Spring naar content

Alles wat je moet weten over Instagram voor jouw bedrijf

Social media is populairder dan ooit. Bijna 14 miljoen Nederlanders zijn actief op één of meerdere social media kanalen. Na Facebook en YouTube is Instagram het grootste platform, met bijna 6 miljoen gebruikers in Nederland. Daarbij geeft 61% van die 6 miljoen aan Instagram dagelijks te gebruiken. Dit biedt kansen voor jouw bedrijf.

Alles wat je moet weten over Instagram voor jouw bedrijf

28 februari 2022 • 3 minuten leestijd

Waarom Instagram gebruiken als bedrijf?

Naast het hoge gebruikersaantal, is een ander voordeel van Instagram de betrokkenheid van die gebruikers. Met het betrokkenheidspercentage wordt aangeduid hoeveel gebruikers een betrokkenheidsactie uitvoeren, zoals een bericht liken, delen, opslaan of een reactie plaatsen.

Het betrokkenheidspercentage op Instagram is iets meer dan 1,7%. Dit lijkt misschien niet veel, maar op Facebook ligt dit percentage een stuk lager: op slechts 0,16%. Dit maakt Instagram tot een goede plek om interactie te zoeken met bestaande of potentiële klanten van je bedrijf.

Nog niet overtuigd? Uit cijfers van Instagram is gebleken dat maar liefst 80% van de gebruikers één of meerdere bedrijfsprofielen volgt! Instagram kan daarom een perfecte manier zijn om met je doelgroep in contact te komen.

Is Instagram geschikt voor mijn bedrijf?

Er zijn twee belangrijke factoren in de overweging om wel of geen Instagram in te zetten: je aanbod en de doelgroep die je wilt bereiken. Net als bij Pinterest, draait alles bij Instagram om beeld. Afbeeldingen zeggen soms meer dan duizend woorden.

Heb je een fotogeniek product? Dan kan Instagram een geweldige manier zijn om je doelgroep te bereiken. Maar ook bij andere producten of diensten biedt Instagram een mooie mogelijkheid om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk wel belangrijk dat je doelgroep vertegenwoordigd is op Instagram. Als dit niet zo is, levert het platform misschien niet de gewenste bekendheid op voor je bedrijf.

De weg naar succes op Instagram

Wil je aan de slag met Instagram voor je bedrijf? Met dit stappenplan helpen we je alvast op weg!

Gebruik mooi beeldmateriaal

Het is misschien een inkoppertje, maar gebruik mooi beeldmateriaal. Goede kwaliteit is een must om op te vallen tussen de concurrentie. De meeste gebruikers scrollen snel door hun tijdlijn, dus het is belangrijk om op te vallen door goede foto’s of video’s die aandacht trekken.

Wees consistent

Gebruik hetzelfde logo als op je website. Misschien plaats je je afbeeldingen wel in kaders, zorg in dat geval dat je huisstijl en kleuren kloppen. Kies een stijl die bij je past en gebruik deze in je beelden. Consistentie creëert een gevoel van betrouwbaarheid en professionaliteit bij je doelgroep.

Laat jezelf zien

Instagram Stories zijn een goede manier om je volgers een kijkje achter de schermen van je bedrijf te geven. Een story blijft 24 uur zichtbaar op je profiel. Voor bedrijven kunnen stories een goede manier zijn om de gezichten achter het merk te laten zien. Dit kan zorgen voor meer betrokkenheid bij je bedrijf, zowel vanuit (potentiële) klanten als je medewerkers.

Ook Instagram Reels zijn hiervoor erg geschikt. Een reel is een korte video die zichtbaar blijft op je profiel. Instagram toont deze reels onder andere via de ‘ontdekken’-functie aan mensen die geïnteresseerd zijn in producten of bedrijven, vergelijkbaar met het jouwe. Hierdoor kan je video in korte tijd veel views, likes of volgers opleveren.

Maak contact

Instagram is erg geschikt voor contact met je doelgroep. Interactie is nodig om je merk te kunnen bouwen, alleen zenden is onvoldoende. Toon betrokkenheid door te reageren wanneer iemand een reactie plaatst of je bedrijf tagt in een eigen post. Ook stories zijn een goede manier om contact te maken met je doelgroep. Met stickers kun je vragen stellen aan je kijkers, deze vragen beantwoorden of een poll plaatsen. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos!

Meten is weten!

Wanneer je een bedrijfsprofiel hebt op Instagram, kun je ook jouw statistieken bekijken. Bekijk deze regelmatig en ontdek daarin de patronen. Zijn er bepaalde berichten die het goed doen? En welke hashtags trekken veel volgers aan? Kijk ook vooral naar je concurrenten. Wat doen zij, en wat kan jij daarvan leren?

Wij helpen je graag!

Bij Buro Koorts gebruiken we Instagram als onderdeel van onze marketingstrategieën. Ben je enthousiast geworden en wil je weten wat Instagram kan doen voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag met marketing waar jouw bedrijf beter van wordt.

De cijfers uit dit blog zijn afkomstig uit onderzoek van Coosto en Jimdo.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Nicole de Ruiter

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings