Koorts
  • Marketing Abonnementen
  • Werkwijze
  • Over ons
  • Referenties
  • Nieuws
  • Marketing Wiki
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
Pinterest

De wondere wereld van Pinterest

Als ondernemer wil je zo hoog mogelijk scoren in Google, zodat je veel websitebezoekers trekt. Maar wist je dat Pinterest eigenlijk net zo belangrijk kan zijn voor jouw online vindbaarheid én zichtbaarheid als Google? Je kunt het eigenlijk zien als een visuele zoekmachine. Omdat ik merk dat Pinterest niet altijd optimaal wordt benut, neem ik je in dit blog mee in de wondere wereld van Pinterest!

Pinterest: wie, wat, waar en waarom?

Pinterest is een visuele zoekmachine voor inspiratie én het doen van aankopen en heeft 350 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Nederland loopt voorop in het gebruik, met maar liefst 3,5 miljoen gebruikers. De leeftijd van de gebruikers varieert van 18 tot 44 jaar en het zijn voornamelijk vrouwen (70%). Ongeveer de helft van alle Pinterest-gebruikers heeft kinderen (48%). Opvallend is dat 80% Pinterest via een app op mobiel of tablet gebruikt. Omdat je via je Pinterest afbeelding linkt naar je website, is het dus een must dat je een mobielvriendelijke website hebt!

Pinterest wordt vooral gebruikt bij zogenaamde real live-events, zoals een bruiloft of een verhuizing. Zo doen veel mensen inspiratie op voor hun trouwjurk of huisinrichting. Maar ook voor hobby’s wordt Pinterest gebruikt als inspiratie. En dat Pinterest zorgt voor inspiratie én aankopen, blijkt duidelijk uit de cijfers. De koopintentie is op Pinterest erg hoog: maar liefst 55%. De meest bekeken categorieën zijn do-it-yourself, thuisdecoratie, entertainment, educatie, damesmode en beauty.

Voor wie is het interessant?

Aangezien Pinterest visueel is, zal het je niet verbazen dat mooie foto’s een must zijn in je Pinterest-strategie. Dit betekent dus ook dat Pinterest eigenlijk niet interessant is als je geen beelden hebt. Zo zul je Buro Koorts niet zo op Pinterest vinden, maar onze klant De Rooy Metaaldesign weer zeker wel! Hun prachtige projecten worden door veel gebruikers gepind.

Stappenplan Pinterest adverteren

Sinds begin 2019 is het ook mogelijk voor bedrijven om te adverteren op Pinterest. Maar hoe zet je een sterke campagne op? Hieronder benoem ik een aantal stappen die je daarbij helpen.

Stap 1: Maak een zakelijk account

Bij Pinterest heb je de keuze uit een persoonlijk en een zakelijk account. Kies daarbij altijd voor een zakelijk account. Met een zakelijk account krijg je namelijk inzicht in statistieken over de prestaties van je afbeeldingen. Dit geeft je weer inzicht in wat goed werkt en hoeveel mensen je bereikt hebt. Heb je al een actief persoonlijk account? Dan kan je deze omzetten in een zakelijk account. Meer uitleg daarover vind je hier. Vergeet overigens ook niet om je website én social media accounts te claimen! Zo weet je zeker dat gebruikers op de juiste website uitkomen.

Stap 2: Installeer de Pinterest-tag op je website

Net als Facebook heeft ook Pinterest een tag. Dit is een stukje code die je toevoegt aan de code van je website. Met deze tag krijg je inzicht in wat bezoekers op je website doen. Het mooiste aan deze Pinterest-tag is dat je de bezoekers weer kunt benaderen middels remarketing.

Stap 3: Bepaal jouw strategie

Wil jij merkherkenning opbouwen, de overweging van de doelgroep beïnvloeden of juist conversies genereren? Met Pinterest adverteren kan je kiezen wat jouw campagnedoel wordt. Denk dus vooraf goed na over wat jouw strategie is. Wil je veel mensen bereiken voor je naamsbekendheid of juist alleen de mensen bereiken die een koopintentie hebben?

Stap 4: Doe een zoekwoorden onderzoek

Het liefst wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag met beelden. Mijn advies is echter om goed na te denken over je zoekwoorden. Kruip eens in de rol van jouw doelgroep. Net als Google werkt Pinterest ook met zoekwoordsuggesties. Deze termen kunnen richting geven aan de zoekwoorden die jij kunt gebruiken.

Stap 5: Kies een advertentie-indeling

Pinterest kent verschillende advertentie-indelingen waarmee geadverteerd kan worden. Zo zijn er de standaard advertenties met één afbeelding, gesponsorde videopins, gesponsorde carrousels en gesponsorde app-pins. Alles over de verschillende indelingen lees je op de website van Pinterest.

Stap 6: Kies je doelgroep

De doelgroep die je gaat targeten, hangt samen met jouw strategie. Wil je merkherkenning opbouwen, dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor targeting op interesse. In dit geval wordt jouw pin getoond in de feeds van de doelgroep. Pinterest werkt namelijk op basis van algoritmes. Als iemand veel zoekt op bruiloft inspiratie, dan zal zijn of haar feed binnen de kortste keren volstaan met trouwjurken, taarten en bloemstukken. Kies je voor targeting op interesse, dan toont Pinterest jouw advertentie in deze feeds. Ook kun je kiezen voor targeting op trefwoorden. Wanneer mensen binnen Pinterest zoeken op een bepaalde term, dan wordt jouw pin hiertussen getoond.

Stap 7: Blijf monitoren!

Met behulp van de Pinterest tag en de uitgebreide statistieken van Pinterest, kun je je campagnes altijd monitoren en bijschaven. Kijk wat werkt en wat niet werkt en pas je strategie, doelstellingen en doelgroep hierop aan.

Meer weten?

Zoals je wellicht al doorhebt: over Pinterest raak ik niet uitgepraat. Er is zó veel mogelijk en die mogelijkheden worden door veel bedrijven nog écht niet benut! Ontzettend zonde, want het kan een interessante manier zijn om in contact te komen met jouw doelgroep. Zie het als een visitekaartje: laat zien wie je bent én wat je kunt. Succes gegarandeerd!

Wil jij meer weten over Pinterest? Neem dan gerust contact met ons op.

GESCHREVEN DOOR

NICOLE VAN HOUTEN
Terug
Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Google Partner
© Copyright - Buro Koorts
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Als je onze website gebruikt, mogen wij in ruil daarvoor cookies plaatsen. We maken gebruik van cookies om onze website te optimaliseren. Ook gebruiken we cookies om data te verzamelen en onze online advertenties gericht te kunnen tonen.

Dat snap ikMeer info

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacybeleid
Accept settingsHide notification only